En del av de sprikende oppfatningene kan skyldes så enkle ting som kvaliteten på slipingen av skien før de leveres til testing.
Ang. eksempelvis Renegade og Åka skidor vs. FF, så spriker de såpass mye i omtalen at dette kan være grunnen. Fikk prøvd Renegade i helga en tur, og den er definitivt ikke ubrukelig i bakken, selv om det finns hauger med ski som (selvfølgelig) er bedre på hardt underlag.
Her er forøvrig en diskusjon av viktigheten av god slip (og sløving)av moderne freerideski. Særlig 5-punktere og ski med taper er følsomme for slip, og bør etter min mening sløves kraftig på alt annet enn den innsvingte delen av midtskien for fungere optimalt. http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=76049 Eksempelvis Salomon Rocker 2 har jo tatt vekk stålkantene og leveres med avrundet såle i tupp og tail.
For øvrig synes jeg at testene, som kan virke litt lite nyanserte ved første gjennomlesning ofte kommer seg når man går tilbake og leser en gang til. Det kan også bli lett å henge seg opp i hva en ski scorer på hver kategori, selv om teksten av og til sier noe litt annet. Åka Skidor er bedre på å presentere testerne synes jeg, og ordningen de har hatt med å la hver enkelt tester velge sin favoritt synes jeg også er bra. Da er det lettere å få et bilde av hva som egner seg for en med en gitt kroppsvekt/kjørestil.