Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Staver til Snowboard-topptur
#13946 06/01/2015 9:37 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Hei,

Jeg har aldri gått på topptur får men skal nå snart begynne. Har et vanlig snowboard og trenger derfor å skaffe truger og staver.

Burde man ha 2 stk. tredelte staver, eller funker det greit med bare teleskopfunksjonen? (Tenker for lange staver vil være irriterende på nedturen(?))

Er det noen som har erfaringer med en type staver eller noen gode anbefalinger mtp. kvalitet og pris? 

Ønsker ikke å benytte splitboard.

Håper noen kan svare smile

Re: Staver til Snowboard-topptur
Erik Taribo #13947 09/01/2015 9:55 AM
Fersking
Fersking

Hei! Bruker sjølv Voile 3delt staver, som funker ok. Eg syns det er ein fordel at stavene er litt kort slik at dei ikkje stikk for mykje opp/ned når ein fester dei på sekken. Veldig viktig er det nok ikkje. Du merker det nok kun i eit fall om du har staver som stikker opp, men vel vel. Prøv med dei du har og går for kortare om du ser poenget med det.Om du bruker truger eller splitboard har ingen ting å bety i forhold til stavvalg.

Erik Taribo #13948 09/01/2015 10:40 AM
Fersking
Fersking

Size matters! Du vil ha stavene så korte som mulig når du skal kjøre ned. Gjerne slik at de kan puttes ned i sekken!

Da vil jeg anbefale disse:

http://www.vpg.no/Avdelinger/Ski/St...-Compactor-115-135-cm-139629-p0000075074

Har brukt dem i to sesonger og de er veldig snasne!

De finnes i to lengder. Gå for den lengste av dem. (opp til 135cm) Da har du litt ekstra å skyve med når skikompisene dine har lurt deg med på å kjøre ned i en dal bak fjellet som du må stake deg ut ifra...

Og en ting til.. Husk å kjøpe en truge med helløfter. Det er ille nok å gå truger uansett. Ville valgt splitboard.

Erik Taribo #13949 09/01/2015 7:20 PM
Fersking
Fersking

Litt bi?ligere http://www.fjellsport.no/black-diamond-compactor.html?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Selv bruker jeg 3delt teleskop

Erik Taribo #13950 13/01/2015 3:29 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Støttar anbefalinga av Black Diamond sin Compactor stav.

For truger vil eg anbefale deg og gå for nokre som er litt kortare og breiare enn vanlege truger. Dette av di dei tek mindre plass på/i sekken. Bakdelen med korte og breie truger er at dei vil kaste meir snø opp bak, i tillegg til at du må gå litt "breiare". Helløftar er eit must. Atlas har ein del bra truger til formålet. Sjølv kjøpte eg splitt for nokre år sidan, og har ikkje brukt truger sidan.

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå