Det er et par ting man bør tenke på:- velg utstyr som er forholdsvis likt "kompisene": det er ikke noe vits i løpe fra dem, eller kjøre steder de ikke kan følge- alpinsko egner seg ikke til å gå med på stein. Det er ikke gøy å krysse steinfelt opp på f.eks. Gaustatopen, da man raskt føler seg som "bambi"- alpinsko og tungt utstyr gir mer gangsår (jeg har støpte alpinsko, men får gnagsår etter ca 2 timer gange)- uten gå-mode blir det mindre godt å gå der det er flatt- moderne rando-utstyr er godt å kjøre med...men ikke som alpinutstyr- alpinutstyr alpin-bindinger + sko (!!) gir (marginalt??) mer forutsigbar utløsning- bindingene skal stilles etter styrke på knærne/beina. Hvis man har svake beinbygning får man bare kjøre saktere---
Til kommentaren over AndersR:www.jmcresearch.com/.../DIN%20Chart%20for%20ski%20bindings.pdUtfra dette skal jeg ha din 8,5 (str 44 sko, 183cm, 88kg, x-konkurranse kjører med 100+skidager per år...legger meg på kategori 3)Det passer bra for de fleste bindinger, og er utgangspunktet for justeringer. Gjennom forsøk har jeg funnet at jeg trenger mer på duke (10), og på dynafit med mustagh ata ski. Brakk et ribbein da jeg hadde dynafit på 9 horisontalt og 8 vertikalt og kjørte hardt på is...jeg løste ut vertikalt da jeg innledet en sving på en iste hengkant...og landet på skien. (Det sier kanskje mest om hvor bra zzero, mustagh ata sl og dynafit er å kjøre...)Grunnen til at jeg må ha høyere din på duke enn andre alpinbindinger, er at de (i likhet med dynafit) har lite elastisitet.