Jeg liker ikke å diskutere med anonyme, men her er det en del kitikk jeg må kommentere.

-har vi for råe testkjørere? fri flyt har i alle år hatt helt normale skikjørere (som meg selv) til å teste ski. det er viktig for kredibiliteten til testen at folk ikke er sponset av et skimerke. (som de råeste er). I tillegg har vi stadig nye testkjørere, (om noen av dere som har kommet med kritikk her har lyst er det bare å ta seg fri fra jobben et par uker i mars og bli med.)

-at vi tester løssnøski i mars er helt naturlig, da har 95% av neste års ski kommet og det er aller best forhold da. Er det noen som mener det er bedre å teste løssnøski på vårsløsj på stryn?

-vi tester ikke bare nye ski, poenget er at vi ikke tester samme modell to ganger. for eksempel har 4frnt beholdt navnene på modellene sine men forandret på geometrien, da tar vi med skia. Grunnen til dette er at det finnes veldig mange (flere og flere) modeller og vi hadde uansett ikke kunnet ta med alt.

-at trådstarteren her har andre meninger om redeemer enn oss er vel og bra for han (han har kjøpt dem) men å kreve at vi er blindt enige med han er å gape for høyt. Vi har sammenlignet redeemer med det beste fra andre merker og kommet til at den ikke er best (jeg tviler dessuten på at trådstarter har kjørt på alle ski i denne kategorien).

-fri flyts testteam er ofte uenige, slik er det bare (og det gjør jobben vanskelig for den som skal sammenfatte resultatene etterpå). Om andre skitester ender opp med full enighet om de fleste skia snakker de for mye i korta under testen.

-at vi får kritikk for ikke å ha fornyet oss er jeg ganske skuffa over. Er det en skitest som virkelig har fornya konseptet skitest og gir dere informasjon til å gjøre opp egne meninger (det er det som er hele poenget med de tekniske testene) så er det fri flyt.

skitestene våre er 90% et dugnadsprosjekt. fri flyt sine skitester koster mangedobbelt det andre sine tester koster (pr. ski), både i penger, tid og energi. Hadde vi som jobber med dette fått betalt halvparten av det de ellers kunne fått hadde testene aldri blitt til.

EH