...å kjøpe et par av fjorårets Obsethed? (Da sparer du litt peng, ettersom spenna ryker fort når feller og skredutstyr også skal kjøpes inn). De er 105 på midten og lekende lettkjørte. Svingvillige og god flyt. Jeg har brukt disse i år til bortimot alt. Toppturer, pudder, preppa, litt hopping og dropping, tom. drista meg over en rail med dem. Jeg konverterte også fra snowboard og satt veldig pris på å ha en så lettkjørt ski "å lære på", særlig i skogen og i renner.
Jeg har Marker Baron montert på dem og gikk 30-40 toppturer med dem (snittet lå på 1000høydemeter tilbakelagt og med 1500høydemeter som max). Seff er det tungt oppover (jeg er i tillegg 170cm høy og 95kg...ingen langdistanseløper mao... ;-) , men etter 10 turer kommer man inn i sin egen rytme og så går det faktisk helt greit å komme seg opp på toppene.
Dynafit er sikkert mye lettere å gå opp, men "jeg vet ikke hva jeg går glipp av" og tenker lite på det. Jeg liker lettheten en stepin-binding gir meg de dagene jeg tilbringer i anlegg. Gått til anskaffelse av nye ski til kommende sesong, et par 4FRNT VCT Turbo 182cm. Ca samme midtbredde, men er litt stivere og har lengre svingradius enn Obsethed, samt at jeg kjøpte mine Obsethed litt for kort (nybegynnerfeil, tenker jeg...).
Ettersom jeg skal bruke de mye på topptur, men også en del i anlegg, blir det innkjøp av Marker Tour12-bindinger. Kjøper disse ikke så mye fordi jeg bryr meg om vekta, men heller pga høyere hælløfter kontra Baron/Duke. Tour12 skal visst være i salg i september/oktober for 3699kr, ifølge importøren i Norge iallefall :-)
PS: Skoutvalget i Tromsø by er ikke dårlig som du skulle tro. Dalbello Virus har de på Intersport på Veita, "alt" av Dynafit og Scarpa har de på Skandinavisk. Black Diamond har de på MX Sport.