|
 Trenger hjelp til å velge støvler!
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Halla!Skal kjøpe nye ski, Völkl Gotama, og lurer på hvilke støvler jeg skal ha !Kjører da altså mye løssnø, og bc-kickers, mye lek. Den støvelen den ansatte på g-sport anbefalte var Salomon Kreation, en jibbestøvel med myk fleks og demping. Finnes det bedre støvler til omtrent lik pris, som passer bedre min kjørestil? ss
|
|
|
 Re: Trenger hjelp til å velge støvler!
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg kjører også mye pudder, hopp og lek. Men kjører også ganske hardt. Jeg bruker Salomon Ghost og er SUPER fornøyd 
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Sitat --HsT--:Jeg kjører også mye pudder, hopp og lek. Men kjører også ganske hardt. Jeg bruker Salomon Ghost og er SUPER fornøyd  Er det stor forskjell i pris da? Hva betalte du for de fks? :wink
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har ingen erfaring med spk (kreation) støvelen selv, men kjenner flere dyktige kjørere som bruker disse til frikjøring der stor fart og tildels ganske høye klipper o.l inngår i kjørestilen, og de er kjempefornøyd med disse. Så hvis de satt godt på foten tror jeg ikke du skal henge deg så mye opp i at de er såkalte "jibbesko". Personlig har jeg et inntrykk av at det er litt "flex"- inflasjon blant folk, altså at man mener at man må ha minst 120-130 i flex for å kunne bruke et par støvler til frikjøring. Er ikke helt enig i det, er ikke så mange av oss som kjører i Kaj Zackrisson-stil, og hvis man liker å leke litt med terrenget når man kjører så kan jo et par litt mykere sko være en god ting.Uansett; til syvende og sist er det passform som er det aller viktigste med en støvel.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har ingen erfaring med spk (kreation) støvelen selv, men kjenner flere dyktige kjørere som bruker disse til frikjøring der stor fart og tildels ganske høye klipper o.l inngår i kjørestilen, og de er kjempefornøyd med disse. Så hvis de satt godt på foten tror jeg ikke du skal henge deg så mye opp i at de er såkalte "jibbesko". Personlig har jeg et inntrykk av at det er litt "flex"- inflasjon blant folk, altså at man mener at man må ha minst 120-130 i flex for å kunne bruke et par støvler til frikjøring. Er ikke helt enig i det, er ikke så mange av oss som kjører i Kaj Zackrisson-stil, og hvis man liker å leke litt med terrenget når man kjører så kan jo et par litt mykere sko være en god ting.Uansett; til syvende og sist er det passform som er det aller viktigste med en støvel.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
takk for ett meget godt svar som sannsynligvis gjør valget mitt lettere, selv om kallenavnet ditt gjør meg litt urovekkende! Kan jeg ta deg seriøst? :grin Jeg er lett i kroppen, så flex er ikke det jeg tenker mest på!
|
|
|
|
|
|
 Egen erfaring
|
Entusiast
|
Entusiast
Jada, trekuk, det er fullt mulig å kjøre bra på ski med SPK. Fleksen er stiv nok til at den takler ski som gotama osv. Det som jeg derimot opplevde som minuset med SPK som freeridesko, var det rette skallet. I forhold til de fleste andre sko får man en mer oppreist kjørestilling, noe som er fordel når man lander baklengs og leker, men som jeg opplevde som en ulempe når jeg skulle kjøre normalt. Jeg følte posisjonen min over skiene ble vel mye passiv, og jeg hadde en tendens til å havne fortere bakpå. Så for min del liker jeg langt bedre mer aggressive sko når jeg kjører pudder.Nå skal det nevnes at jeg knapt har landet baklengs de siste 3 årene, så hvis hovedmålet er å hoppe og lande mye baklengs i pudder ol. da kan det være SPK er ett bra alternativ, men ellers hadde jeg heller sett på freeride-modellene ghost og shogun i stedet.Men for all del, husk at 1. prioritet uansett hva du velger er PASSFORM!
|
|
|
 Egen erfaring
|
Entusiast
|
Entusiast
Jada, trekuk, det er fullt mulig å kjøre bra på ski med SPK. Fleksen er stiv nok til at den takler ski som gotama osv. Det som jeg derimot opplevde som minuset med SPK som freeridesko, var det rette skallet. I forhold til de fleste andre sko får man en mer oppreist kjørestilling, noe som er fordel når man lander baklengs og leker, men som jeg opplevde som en ulempe når jeg skulle kjøre normalt. Jeg følte posisjonen min over skiene ble vel mye passiv, og jeg hadde en tendens til å havne fortere bakpå. Så for min del liker jeg langt bedre mer aggressive sko når jeg kjører pudder.Nå skal det nevnes at jeg knapt har landet baklengs de siste 3 årene, så hvis hovedmålet er å hoppe og lande mye baklengs i pudder ol. da kan det være SPK er ett bra alternativ, men ellers hadde jeg heller sett på freeride-modellene ghost og shogun i stedet.Men for all del, husk at 1. prioritet uansett hva du velger er PASSFORM!
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Jeg betalte 4600 for mine Salomon Ghost
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Skriver det rett ut:de som sier at SPK er en god frikjøringssko har tydligvis ikke kjørt mye på ski.Har selv kjørt på alt fra myke SPK til stive Lange Comp.Spk er en veldig myk og behagleig sko. De oppgir at flexen skal være 100 men med tanke på at plasten salomon bruker er mye mykere enn f.eks. plasten Lange bruker kan en ikke ta dette helt seriøst. Er ikke sikker på hvor brei den er over fotlesten men den er ivertfall stooor. Hiv i et par såler og den vil påsse de fleste føtter rimelig godt. En sko som funker utmerket i parken og enda bedre på afteskien. Slipper tom å løsne hempene siden den er så behagelig. MEN når føret er hardt, det begynner å bli isete, bratt og hårete blir den utrolig lite presis. Føles tung og vinglete og blir altfor altfor myk. Dette itilegg til at du blir stående i en rett opp og ned stilling gjør at det er en elendig freeride sko. Skal du ha en god frikjøringssko bør du lete etter noe som er mye stivere og som gir en mer fremoverlent aggresiv kjørestilling. En annen ting som gjør spk til en dårlig freeridesko er at den er så myk at du vil automatisk komme langt bakpå i landingen på høye dropp.I en stivere freeride boot vil det ikke være så lett å havne bakpå og skoen vil hele tiden "jobbe" for å presse deg frampå.
|
|
|
|
|
|