Brettkjører skal over på "slalom", trenger hjelp!
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hei, Har stått på brett nå i 10-15år og ønsker nå å prøve ut slalom igjen. Jeg nærmere meg 30år, så blir mer kjøring enn hopping for å si det sånn. Jeg liker meg både i preparerte løyper og off-piste så må ha en slags kombimodell(kanskje mest beregnet for løype?). Nå er jo salgene i gang for fult, så tenkte å gå ut å kikke litt, men noen som kan tipse meg litt om typen ski jeg burde kikke på og noen spesifikke modeller også når det gjelder sko. Jeg er ca 182cm og veier rett over 90kg. Sammboeren min skal også over på slalom, hun vil bare ha noen som er lette å svinge med og kanskje litt for offpiste og. Tips?
|
|
|
 Re: Brettkjører skal over på "slalom", trenger hjelp!
|
Entusiast
|
Entusiast
Masse å velge i. Legg deg rundt 100mm på midten så er du ganske safe. Hvis du finner noe du synes ser bra ut kan du sikkert spørre her for å få nærmere tips. Gotama i 186 til deg hvis du er dedikert til å bli god på ski, trenger mer info for å gi noe skikkelig info.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar! Ok, min 100mm bredde under skoa er notert. Du sier du trenger litt mer info, si gjerne hvilken info du trenger så er det letter for meg å gi deg info:) Jeg ser jo det er veldig mye forskjellige, men er veldig uskker på bredden, lengden, tyngden osv jeg skal kikke etter.
|
|
|
 prøv denne!
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
sersiøst, check ut salomon shogu eller K2 hardside. Vet at "alle" påforumet her anbefaler det de slev kjører på, men disse er nydelige alternativer du burde ta en titt på...
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Tenker mer på hva du ser for deg av kjøring, evt hvordan du pleier å kjøre på snowboard. Liker du å kjøre fort, hoppe klipper, kjøre skog? Gasser du på eller slapper du av? Hvorfor bytter du fra snowboard? Byttet selv over til ski for noen år siden, og gikk da til innkjøp av et par Dynastar legend pro, som jeg visste var over mitt nivå, men ville tvinge meg til å lære meg å stå på ski skikkelig og ikke sløve med teknikk eller knebøy. Fordelen med det var at jeg fikk meg en ski som funker til alt, og som jeg kunne vokse i. Prøv å lese deg opp litt på ulike modeller, lån i butikker hvis du kan og prøv ut ulike merker og lengder, kjøp evt. brukt, det er masse bra ski til salgs til en pris som gjør det mindre kjipt å gjøre bomkjøp.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg slapper mer av enn jeg kjører fort, liker meg også i skog men også i preparerte løyper. Hopper litt, men ikke utfor fjell, store bigjump ol. Og er jeg heldig å komme i løssnø så syntes jeg det også er moro. Er jo tungt i lengden på brett, så blir ikke så mye av det. Vi pleier heller ikke å gå lange turer for å frikjøre, kjøre utfor klipper ol. konklusjon:Ser for meg noe som er lette å svinge med og ta litt 180/360 i småhopp, men også lar meg kjøre litt utfor løypene i skog og løssnø i blant. Burde jeg da velge noen som er ca like lange som meg, ca 100mm i bredden under skoene. Og hva med bredden bak og foran?
|
|
|
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Heisann Everlong Jeg gjor nøyaktig det samme som det du tenker på i starten av denne sesongen. Etter 13 år på snowboard (kjørte telemark med fjellski før det) gikk jeg ut på nett og stilte samme spm. Jeg fikk litt av de samme råda som under: Velg ski med rundt 100mm på midten, ikke kjøp for lange ski (tyngre å kjøre, ikke optimalt i bakken, ikke så lekne på hopp) og putt pengene hovedsaklig på sko. Finn GODE sko, ikke prøv et par og si "OK jeg tar de". Sko er mye viktigere på alpint en snowboard. Prøv mange par med flex rundt 100. Sko er utrolig individulet og det er vansklig å få råd og lese tester, så det er sko du bør bruke tiden på i sportsbutikken. Når det gjelder ski kjøpte jeg Gotama i 183 (er rundt 80kg) og er veldig fornøyt med de. Twin-tip ski og iløpet av sesongen har jeg så smått begynt å leke baklengs, lande switch osv. Glad jeg valgte Twin for å si det sånn  Ikke bli "lurt" av folk som snakker bindinger. DIN er "skalanen" man måler hvor mye en binding tåler før den løser ut. For en vanlig dødlig trenger du ikke tenke på DIN over 10, da ryker knær og hofter før skia løser ut... Så, ved å velge en binding som feks. har DIN10 istede for 16 så er det penger spart  FYI: Kjøp ski/bindinger online! (Sko og dersom du finne rett par i butikken og så online etterpå). MYE penger å spare.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat Discoking:For en vanlig dødlig trenger du ikke tenke på DIN over 10, da ryker knær og hofter før skia løser ut... Så, ved å velge en binding som feks. har DIN10 istede for 16 så er det penger spart  Dette er vel ikke helt sant. Det er ikke bra for en på 90 kg å ha max DIN på 10, fordi han da er i den absolutt øverste delen av skalaen av hvor mye trykk bindingen tåler før den løser ut. Han vil ha mer igjen for å kjøpe en binding med max DIN på 14-15, fordi han da mest sannsynlig vil ligge i midten av skalaen (DIN på 9-10). Det er ikke vanskelig å løse ut en binding stilt inn på 10 når du veier 90 kg og har litt fart.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Tok en kjapp titt på pakke ski hos oslosportslager.no -K2 Obsethed, ei freeride /twin ski brukt/utviklet av Seth Morrison. Skia får jevnt over veldig god kritikk og med Salomon STH 14 får du ski/binding montert for 6100,-.http://www.oslosportslager.no/produkt/k2-obsethed-freerideski-pakkepriser-22447.aspx -K2 Hardside, allmountain ski med rocker i tuppen. Litt smalere en Obseted. Ikke twin. Samme pris med lik binding (12 istede for 14)http://www.oslosportslager.no/produkt/k2-hardside-allmountainfreerideski-pakkepriser-22291.aspx -Salomon Shogun, semi twin-.tip (ikke høy baktipp, men mer en nok til å lande switch og kjøre snurre litt). 6000kr med binding.http://www.oslosportslager.no/produkt/salomon-shogun-freerideski-pakkepriser-22241.aspx (Vurder du Randonee binding eller Marker Baron? Jeg kjøpte ute og angrer veldig. Det koster ikke så veldig mye mer, men gir jo deg uendelige muligheter i fjellet med feller... )
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Sitat arilderbest2:<blockquote><p>Sitat Discoking:For en vanlig dødlig trenger du ikke tenke på DIN over 10, da ryker knær og hofter før skia løser ut... Så, ved å velge en binding som feks. har DIN10 istede for 16 så er det penger spart  </p> Dette er vel ikke helt sant. Det er ikke bra for en på 90 kg å ha max DIN på 10, fordi han da er i den absolutt øverste delen av skalaen av hvor mye trykk bindingen tåler før den løser ut. Han vil ha mer igjen for å kjøpe en binding med max DIN på 14-15, fordi han da mest sannsynlig vil ligge i midten av skalaen (DIN på 9-10). Det er ikke vanskelig å løse ut en binding stilt inn på 10 når du veier 90 kg og har litt fart. </blockquote> OK, er det et problem å ligge høyt oppe på skalaen på en binding? Jeg trodde ikke det spilte noe rolle at du lå opp mot "maks" på en binding. Jeg plottet inn Everlong på www.dinsetting.com (90kg, rundt 180-190, 30år osv. og resultatet ble 8,5DIN. Poenget blir vel uansett at han ikke trenger DIN 16 
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Takker for masse svar folkens. Må helt sikkert bruke litt tid på å finne sko, men finenr jeg noen som er gode å ha på seg og feks gå i, så har jeg funnet rette? Er det forskjellige typer sko også? Altså for hvor dem er beregnet å brukes, freeride osv? Eller det barfe å finne et par som sitter godt på foten? Så det er DIN vektbetegnelsen går i, kjekt å vite. Er greit å velge noen som feks kan gå opp til 100kg hvertfall(DIN10 = 100kg?) Har også sett litt på slike Randone bindiger, men er det noen bakdeler ved å kjøp av slike eller er det kun positive ting med å velge slike, at man kan gå oppover? Så om jeg velger ski som er ca like lange som meg, 182cm, ca 100mm på bredden, og 120-130mm foran og bak så har jeg noen som burde fungere bra som en ALLROUND ski?
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Var å kikke litt rundt i dag(var en tur på Nordby ved Strømstad i Sverige) og syntes kanskje at 100mm blir litt vel mye. I tillegg tror jeg kanskje det er ski for dem som holder seg MYE utenfor løypene. Hva om jeg sier det slik, 70% i preparerte løyper, 20% i skogen mellom løypene og 10% i løssnø. Jeg syntes også veldig ofte at preparerte løyper er isete og da føler jeg det er greit å ha noen ski som gir meg godt feste. Jeg må da kanskje litt mer mot carving enn freeride? FEks noen som hadde vært:120-80-110 mm170cm lange Noen meninger om det?
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Du må ikke la deg skremme av midtbredde. 100 mm under foten er ikke noe problem i preppet løype, og du vil garantert ikke angre når nysnøen faller. Tror Gotama hadde vært en fin ski for deg. Leken og lettkjørt.
|
|
|
 Hva med disse...
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ski med midtbredde fungerer utmerket i harde bakker. Går du for 80mm på midten så er de ganske så dårlige på det meste utenfor... Må du ha mulighet for baklengslandinger?? Kanskje svaret er en kjøresterk parkski? K2 Extreme eller Dynastar Spin - ca 87mm på midten. Eventuelt 4frnt VCT - i 182cm er de vel rundt 100mm. Sjekk ut denne siden for gode tilbud... www.bodoadventure.no
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har ikke noe behov for ski som er laget for baklengslandinger nei:) Grunnen til at jeg sa at jeg kanskje ikke trengte så mye som 100mm er at jeg trodde dem var vanskeligere å svinge med. Men dette er noe jeg ikke vet, bare tror. Om det skulle være sånn at det skulle være kjempe offpiste muligheter også, så kan jeg jo bare dra frem brettet igjen og:) Så om jeg ønsker ski som er gode å beherske i bakken, lar meg svinge enkelt og holder deg også bra der hvor det er litt isete. Det er jo som regel sånn at vi er en gjeng som renner sammen, så er jo svært sjeldent jeg setter rett utfor bakken, men vi holder oss heller ikke funparker ol. Vi liker å leke litt på kantene nedover bakken, kanskje noen små hopp, men ikke noe særlig me enn en 360. Jeg har heller ikke spessielt lyst å kjøre på noen ski som er beregnet for park når jeg ikke kommer til å renne der selv, det er vel litt jalla? Eller missforsto jeg deg nå?
|
|
|
 ....
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Ski med midtbredde på ca 100mm fungerer utmerket i bakken. De er bare litt tregere fra kant til kant.Kantgrepet er som regel veldig bra. Det jeg mente med K2 Extreme er at det er en veldig god allround ski. De tåler fart og de har litt mer midtbredde, noe som gjør at de fungerer ganske bra utenfor bakken. At de da selvfølgelig har baktupp gjør at man kan leke seg med 180 osv. Hvis baktupp ikke er et must er K2 Hardside et meget godt alternativ. Kåret til årets allround ski i svenske Åka Skidor.
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
Sitat Banditracer:har testet begge disse. Rett på sak: Hardside er bedre for dyktige skiløpere. Coombackack er mer lettsvingt men ikke like stabil i fart og biter ikke like fort og aggresivt som Hardside. Største forskjellen merker du når det er hardere underlag mht respons og kangrep. </p>
Sakset fra: http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=32&threadnr=237685<p>Jeg vil ikke si at jeg er en dyktig skiløper, heller en nybegynner  Men det kan jo bare være hans mening. Så du mener jeg ikke vil merke mye forskjell på feks carvingski på rundt 80mm og 100mm når det gjelder preparerte bakker og isunderlag?
|
|
|
 4frnt MSP
|
Entusiast
|
Entusiast
4FRNT MSP er akkuratt den skien du leter etter. 92mm på midten, twintip for å ta triks, bred nok til litt pudder og skog + at den har et perfekt sidecut for ditt bruk. Gå inn på powdermagasin 2010 buyers guide og se video. den er perfekt for deg. Mvh HST
|
|
|
|
|