Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Marker sine randobindinger?
#139775 12/08/2010 1:42 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Er det noen som har erfaring med Marker sine nye randobindinger?

http://www.feedthehabit.com/news/marker-tour-f10f12-lightweight-at-bindings/

Re: Marker sine randobindinger?
torbærbar #139776 13/08/2010 11:41 PM
Fersking
Fersking

Har ingen erfaring med denne, men det jeg ser etter er om denne er bedre enn Fritschien når det gjelder kraftoverføringen fra støvel til ski. Når det gjelder Fritschien så er det en del bevegelse som gjør at kraftoverføringen ikke er like kontant som med en binding som f.eks. Duke. Ser at marker Tour synes å ha et lavere tyngdepunkt mellom sko og ski. Kanskje gjør dette at Marker Tour er en forbedring enn Fritschien? Vekten mellom de to bindingene er ikke så stor - det har mindre betydning. Noen som har mer kunnskap om dette?

torbærbar #139777 14/08/2010 7:54 AM
Entusiast
Entusiast

Fritschi er festet til skien i hæl og tå, men Tour har samme system som Duke, med en plate festet til skien of en plate som forbinder tå og hæl, denne plata går inn i spor i plata som er festet i skien, noe som gjør at den ihvertfall teoretisk er bedre festet til skien og kan ha bedre kraftoverføring. Tour ser som du sier ut til å ha lavere tyngdepunkt.

Vet ikke om noen har målt dette ennå.

Hvis Tour er like god å kjøre med som Duke, eller ihvertfall i nærheten, så er den eneste grunnen jeg klarer å se for å kjøpe Fritschi at den er kjappere å skifte mellom gå kjøre ettersom du ikke trenger å ta av skien for å gjøre dette.

torbærbar #139778 14/08/2010 10:35 AM
Ringrev
Ringrev

Hvis touren ikke er markant bedre å gå med enn duke så ser jeg mange grunner til å kjøpe fritsci....

torbærbar #139779 14/08/2010 4:02 PM
Medlem
Medlem

Jeg har marker tour bindingen selv. Fikk kun tak i FT 10 versjonen. Bindingen er bedre å gå med enn duke. De ekstra gradene på helløfterne som er på touren merkes. I tillegg er bindingen som alle vet lettere å løfte på. Men jeg er usikker på hvor sterk bindingen er i gåfunksjon. Ved harde traversen synes jeg kanskje plasten virker vingelaktig. Rakk bare to turer med denne bindingen i vår, og det har så langt gått bra.

Ellers så er jeg så langt fornøyd med kjørefunksjonen til bindingen. Den virker solid å kjøre med. Rakk å prøve et par 2-3 metersdropp på ikke ideelle forhold, og det gikk fint.

Jeg er selv 83-84 kg og har bindingene på et par kuro. Det skal bli pudderutforskningsplankene mine, hvis bindingene funker. Målene på skiene kan selvfølgelig være en ekstra faktor til at plasten føltes vingelaktig under traverser på hard sny.