Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Nye ski til vintern
#139760 10/08/2010 1:31 AM
rafa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Hei!

Etter endel år med ei fjøl under beina, vendte jeg ifjor tilbake til to.Startet sesongen med ett par carving ski jeg lånte fra fadern da jeg ikke hadde råd til å kjøpe meg noe nytt utstyr der og da. I mars stakk jeg innom intersport å handla ett par random twintip ski på ett lavt budsjett.

Etter ett par runder utfor løypa fant jeg ut at dette var enormt artig.Tenker derfor å kicke det opp ett hakk i år, å prøve meg på endel toppturer for egen maskin.Har ingen erfaring fra dette tidligere.Ønsker ski som også fungerer godt til heisbasert kjøring også.

Nå har jeg endel mer penger å avse enn sist jeg var ute å skulle handle ski, så har egentlig ikke noe spesielt budsjett. Så er åpent for det meste egentlig.

Skiene jeg tenker på er ett par Armada JJs.Har litt problemer med å bestemme meg for lengda.Er 177 på sokkelesten, og veier 83kg.Heller nok for den i 185.Noen andre tips til ski i denne klassen?

Bindinger jeg tenker på er enten Marker Duke eller F12 Tour når denne kommer.(Noen som vet når?)Er ingen stor dropper, dropper toppen ned fra 2-3 meter, men satser på å gå større enn dette i år. Veier litt for Dukes iforhold til F12 Tour, da man får kjøpt denne i pakke sammen med Armada JJ på skishopen, så er jo litt penger å spare.Blir Marker Duke tunge til toppturer?

Siste blir jo da støvler.Blir vell vanskelig å ha noen tips å komme med på støvler, da folk har forskjellige føtter.Disse må jo da handles i butikk, så er litt usikker på hva som er å oppdrive i Tromsø.Men støvlene jeg har tenkt på er iallefall Dalbello Virus Free, Black Diamond Factor eller Scarpa Typhoon.Noen som har andre støvler som kan være intressant?

Har lest mye om dette med vekt osv. på topptur utstyr, og er litt skeptisk med tanke på dette.Blir denne pakken veldig tung?Har som sagt ikke erfaring med toppturer tidligere, så klarer ikke helt å se om 1kg til eller fraskal ha veldig mye å si.Har ingen planer om å race opp bakken, men heller ta meg den tida jeg trenger for å komme opp.

Noen andre gode råd på veien?

MvhrAfaah

Re: Nye ski til vintern
rafa #139761 10/08/2010 7:41 AM
Ringrev
Ringrev

Pakken er tung til toppturer, men hva gjør nå det;-) JJ er ikke de tyngste skiene, så det er ikke helt på trynet heller. Jeg har gått 1000 høydemeter med JJ og duke, det var tungt, men jeg er ikke i spesielt bra form heller;-)

rafa #139762 10/08/2010 10:14 AM
rin Offline
Ringrev
Ringrev

Hei!Vurderte selv jj i fjor men gikk for 4FRNT ca samme bredde og vekt.Med breie feller er de relativt tunge på toppturer så du bør nok legge deg i "hardtrening" hvis du også skal ha bindinger som veier 2600.

Går myyyyye på toppturer og halve gleden er å komme opp uten å måtte ta ut aaaaalt pga for dårlig form/tungt utstyr.Vil ha det lettest mulig opp og god flyt ned så den optimale toppturskibredden tror jeg er 100mm +/- og vektc på skiparret bør liggerundt 3,5.

RIN

pakke
rafa #139763 12/08/2010 11:06 PM
Fersking
Fersking

Hva med K2 Hardside el. Black Crows Navis ski, Marker tour binding - Din 12 og en evne til å absorbere skarpe trykk som dynafit ikke har(alternativt G3 Onyx). Oppå der setter du Dalbello-skoen du nevner eller dynafit Titan (hva som passer din fot). Da har du en pakke som fungerer til topptur, pist og off-piste (skogskjøring ifm skianlegg). Stabilt nok for høy fart og vekt på skikjører. Klarer dype svinger i høy fart. Thight nok for skogskjøring. Etter min mening lett nok til toppturer. Min erfaring: Ikke se så hardt på vekt. Gå for det som holder(!) under de forutsetningene du nevner. De andre får heller kritisere mitt forslag og komme bedre løsninger til pakke

rafa #139764 13/08/2010 1:59 AM
Fersking
Fersking

http://www.uhrweder.com/wp-content/uploads/2009/12/prior-ski-1.pdfPrior Overlord med Duke. Ikke den letteste setupen, men heller ikke det tyngste i den klassen. Koster litt på oppturen, men det er det verdt når du skal nedover, pluss at den funker så det holder i skog og bakke. En leken ski jeg har kosa meg glugg ihjel med den siste sesongen (helt til de brant opp).

rafa #139765 13/08/2010 11:13 AM
Ringrev
Ringrev

Har både dyanfit og duke. Har hatt noen utløsninger med dynafit grunnet for løse bindinger, og har hatt problemer med ising og utløsning på isete traverser med duke.Synes velget er enkelt: skal man ha noe som fungerer med slalomsko, eller som man skal bruke hovedsaklig i bakke så velger man duke, ellers velger man dynafit.

Dynafit-oppsettet mitt nå er mustagh ata sl på 187 og st-bindinger (på din 10). Dette er utstyr som jeg stoler 100% på. Har testet de i bakke, i Jotunheimen og i rennene på Gaustatoppen. Dersom jeg skal kjøre isete renner der jeg kanskje må straightline over harde slag kan jeg låse bindingene slik at de ikke kan løse ut. Ytelsen nedover er 80% av BD Corvus/duke/alpinsko...noe jeg synes er helt greit for topptur. Null problem å kjøre storlalom ned rennene på Gaustatoppen så fremt det ikke er veldig isete - da begrenser skiene.Ellers synes jeg duke virker svakere enn dynafit... Skal du ha den mest robuste bindingen bør du satse på dynafit speed....men ft/st er nok bedre for de aller fleste.

rafa #139766 13/08/2010 11:15 AM
Ringrev
Ringrev

Er forresten 183/87kg og kjører tradisjonelt hardt...ikke new school.

rafa #139767 13/08/2010 4:26 PM
rafa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

Har tidligere tenkt på Black Crows Navis, men har fått litt inntrykk av at den er ganske stiv?Har lyst på en litt leken ski, ikke bare en ski for å charge ned fjellet. Ser iallefall ut som det blir Marker F12 Tour istede for Dukes, så spare jo inn litt vekt her.

Line Prophet 100
rafa #139768 13/08/2010 8:52 PM
Fersking
Fersking

Denne skia skal fungere bortimot optimalt for ditt bruk med Marker Tour og evt. Dalbello-skoen.

Andre ski som kan vurderes er Volkl Gotama el. Mantra. I tillegg finnes 4FRNT VCT el. 4FRNT VCT Turbo (mykere baktupp). De to siste kjenner jeg ikke selv, men har hørt mye bra om. Kanskje andre kan si litt om disse?

Leken ski? Til hva? Myk baktupp er optimalt til skog og pudder, men gjør at du faller bakpå på topptur (ofte vekslende føre) og bakke. Det du vil ha er en ski som ikke er for myk bak, men med rocker fremme. Lett og initiere sving med uten at en går på ræv på hardere underlag: Altså også en bra skogskjøringsski. Line Prophet 100-skia har ikke myk baktupp, men en er en slags twintip-løsning med litt forhøyning bak. Dette gjør at skia både er stiv nok i svinger med fart på hardere og vekslende føre - samtidig som den er letter å "vri rundt" i skog og pudder. Ergo: Line Prophet 100.

rafa #139769 15/08/2010 12:11 AM
rafa Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking

4FRNT VCT Turbo har jeg lest endel om, og virker jo ganske spenstig. Men finner meget lite info om neste års modell, annet enn at den blir å hete 4FRNT Turbo, og ikke lengre være i signature serien.

Noen som vet om det blir gjort noen forandringer på denne?

Hva med...
rafa #139770 17/08/2010 2:43 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

...å kjøpe et par av fjorårets Obsethed? (Da sparer du litt peng, ettersom spenna ryker fort når feller og skredutstyr også skal kjøpes inn). De er 105 på midten og lekende lettkjørte. Svingvillige og god flyt. Jeg har brukt disse i år til bortimot alt. Toppturer, pudder, preppa, litt hopping og dropping, tom. drista meg over en rail med dem. Jeg konverterte også fra snowboard og satt veldig pris på å ha en så lettkjørt ski "å lære på", særlig i skogen og i renner.

