Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Skredpakker
#141136 12/12/2010 11:06 PM
Frewt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Nye ski er i hus og da må jeg kjøpe meg skikkelig skredutstyr for å være på den sikre siden.

Lurer på om noen har noen pakker å anbefalle? Har sett litt på pakkene fra vpg.no og parkogpudder.noTrenger søker, stang og spade, pluss sekk som skal brukes til heisbasert kjøring og noen toppturer. Ser at de sekkene som er med i pakkene er på 16L noe jeg tror blir for lite for klær og mat + utstyr. Tenker på sekk rundt 25-30L +-, er det noen som har noe å anbefalle?Angående søker, er BCA Tracker DTS "god nok"? eller burde jeg investert mere penger når jeg først skal kjøpe? vil helst ikke at dette blir altfor dyrt..

Håper det er noen som har noen tips og anbefalinger smile

Re: Skredpakker
Frewt #141137 12/12/2010 11:41 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Vet ikke hvilken pakke vpg har, men den til park og pudder ser helt grei ut, bortsett fra at 16 liter er alt for lite hvis du skal på topptur, gå får minst 30, men gjerne og opp mot 45. Husk at det ikke bare er nok å få kompisen din opp av snøen hvis uhellet skulle være ute. Er han skadet må han holdes varm og da trengs det litt utstyr for det og.

BCA sin søker er mer enn god nok, hvis du er god nok... Det gjelder alle søkere, det må øves, øves og øves. Viktigste er at du er kjent med den søkeren du har. Når det gjelder søkestang er det meste greit, 240 eller lenger funker. Spade må vare av aluminium og fordel om du kan forlenge skaftet for mer effektiv graving.

Frewt #141138 13/12/2010 12:06 AM
Entusiast
Entusiast

BCA Tracker er en fin, rask og enkel søker som er lett å bli "flink" med. Du må gjerne bruke mer penger på søkere med flere funksjoner, men de må øves med. Hvis du ikke vet hvilket modus søkeren står i og hvilke funksjoner som er aktivert eller ikke, så kommer du ingen vei. Dessuten har jeg ennå ikke opplevd en Tracker som ikke fanger opp søkere som varierer litt i frekvensen.

Ang søkestang så unngår du karbon med mindre du har noen klare grunner for å velge det. Min personlig favoritt på stenger er Black Diamond. Jeg baserer det på at jeg har sett stenger fra BCA og G3 bli ødelagt, men ikke fra Black Diamond. Men ikke for et øyeblikk skal jeg påstå at det "jeg har sett" er statistisk signifikant! Kall det overtro om du vil. Kjøp kjente merker og ikke vær altfor gnukk her heller.

Når det kommer til spaden så må du ha aluminium. Plast biter ikke på den hardest pakka snøen. Også her liker jeg personlig Black Diamond. Det har sin enkle grunn i det at etter positive erfaringer med søkestengene, skiene og klatreutstyret til Black Diamond, så begynte jeg å bli litt fanboy...

Frewt #141139 13/12/2010 12:24 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Tracker DTS er "en god nok" søker. Jeg ville nok investert den ekstra tusenlappen og kjøpt Tracker 2 istedet. De komplette pakkene fra parkogpudder og vpg er "value for the money", men om du bestiller fra utlandet får du en bedre søker i pakke med stang/spade til samme prisen. Sport Conrad gir litt rabatt om du kjøper alle tre deler sammen. Føyer meg på Peddyslate om at spaden må være av metall. Sekken som parkogpudder har i pakken sin er altfor liten til toppturbruk, men sikkert bra til heisbasert.

Glexe
Frewt #141140 13/12/2010 1:22 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sjekk glexe.no , gode priser på skredpakke

Frewt #141141 13/12/2010 2:13 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

har pakka selv men med en mindre sekk, (razor? 23L) mye for penga. sekkene er utrolig fine når du setter skia på den, for ryggen er litt stiv pga plata. så den henger ikke som en potetsekk på ryggen når skia er på siden.

Frewt #141142 13/12/2010 2:13 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

glemte linken:http://www.oslosportslager.no/produkt/skredpakke-2-24973.aspx

Frewt #141143 13/12/2010 10:11 AM
Fersking
Fersking

Heilt enig med snomann om att det er du som må være god nok. Uansett søkar så trengs det trening før og under sesongen. Gråværsdagar er fine til slik trening. Personlig brukar eg pieps og mammut sine søkerar og eg er veldig fornøgd med desse då dei er enkle å bruke og oppdaterar seg raskt. Ja dei er dyre, men så lenge det kan være skille mellom liv og død så er det verdt det!

Brukar Haglöfs Ran 38 på tur og i skisenter. Litt for stor når ein sitt i stolheisen, men ein får plass til det aller meste på topptur. I tillegg er det mange gode tekniske detaljer på denne sekken.

Søkestang bør du kjøpe i lengde 240 eller lenger, og som Peddyslate også råder til: unngå karbon. Desse kostar mykje, knekk og er ikkje brukande. Ja karbon er lettare, men det er ikkje søkestanga som ødeleg turopplevelsen ved att du får for tung sekk....

Når det gjeld spade så styr unna plast. Det knekk og er ikkje holdbart i ein skredsituasjon. Myklje bra på markedet, men kjøp ein som har nokonlunde flate (Det er faktisk det som avgjør kor mykje snø du flyttar i kvart tak), bør ha eit ordentlig håndtak (ikkje T-håndtak, då dette ikkje gjer best effekt, samt kan bli ubehagelig når ein må grave raskt over lengre tid)Voile har bra spadar og desse har blitt testa av fleire og kjem som oftast bra ut!

Og meld deg på eit skredkurs viss du ikkje har mykje erfaring, slik at du lærer deg det grunnleggande prinsippa for redning og også i forhold til vurdering av skredfare! Er dere ein gjeng så gå over utstyret til kvarandre før turen, og gjennomfør kameratsjekk så dere veit at alle er utrusta viss noko skulle skje poå turen..

Ha ein fin og skredtrygg vinter!

sekk
Frewt #141144 13/12/2010 2:00 PM
Frewt Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Takker for gode svar smile

Tror jeg kommer til å gå for pakken fra vpg med denne sekken:http://www.vpg.no/Avdelinger/Produk...CA-Stash-BC-flame-orange-35l-115415.aspx Vil ha en sekk som ikke er for stor til å sitte i stol heis med, da det er dette jeg kommer til å bruke den mest til. Vil ha en som ikke ser så veldig "posete" ut når den ikke stappes helt full.

Er det noen som han noen erfaringer med denne eller andre sekker å anbefalle? er foresten 190 høy, så trenger en large sekk, hadde vært bra men en med innebygged rygg-skinne, men ikke et must smile

Frewt #141145 13/12/2010 2:27 PM
Entusiast
Entusiast

Jeg greier å gå på 1500m topptur med min BD Agent sekk på noen-og-tjue liter! Nå skal det sies at jeg har en på 35L og en på 50L som av og til blir tatt fram.

Men det jeg putter oppi er skredutstyr, MH Omega dunjakke, 1L varm saft, blandings med sjokkis, nøtter og tørka frukt, en liten dassrull, førstehjelpskit, ekstra sokker og en frottegenser til å bytte ut den søkkblaute merinogenseren med. Da er Agenten stappa, men det får plass. Hjelm og goggles festes på utsia. Mener jeg at det er uforsvarlig lite så er det fram med 35-literen. Må jeg ha med meg hardware for å komme meg opp, så er det 50-literen for å få plass til øks og jern.

Frewt #141146 13/12/2010 2:53 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

de fleste sekker er for store til å sitte i stolheis med. men om du tar ut den ene armern så sekken henger på siden kan du ha så stor sekk du vil.

Frewt #141147 13/12/2010 3:00 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Den BCA Stash sekken er stor nok til den gjennomsnittlige toppturen, men vil kanskje føles litt klumpete til heisbasert?

Jeg bruker en 38liter Osprey Kode, og har plass til alt jeg trenger og litt til på topptur, også plass nok til stegjern om det skulle behøves. Den er dog litt for stor og ikke komprimerbar nok til heisbasert, så tenker å kjøpe en 25l til den slags og kortere toppturer. Osprey Kode 30 er nok også en bra allround sekk. Stor nok til toppturen og liten nok til heisbasert, samt at Kode-sekkene har gode praktiske løsninger. Kommer i forskjellige størrelser, så en large passer nok deg som er såpass høy.

Finnes mange skisekker der ute og ingen er nok direkte "katta i sekken"-kjøp :wink

Frewt #141148 13/12/2010 3:15 PM
Entusiast
Entusiast

BD Agent kan du sitte i heis med, men en så liten sekk krever disiplinert pakking!

Telemark Pyrenees
Frewt #141149 07/01/2011 10:22 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Du får Arva Evolution 3, 3 kanals skredsøkerVoile Tourlight 260 cm probeVoile Mini Telepro T6 spadeOsprey Kode 30 L sekk

for ca. 3500.- momset inn til Norge fra www.telemark-pyrenees.comDa er du vel et hakk opp på kvalitetsstigen

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå