Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Råd til kjøp av splitboard
#14070 04/05/2017 6:49 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg har etter en sesong med mye toppturer insett at jeg vil bytte ut skia med et splitboard til neste sesong og ser at det er mye tilbud ute å går nå. Jeg har i utgangspunktet kun en dag i bakken med snowboard å skryte med, men jeg har surfet og skatet hele livet så jeg tror jeg skal lære meg det fort. Gikk hvertfall veldig bra den ene dagen jeg prøvde en kompis sitt brett i bakken. Men jeg synes det er vanskelig å finne ut hva slags brett jeg skal kjøpe ettersom det ikke produseres mange splitboard for nybegynnere(selvfølgelig). Noen som har et brett å anbefale? Evt også hva slags bindingssystem som er best for en som er ny i gamet og ikke tenker alt for mye på vekt, men heller trenger noe robust? Kanskje en pakkeløsning som kan gjøre susen? 

Re: Råd til kjøp av splitboard
Sportsmann #14071 05/05/2017 11:21 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Hei Sportsmann, jeg velger å si at "To ski powder is to waste it" så jeg skjønner at du ønsker å bytte!Jeg vurderer å selge mitt setup som jeg har brukt noen få ganger siste to sesonger. Mulig du ønsker å begynne med noe enklere, men dette er fra øverste hylle etter min mening.Jones Hovercraft 160 split (2016 modell - brukt ca 12-15 ganger)Jones fellerKarakoram Prime One bindinger med Karakoram skarejern.Jeg har også Hovercraft i vanlig utgave i samme lengde (jeg er 184cm) og synes begge er fantastisk allsidige til bruk på hele fjellet og på alle forhold.Tenkte å selge hele pakka for 10 000 om det er av interesse.Mvh mailto:Are@tallak.no 

Sportsmann #14072 18/05/2017 4:39 PM
Fersking
Fersking

Hei,

Jeg har kjørt burton landlord og rome whiteroom og er veldig fornøyd med begge. Det er lettkjørt brett som burde passe de fleste. Synes imidlertid at voile sin patent på sette brettet sammen (clips) er bedre enn karakoram sitt, men det er billig og enkelt å bytte.

Bindingsystem er alfa omega. Jeg har kjørt spark r&d og ble veldig fornøyd når jeg bytta fra pin system (blaze) til tesla (magneto, surge, arc etc). Veldig enkelt og pålitelig. Karakoram er sikkert vel så bra, men kan kreve mer børsting/skraping ved ising har jeg hørt. Aldri testa systemet, men sett det i bruk og virker som det er bra. Skarejern er veldig kjekt å ha. Du har ikke samme trykk på stålkanter med snowboardsko og mister lett feste. Jeg ville vurdert å kjøpe brukt eller noe på billigsalg første gang. Det er dyrt utstyr å ha liggende hvis det ikke brukes.

Sportsmann #14073 18/05/2017 5:51 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei,

Eg køyrer Prior AMF med binding fra Spark R&D (Voile sitt system for feste mot brett). Har ikkje noko erfaring med Jones eller Karakoram, men ser at dei begge er produkt som ligg høgt i pris.

Kan anbefale Spark R&D sitt tesla system (som nemt i tråden). Det er veldig enkelt og robust, med lav vekt, og det går kjapt å skifte over fra køyre-modus til gå-modus. I tillegg ligg dei litt lågare i pris.

Når det kjem til brett vil eg ikkje anbefale Prior AMF som eit første brett. Her vil eg heller anbefale splittversjonen av Burton Flight Attendant. Har dette brettet som vanleg brett, og det er eit veldig stabilt og lettkøyrt brett. Duger både til pudder og carving. Det blir nok mitt neste splittbrett. Når det kjem til pris ligg Burton litt under dei andre (mest truleg av at dei er store og kan omsette fleire brett). Burton brukar Voile sitt system for feste av bindingar, så det passar saman med Sprak R&D sitt system (er faktisk Spark R&D som produserer Burton sin splittbinding).

Elles vil eg anbefale at du køpet teleskopstavar. Her er Black Diamond Compactor Ski Pole genial. Dette av di den passar fint opp i sekken, og då slepp du køyre med stavar som stikker opp av sekken.

Som sagt tidlegare i tråden, så er dette dyrt utstyr. Det er peng å spare på å kjøpe brukt. Dersom du er villig til å kjøpe nytt, kan eg nemne at session.no har tilbud på splittbrettpakker no.

Lykke til med valget!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå