Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Konvertere telemark->alpint
#141075 08/12/2010 11:52 PM
j0ffen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Så har knærne fått nok, jeg må nok parkere R8'ene og få låst fast hælen. Har en plan om å spare litt penger, siden budsjettet er rimelig trangt, så jeg tenker å sette alpinbindinger på de skiene jeg har telebindinger på nå. (Det bør funke? Regner med at sjappa som monterer bindinger kan plugge hullene etter telebindingene så det ikke trenger vann inn mellom lagene/i kjernen)

Det jeg har er Line Mothership '08, og et par gaaamle K2 Public Enemy (04/05ish). Tenker å sette noe solide randobindinger på Moderskipene, fokus er på frikjøring i anlegg men jeg vil ta vare på muligheten til å gå topptur. K2'ene tenker jeg å sette noe billige greier på, de blir bare brukt som steinski ved sesongstart/sesongslutt og kanskje litt leking i parken når løssnøen er oppbrukt.

Angående støvler har jeg et håp om å slippe unna med ett par. Fokus er igjen på frikjøring, men jeg ønsker å orke å gå noen timer oppover uten å ta helt knekken på beina. Ideelt sett skal de være ok til å tøyse med K2'ene også, det har ikke så høy pri men hadde vært kjekt.

Siden jeg ikke har snøring, whatsoever, på alpinutstyr håper jeg dere kan hjelpe meg med noen tips til hva jeg skal se etter. Type bindinger? Type sko, betegnelser eller whatever som jeg kan se etter når jeg planløst surfer rundt på ymse nettbutikker og produsenter?

Det snør forresten her nå, kjappe svar belønnes med noen varme ord i kveldsbønnen min wink

Re: Konvertere telemark->alpint
j0ffen #141076 09/12/2010 1:18 AM
Fersking
Fersking

Generelt: Rando-bindinger er ikke billige. For meg fremstår likevel bindingsvalget til de store moderskipene som klart: Marker Duke! Jeg vet ikke om du heller finner billige rando-bindinger til K2 skia. Her ville jeg i prioritert rekkefølge vurdert Marker Tour 12, G3 Onyx, Fritschi Diamir (en av de nyeste modellene - søk på nett for hvilken som kan passe deg best).

Når det gjelder sko gjelder selvfølgelig det som passer føttene dine best. Ut i fra dette ville jeg sett nærmere på Black Diamond Factor, Dynafit Titan (Onyx-kompatible) og Salomon Quest. Det som kan være en ting å tenke på ift. sko er at hvis disse har en gummiert rando-såle (-ikke alpin-såle) så vil disse kunne være vanskeligere å løse ut pga friksjon mellom gummien og alpin-bindingen. Selv har jeg ikke førstehåndskunnskap om dette, men det er meg blitt fortalt av folk som har mer peiling enn meg: Hør med noen som kan vite mer om dette. Titan kommer med en alpinsåle som kan settes på og evt. utligne dette problemet. Tror Factor også gjør dette - andre som vet? Quest har såvidt jeg vet en alpinsåle (og fungerer isåfall ikke til Onyx).

j0ffen #141077 09/12/2010 1:28 AM
Fersking
Fersking

Glemte å legge til: De tre siste bindingene jeg nevnte er noe lettere i vekt og dermed ikke like egnet for hardere frikjøring på store ski som f.eks. Mothership. Hvorvidt disse er ønskelige alternativer for deg avhenger av hvilke ski dine K2 ski er (kjenner ikke målene på dem). Er de store brede ville jeg vurdert noe opp mot Duke. Hvis ikke, bør du vurdere de noe lettere bindingene.

j0ffen #141078 09/12/2010 2:14 AM
Entusiast
Entusiast

Begge støvlene du nevner har utskiftbare såler. De har et par som er kompatible med tech-bindinger (Onyx, Dynafit etc. det er samme greia...)! Det er sålene til tech-bindingene som har en gummisåle under for gode egenskaper når du skal gå til fots på de. Disse sitter ikke optimalt i alpin-bindinger. Det andre paret med såler derimot er laget for å sitte i alpinbindinger og er like godt som alt anna!

Jeg kjører på Factor og har prøvd Titan, men de ble altfor smale for meg.

j0ffen #141079 09/12/2010 10:27 PM
j0ffen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

har forsåvidt innsett etter litt snoking at jeg må ha Duke eller tilsvarende på Mothership'ene. Finnes det egentlig noen alternativer som er like bra, eller er det en grunn til at Duke var den eneste rando-bindingen jeg hadde hørt om før? siden skiene veier like mye som meg (nesten) er ikke vekt så veldig kritisk, jeg vil ha en binding som har fokus på kjøreegenskaper.

På K2'ene gidder jeg ikke ha rando, jeg går sjelden på tur uten at det er føre for feite ski. spørs litt hvor høy DIN jeg trenger, veier mellom 85 og 90kg og er 195cm høy. jeg drar definitivt mest på utenfor løypene, men jeg gidder ikke bindinger som løser ut hver gang jeg f eks lander litt ureint på et hopp. jeg tenker noe rimelige greier, som funker greit nok. målene på K2'ene er forresten 118/85/109mm.

hva med fleks på støvler? er det flere parametre jeg må vite om og ta stilling til?

j0ffen #141080 10/12/2010 2:08 PM
Fersking
Fersking

Ser det fokuseres veldig på Duke her. Vil bare nevne at det er veldig enkelt å velge mellom Duke og den rimeligere Baron. Evt. F12/F10. Hvor høy DIN trenger du? Over 10-11... Gå for Duke. Om du ligger under dette ser jeg ikke poenget i å gå for den tyngste bindingen.

j0ffen #141081 12/12/2010 8:31 PM
j0ffen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

ja, hvor høy DIN trenger jeg? 90kg, 195cm, drar på ganske bra men ikke noe fancy rotasjoner eller denslags. skog, klippedropp, og bare generelt dra på.

gjelder forsåvidt også bindinger til herje-ski, aner virkelig ikke hvor høy DIN jeg trenger...

Har tilsvarende planer
j0ffen #141082 18/12/2010 9:25 PM
Entusiast
Entusiast

Har tenkt på det samme. Har et par G3 Saint som jeg lurer på om jeg skalsette rando-bindeinger på. Skal bli mine nye "all round" ski?

j0ffen #141083 19/12/2010 3:26 PM
Fersking
Fersking

Conrad har Scarpa Spirit 4 på udsalg til en meget fin pris. Jeg har kørt støvlen i et par år i både dynafit- og diamir binding. Jeg finder at den har en god kombi af slalomstøvle og gå-egenskaber med vægten på skiløbet - den er nok lidt tung ift randonné men rimelig høj og rimelig stiv og m. fire spænder ift til skiløbet - go jagt!

dynafit speed
j0ffen #141084 19/12/2010 6:02 PM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Har et par reserve ski for randokjøring når det er for hardt for telekjøring:twisted.Atomic sugar daddy med dynafit speed.Bindingene veier kun 300 g pr stk og fungerer utmerket.Dropper ikke!Kan dra godt på med disse men siden ingen har nevnt dem som alternativ er det vel en grunn:grinDe ser spinkle ut men jeg tror de er mer "ulv i fåreklær"

RIN

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå