Marker F12 Tour
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Er det noen som har gjort seg noen erfaringer med Marker F12 Tour (evt 10). Jeg har sett bindingen, og "fiklet " med den, og kjenner til tekniske spesifikasjoner på den. Det jeg er veldig nysgjerrig på er hvordan den er å kjøre med. Jeg er ganske tung (ca 90 kg), og liker å dra på litt. Kjører i dag med Duke og er fornøyd med det, men blir litt tiltalt av at F12 er lettere og har bedre gå egenskaper. Spørsmålet er om dette går utover kjøreegenskapene, og videre om de takler breie og stive ski??? Anyone?
|
|
|
 Re: Marker F12 Tour
|
Fersking
|
Fersking
lurer veldig på dette selv.er det noen forskjel på holdbarheten på f10 og f12, bortsett fra din skalaen. vil foreksempel f10 knekke lettere enn f12?
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Se litt på denne tråden:http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=182304
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Takker for linken, mye interessant der, men det er stort sett bare synsing basert på hvordan bindingen ser ut. Ingen som har gjort seg virkelige erfaringer med denne bindingen??
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Som du sikkert vet er bindingen ny i år. Du må nok vente til litt utpå sesongen för du får ordentlig info om holdbarhet og funksjon. Samtidig skulle det overraske meg om de er dårlige. Duke og Jester og de andre "kongelige" fra Marker er jo dugelige bindinger, kanskje ingen FKS, men absolutt noe av det bedre.Man burde kunne forvente nogenlunde samme kvalitet på Tour serien.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Er klar over at det er en ny binding, jeg tviler heller ikke på kvaliteten. Det var erfaringer fra bruk jeg var ute etter. Er jo som regel noen som får tak i stæsj før alle andre. Takler de en tjukkas, med forholdsvis breie, stive ski (Feks 4 frnt EHP)?
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ser på Stian Hagens blog (teamkjører Voelkl/Marker) at han brukte F12 i Antarktis til relativt meget bratt kjøring på vekslende føre, og han kom visst helskinnet ned og hjem igjen. Nå er seff han ikke store karen, men jeg har egentlig ingen betenkeligheter rundt bindingen. Jeg har kjøpt slik til mine nye ski og jeg er 98kg. Minusene med bindingen ligger i konstruksjonen som vil utvikle "slark" etterhvert. Bindingen er lik Baron/Duke i funksjon, og slark er uungåelig etter mye touring (pga hvordan de mekanisk er skrudd sammen). Dette er velkjente problemer med alle Markers bindinger med tour-funksjon. Hvis du ikke dropper monsterklipper eller hopper på monster-bigjump i parken, duger de nok bra.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Sitat Da Fastest:Er klar over at det er en ny binding, jeg tviler heller ikke på kvaliteten. Det var erfaringer fra bruk jeg var ute etter. Er jo som regel noen som får tak i stæsj før alle andre. Takler de en tjukkas, med forholdsvis breie, stive sk (Feks 4 frnt EHP)? Poenget mitt var at det virker ikke som om det finnes så mange av de ute enda, så erfaringer flommer det ikke akkurat over av. Det finnes noe her hvis du scroller ned i kommentarene under artikkelen:http://www.wildsnow.com/3776/marker-tour-f-12-review/ Lykke til 
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Snakket med Øyvind Aanes om touren. Han er en internasjonalt godkjent tindeguide og har utviklet bl.a NTN- bindingen og samarberider med Volkl. Han hadde brukt tour-bindingen mye og er veldig fornøyd. Gutta på Rå sport har ikke fått inn noen reklamasjoner ennå heller, så da holder den nok:)
|
|
|
 110 mm brems til Marker Tour
|
Medlem
|
Medlem
Har vært i kontakt med Markers rep i Norge og fått opplyst om at det også finnes 110 mm brems til Marker Tour bindingene.
|
|
|
 Du kan
|
Medlem
|
Medlem
Du bruker jo bare bremsen til Duke, da har du jo opp til 130mm ...
|
|
|
 Tour 12
|
Fersking
|
Fersking
Jeg fikk nettopp prøvd bindingene (tour f12) for noen uker siden. Syntes de var ganske lik duke'n (nedover altså)... men etter to turer tryna jeg og tåplata knakk tvers av... Har reklamert så det kommer nye bindeinger strakz. Fikk prøvd dem en tur oppover også og de var svært gode å gå med i forhold til duke'n. Mye lettere, og bedre gå egenskaper. Nå fikk jeg rikitgnok bare noen få turer med tour, men det virker som om disse bindingene er gode, både oppover og nedover:)
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har fått noen turer på mine(montert på k2 Sidestash), både pudderkjøring og på is. Kan ikke si annet enn at jeg er kjempe fornøyd. Gå-egenskapene er bedre enn på duke'en og jeg er enig med Patrick, de funker like bra nedover.
|
|
|
 So far, so good . . . . .
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har kjørt Marker Tour 12 snart en måned og den funker som ønsket. Kjører med K2 Darkside m/130mm stoppere. Også oppover funker den utmerket. Så nå gjenstår det bare å se om de holder en sesong med mye oppover og nedover. Førsteintrykket er meget bra.
|
|
|
 Litt varierende...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har fått noen dager med Tour 12 på mine VCT Turbo og merker liten forskjell nedover ift Baron, men de er definitivt lettere å gå oppover med. Men etter et lite dropp igår etterfulgt av trynings, løste begge skia av (som forventet) og den ene plata under tåa knakk av. Virker som plastikken som holdt plata fast knakk. Må si det er skuffende at den ikke tålte mer. Regner med jeg får nye deler på garantien.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har brukt F12 no i 5-6-7 dagar. Har gått tur med den, brukt den i pakken, litt i park og powpow. Like fin enda :-) Lett å gå med! Har droppa ein del, ingen problem.. Har ikkje tryna noko spesielt stort enda, så kan ikkje sei noko om korleis den fungerar der!
|
|
|
 tåplate
|
Fersking
|
Fersking
samme skjedde med meg azZ... har reklamert å får nye snart. jeg trodde først jeg hadde justert plata feil (skrudd den for langt ned), men etter å ha forhørt meg i butikken skulle den være rikitig (ca en 1/4 mm glippe mellom plate å såle...). kanskje en svakhet i bindingen...
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat kjetims:Har fått noen dager med Tour 12 på mine VCT Turbo og merker liten forskjell nedover ift Baron, men de er definitivt lettere å gå oppover med. Men etter et lite dropp igår etterfulgt av trynings, løste begge skia av (som forventet) og den ene plata under tåa knakk av. Virker som plastikken som holdt plata fast knakk. Må si det er skuffende at den ikke tålte mer. Regner med jeg får nye deler på garantien. /`\ ! ! !
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Har nå over 10 toppturer og 2 kvelder i bakke med Marker Tour F10 (small) på Hendryx Funkallistic.1) Oppover: Behageligere å gå med enn Marker Baron. Ikke bare lettere, men det virker som om svingpunktet gir en mer behagelig bevegelse. Løfterene fungerer veldig godt og begge innstillingene er lett å justere med stav. Mener Tour har tre grader mer løft enn Baron/Duke og det gjør det behageligere å gå i brattere terreng. Tour har samme svakhet som Baron med at det kan pakke seg snø under foten og da vrir bindingen seg og det føles ubehagelig.Skifte fra gåmodus til kjøremodus: Stort sett veldig greit, men i temperatur som veksler rundt null så blir det is og hardpakket snø som må skrapes vekk før man får låst bindingen ordentlig. Her er det forbedringspotensiale.Kjøring: Suverent! Funker veldig godt og gir samme kontante og stabile feeling som Baron/Duke. Annet: Med vekt i klasse med telemarkbindinger med gåmodus er dette virkelig et spennende alternativ for de som vil ha fast hel og ikke vil ha tech (Dynafit/G3 Onyx) for toppturbruk. Har ikke opplevd noen problemer og ser at Tour har en bedre løsning for service med at akslingen er låst av med låsering og ikke klinket på som Baron/Duke.Justering av støtteplaten er viktig. To metoder er vanlig: A) legg et ark mellom plata og skoen og juster til du bare akkurat klarer å dra ut arket. B) Juster med skoen i til du ikke lengre kan skyve platen til side og litt tilbake slik at den akkurat lar seg skyve på plass.Har kjørt på hardt og slagete underlag i god fart, men tar forbehold om at jeg ikke har droppet fra store høyder (bare < 2 m) eller hatt større fall.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Opplevde i dag at bindingen "spratt" ut av kjørestilling til gåmodus da jeg stuket skia i en bjørk. Trodde først at bakbindingen løste ut, men nei. Antar at jeg ikke hadde fått låst den skikkelig fra gå-stilling? Jeg er ikke særlig glad i mekanismen for skifte mellomkjøre-gåstilling synes dener for plundrete og fo rutsatt for snø/is. Dvs, hvis man primært skal ha en topptur-binding ville jeg ikke valgt denne.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Sitat KriM:Opplevde i dag at bindingen "spratt" ut av kjørestilling til gåmodus da jeg stuket skia i en bjørk. Trodde først at bakbindingen løste ut, men nei. Antar at jeg ikke hadde fått låst den skikkelig fra gå-stilling?Jeg er ikke særlig glad i mekanismen for skifte mellomkjøre-gåstilling synes dener for plundrete og fo rutsatt for snø/is. Dvs, hvis man primært skal ha en topptur-binding ville jeg ikke valgt denne. Det høres absolutt slik ut. Jeg lot meg lure her om dagen da jeg sto på toppen og skulle begynne nedkjøring. Heldigvis dobbeltsjekket bindingen og fikk fjernet isen som var i veien. Jeg ville heller ikke valgt på et rent topptur oppsett, men det er pga det på ingen måte er en ren toppturbinding;)
|
|
|
 Slark
|
Fersking
|
Fersking
Måtte bytte begge bindingene etter slakke i fronpartiet.Er en stor gutt på 196 og og har de på ett par Voile Drifter 192. Hadde ca 20 dager på de før jeg merket slakken. På de nye nå er det blitt slakk i den ene igjen etter 15 dager Så må nok byttes igjen, evt. vente til utbedringer kommer.Verdt å nevne er at 134mm stopperen som jeg måtte bestille ekstra kostet 750kr!!Med begrunnelse av at den måtte lages for hånd. Mens Sportconrad tar 10Euro for den samme....
|
|
|
 Slark
|
Fersking
|
Fersking
Måtte bytte begge bindingene etter slakke i fronpartiet.Er en stor gutt på 196 og og har de på ett par Voile Drifter 192. Hadde ca 20 dager på de før jeg merket slakken. På de nye nå er det blitt slakk i den ene igjen etter 15 dager Så må nok byttes igjen, evt. vente til utbedringer kommer.Verdt å nevne er at 134mm stopperen som jeg måtte bestille ekstra kostet 750kr!!Med begrunnelse av at den måtte lages for hånd. Mens Sportconrad tar 10Euro for den samme....
|
|
|
 Sjekket høydejusteringen?
|
Entusiast
|
Entusiast
Tourbindingene kommer ferdig justert for sko med randosåler (som er noe høyere enn rene alpinstøvler) og har vært borti en del tilfeller hvor dette har vært årsaken til slarken foran. Altså at alpinsåler har blitt brukt i bindingen når den er innstilt til randosåler.
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Sitat living:har randosåler, høydejusteringen er korrekt. Er det ikke bare å skru tåplaten til støvelen din sitter fast?
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Slik jeg oppfatter det er det ikke lurt å skru frontbindingen helt fast. Du legger en papirstrimmel på tåplaten, og skrur på skruen i front av bindingen intil papirstrimmelen sitter fast, så løsner du litt igen så strimmeln er akkurat løs.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Da er det vel muligheter for at du har litt å gå på med å skru den strammere. Ting beveger seg enten man vil eller ikke dessverre.
|
|
|
|
|