Jeg får ofte inntrykk av at Fri Flyts tester ikke tar spesielt mye hensyn til bredden som finnes blant leserne. En ting er er nå at mens utenlands presse gjerne ser ut til å være noenlunde samstemt i sine meninger om ski, så er Fri Flyt gjerne i utakt med disse. Men av og til er det ei undertone i testene av at det er flaut å ikke være proff - på dette punktet er Åka Skidor langt flinkere, testerne er overhodet ikke flau over å like en "enkel" ski. Hele tester er gjerne dedikert til nybegynnerer/middels flinke eller de som har et knabert budsjett. Enkelte ganger får jeg og inntrykk av at det virker som om det er et poeng å være litt sær og utilgjengelig, testvinner av den testen som det refereres til her er en ski som, slik jeg oppfatter en, er et uaktuelt og hjernedødt alternativ for mange. Hvis man ikke liker ski som dreier seg om kun fartsstabilitet så fikk man egentlig fryktelig lite ut av den testen desverre.
De konkrete målingene som Fri Flyt gjør i sine tester er vel og bra, men helt meningsløse når de ikke kan settes i en god sammenheng. Faktisk tror jeg de kan gjøre mer skade fordi de kan gjøre oss som vurderer forskjellige ski nesten sykelig opphengte i millimetermål og nyanser i flex. Mens vi i virkeligheten ikke har noen forutsetninger til å felle noen dom over en ski basert på tall på et papir.