Jeg har Marker Baron montert på dem og gikk 30-40 toppturer med dem (snittet lå på 1000høydemeter tilbakelagt og med 1500høydemeter som max). Seff er det tungt oppover (jeg er i tillegg 170cm høy og 95kg...ingen langdistanseløper mao... ;-) , men etter 10 turer kommer man inn i sin egen rytme og så går det faktisk helt greit å komme seg opp på toppene.

Dynafit er sikkert mye lettere å gå opp, men "jeg vet ikke hva jeg går glipp av" og tenker lite på det. Jeg liker lettheten en stepin-binding gir meg de dagene jeg tilbringer i anlegg. Gått til anskaffelse av nye ski til kommende sesong, et par 4FRNT VCT Turbo 182cm. Ca samme midtbredde, men er litt stivere og har lengre svingradius enn Obsethed, samt at jeg kjøpte mine Obsethed litt for kort (nybegynnerfeil, tenker jeg...).

Ettersom jeg skal bruke de mye på topptur, men også en del i anlegg, blir det innkjøp av Marker Tour12-bindinger. Kjøper disse ikke så mye fordi jeg bryr meg om vekta, men heller pga høyere hælløfter kontra Baron/Duke. Tour12 skal visst være i salg i september/oktober for 3699kr, ifølge importøren i Norge iallefall :-)

PS: Skoutvalget i Tromsø by er ikke dårlig som du skulle tro. Dalbello Virus har de på Intersport på Veita, "alt" av Dynafit og Scarpa har de på Skandinavisk. Black Diamond har de på MX Sport.

rafa #139771 17/08/2010 2:48 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat rAfaah:4FRNT VCT Turbo har jeg lest endel om, og virker jo ganske spenstig. Men finner meget lite info om neste års modell, annet enn at den blir å hete 4FRNT Turbo, og ikke lengre være i signature serien.Noen som vet om det blir gjort noen forandringer på denne?

Jeg kjøpte fjorårets, ettersom jeg fikk en fin pris på dem etter sesongslutt. Tror årets modell har bittelitt mer rocker og annen grafikk. Ellers stort sett like som fjorårets...

Min snow skate Butikk
rafa #139772 22/08/2010 6:28 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

rafa #139773 23/08/2010 9:07 AM
Ringrev
Ringrev

Sitat kjetims: Ca samme midtbredde, men er litt stivere og har lengre svingradius enn Obsethed, samt at jeg kjøpte mine Obsethed litt for kort (nybegynnerfeil, tenker jeg...).

<p></p>
Tror ikke det var feil å kjøpe Obsethed litt kort: mye a lekenheten skyldtes nok akkurat det. Hadde Obesthed i 189 med bindingene bakmontert. Jeg synes det var en tungkjørt ski: jeg måtte kjøre tøffere med de enn med racing ski. Skyldtes nok i noe grad monteringen, men og også at k2 189 er langt, at rocker medfører at skien må legges mye mer markant over for at kanten skal ta, og at man får lite hjelp i bakskien - som er veldig myk. Har BC Corvus (196,5)nå, og oppfatter den som mye mer lettkjørt. Obsethed'ene var veldig bra i halvbratt dårlig off-piste (der corvus'en krever litt mer fokus på vektfordeling), og jeg hadde noe utrolig bra kamikaze-skogskjøring...men lekne var de ikke.

skyldes nok monteringen ja...
rafa #139774 23/08/2010 4:13 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat skimachine:Tror ikke det var feil å kjøpe Obsethed litt kort: mye a lekenheten skyldtes nok akkurat det. Hadde Obesthed i 189 med bindingene bakmontert. Jeg synes det var en tungkjørt ski: jeg måtte kjøre tøffere med de enn med racing ski. Skyldtes nok i noe grad monteringen, men og også at k2 189 er langt, at rocker medfører at skien må legges mye mer markant over for at kanten skal ta, og at man får lite hjelp i bakskien - som er veldig myk.

Jeg har de som er 169, dvs ca10cm kortere enn mine VCT Turbo 182, og er bare marginalt montert bakover. Veldig lette å manøvrere i trang skog. En kompis av meg opplevde at all lekenheten av Obsethed ble sugd ut da han gikk til 189 bakmonterte fra ikke like bakmonterte 179.

Problemet mitt er å kjøre lengre svinger i pudder med Obsethed 169; jeg må være veldig lett på trykket på skia, ellers så svinger den nesten rett rundt smile

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå