Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
gammel mann trenger teknikken tilbake
#14027 22/12/2015 10:47 AM
pappsen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

heisann.

jeg bare lurte på om det er noe som kan hjelpe meg med tips og råd and kjøring og teknikker?

har vært inne på youtube å sett litt,men fant ikke helt det jeg er på jakt etter.

jeg kan står,men føler jeg sliter en del når farten tar seg ganske bra opp og feiger ut he he!!

har meget store planer om å dra en del på toppturer framover siden jeg har kjøpt splittboard og alt topputsyret vil jeg ha full utbytte på selve kjøringen også.

kan gjerne ta imot råd til noe fete triks også,gammel mann på 34 prøver det han kan for å imponere milfen sin;) og for kompisene

har 4 kids i huset så noe snowboard skole har jeg ingen tid til,men siden jeg jobber offshore kan jeg se en del på filmer og div

Re: gammel mann trenger teknikken tilbake
pappsen #14028 27/12/2015 5:54 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Hei, jeg er en enda eldre gubbe (41) som har satt mer eller mindre brettet fra meg, men det er vel ikke det svaret du ønsker. Gikk over til ski for 8 år siden når den eldste datteren min skulle starte å stå på ski, og det har blitt mindre kjøring siden.

Jeg tror ikke du lærer deg teknikk på brett ved å se på en video, det du dessverre må gjøre er å sette av tid til å trene i bakken på å beherske kantskjær. Jeg regner med at det er dette som bekymrer deg i stor fart, nemlig at du kanter brettet og går på trynet?

Sjekk at du har stilt inn bindingene riktig, ikke bry deg om å sette de opp slik at du kan kjøre begge veier (goofy), jeg startet å kjøre brett for mange år siden men kjører med relativt liten vinkel på bakerste ben (høyre) og litt mer vinkel på frambeinet. Du skal ha mest tyngde på bakerste bein (60-70%) og det er i prinsippet dette benet du bruker til å styre med. Husk, at med brett har du mye kortere svingradius enn på ski, så det er mulig å herje mye mer utenfor løypene i skianleggene. Jeg pleier som regel å kjøre der ingen andre gidder, omtrent i skillet mellom løype og terreng. Der samler det seg mye løssnø og du får ofte "pudderfølelse" selv om ingen andre opplever det.

Splitboard er kult, så du får bare lære deg å beherske teknikken!

Lykke til!

pappsen #14029 28/12/2015 7:16 PM
pappsen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

he he:) 

jeg skrev den litt dårlig så lett å misforstå!

jeg kan stå og klarer meg ganske bra sånn sett,men litt tips til justeringer av bindinger og generelt til utstyret at det er optimalt  (har ganske bra utstyr så vil ha mest mulig utav det)

er bare småting som skal flisespikkes på så blir det godknall:)

har komt igang med mengde treningen allerede,var i trekket i myrkdalen igår og på topptur idag så når musklaturen er kommet tilbake så er det bare en vei og det er opp!!!

pappsen #14030 29/12/2015 9:30 AM
Fersking
Fersking

pappsen #14031 29/12/2015 6:42 PM
Fersking
Fersking

Som nevnt over her så er mengdetrening nøkkelen. Mange dager i heisen er den beste investeringen for å få best utbytte av turene du går.

Når det kommer til øvelser og teknikk så er det litt vanskelig å gi råd og tips når man ikke ser en person. Men prøv å finne på øvelser som får utfordret deg i bakken. Noen eksempler: Kjør med høyt tyngdepunkt - lavt tyngdepunkt. Pivoter. Prøv på butters. Gå så dypt at du må støtte deg med hånda når du carver.

Bare bruk fantasien og prøv deg litt fram, det kan hjelpe mye. Ellers hjelper det å se og imitere de som er bedre/annerledes enn deg. Enten med en venn som kjører endel eller bare observer noen i bakken som du synes kjører bra eller gjør noe kult og prøv deg på det samme selv. 

Lykke til smile

pappsen #14032 30/12/2015 3:51 PM
pappsen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Som nevnt over her så er mengdetrening nøkkelen. Mange dager i heisen er den beste investeringen for å få best utbytte av turene du går.

Når det kommer til øvelser og teknikk så er det litt vanskelig å gi råd og tips når man ikke ser en person. Men prøv å finne på øvelser som får utfordret deg i bakken. Noen eksempler: Kjør med høyt tyngdepunkt - lavt tyngdepunkt. Pivoter. Prøv på butters. Gå så dypt at du må støtte deg med hånda når du carver.

Bare bruk fantasien og prøv deg litt fram, det kan hjelpe mye. Ellers hjelper det å se og imitere de som er bedre/annerledes enn deg. Enten med en venn som kjører endel eller bare observer noen i bakken som du synes kjører bra eller gjør noe kult og prøv deg på det samme selv. 

Lykke til smile

-

meget bra svar mr;)

er forsåvidt slikt jeg har begynt med.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå