Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Boots til splitboard (Karakoram Prime 1 Binding)?
#14042 02/02/2016 10:29 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei,

jeg er helt ny i Splitboard verden, og har nylig bestilt et Jones Solution Splitboard med Karakoram Prime 1 bindinger.

Er det noen som har anbefalinger til boots som kan brukes både til mitt nye splitboard og til mitt Burton solid brett (Burton bindinger)

Jeg går ut ifra at jeg bør ha rimelig stive boots for å kunne traversere uten for mye belastning på ankler? 

Jones har jo sine MTB boots, men jeg synes det er for mye å svi av 5000,- kroner for et par boots.

Om jeg må velge, er det split boardet som har prioritet, men det er absolutt en fordel at booten fungerer bra på mitt Burton Bullet brett også.

Re: Boots til splitboard (Karakoram Prime 1 Binding)?
Morten Ørevik #14043 02/02/2016 1:03 PM
Fersking
Fersking

Alle snowboard sko som blir definert som softboots kan nok bli benyttet. Liker selv noen som er stive for god respons. De som er laget og dedikert til splitboard og fjellbruk er stort sett stive, men og i pris. Vurder hvilke forhold du skal bruke de til (Jo mer krevende kjøring og forhold desto stivere anbefaler jeg at de er). Siden du har et brett fra før antar jeg du har noen gamle boots? Prøv de noen turer så kan du gjøre opp din egen mening om det er behov for nye etterhvert.

Morten Ørevik #14044 02/02/2016 1:18 PM
Fersking
Fersking

Jeg bruker Deeluxe til  mine Prime Carbon bindinger, har dem på Jones Ultracraft, bra med Vibram såle og man kan bruke stegjern på dem.

de må da passe på Burton også, de selges på Seasport i Oslo. men koster nok en del...

Morten Ørevik #14045 02/02/2016 10:03 PM
Fersking
Fersking

har burton driver x og er ganske fornøyd med dem,blir bare bedre å bedre:)

grivel stegjern på:)

Morten Ørevik #14046 02/02/2016 10:36 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Bruker Salomon Malamute. Ingen over ingen ved siden. Relativt stive, og mulighet for å legge inn skinner isiden som gjør den bedre å traversere med. 

Morten Ørevik #14047 03/02/2016 9:06 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei og takk for svar. Det ser ut som jeg lander på den klassiske Burton Ion boot'en. Jeg vurderte den opp mot Burton Tourist som i følge Burton selv skal være "den ideelle splitboard-boot", men jeg må ærlig innrømme at det var lite forskjell. Tourist har en neopren øverst bak på skoen slik at man skal kunne ta lengre steg når man skinner, men ved nærmere vurdering virket dette mer som en gimmick enn noe annet da det er tilnærmet null bevegelse i denne funksjonen. Når Burton Ion nå er på tilbud på srfsnosk8.no til 2799,- er vel det en god pris for en såpass responsiv sko?

Har lest at mange skryter av Salomon Malamute, men har slitt med å finne denne i norske butikker, og med en svak krone blir det fort dyrt å kjøpe internasjonalt.

Deeluxe har jeg hørt mye skryt om, de virker svært responsive og med muligheter for å justere responsen i skoen?

Morten Ørevik #14048 03/02/2016 9:55 AM
Fersking
Fersking

Hei!  Traversering på hardt/isete underlag er alltid utfordrande med splitboard, så om det er tema så er skarejern til splitboardet nødvendig. Mi erfaring er at behov for skarejern dukker opp nokså fort om det blir snakk om traversering. Eit splitboard har ikkje same eigenskapane som eit par ski til traversering, noko som kjem av bredda og forma. Generelt så liker eg stive sko til både bakke og pudder, og har Deeluxe Vicious som er svært stive. Til splitboardtur blir dei litt for stive å gå med etter min smak. Til splitboard har eg faktisk tatt fram mine gamle Burton Invader som er veldig mjuke, men veldig gode å gå i.  Ein annan ting å ta med i betraktinga når ein skal på splitboardtur er at det fort blir veldig fuktig og varmt i skoen. Skal ein først bruke penger på noko dyrt ville eg sjekka om det fins noko som puster bra. Den største fordelen med stive sko til splitboard er etter mitt syn nedturen, og til (kun)1 lang nedtur så holder det lenge med mjuke sko. Mjuke sko som ikkje gnager og er lette og føyelige er digg på oppturen. Personlig har eg aldri savna stive sko til oppturen, men skarejernet er ofte eit savn om det ligger igjen heime smile

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå