Angående formelen jeg har laget, så stemmer den meget bra for de fleste brett, dersom de er produsert til spec;) Det er egentlig bare trekantregning. Men den må justeres for eventuel set-back. Ved å regne på den nevnte måten tas det utgangspunkt i at brettets 'Waist' ligger midt mellom insertene. Brettet kan fortsatt ha taper (i form av feks "stor" nose/kort tail etc) og være 'directional'. Og selv om insertene er plassert lenger bak enn "sentrert på brettet" så vil ikke det si at brettet kommer med set-back. Det er slik jeg forstår det ihvertfall. Men anyways;
Bearbutt, jeg tror vi ser i litt forskjellige retninger mtp utstyr, men det er forsåvidt ok.Burton Driver-X makser vel ut stivhetsskalaen til Burton (10), og jeg mener at de påstod den var stivhet 13(!?) med "tunge-inserten". Jeg har prøvd denne på, og den er alt for stiv og lite leken for min smak (får du stivere støvel?)Jeg har ikke prøvd hardboots og Phantom-bindinger til splitboard, dette blir for meg å gå feil vei. Jeg ser at dette er en fordel i "ski-mode" på vei opp, men jeg er av den typen som heller sliter litt mer oppover for å få det slik jeg vil ha det nedover, og det involverer ikke hard boots.
Ser at jeg bommet litt med den utvendige "tommestokk-målingen" av Nike bootsa, de er ikke fult så lange, men det var bare ment som en pekepinn uansett. Problemet her er ikke at jeg har en støvel som er nevneverdig stor i forhold til størrelse, men jeg kommer nok til å se nøyere på støvlers utvendige mål ved neste innkjøp. Det må nevnes at Nike Lunarendor er de beste bootsa jeg har eid. Jeg står som regel uten inserter i liner, men har muligheten til å stive opp med både 'medium' og 'stive' inserts. Om ønskelig er det ikke noe stort problem å gå opp uten inserts for så å stive av støvel max før nedkjøring.
Når det gjelder selve brettet jeg har sett meg ut så ligger det et drøyt år bak den vurderingen, så det blir litt mye å gå inn på. Venture og Furberg skiller seg ganske drastisk fra Carbon Solution på alle måter. Jeg har troa på det brettet, og hva pris angår så kommer det til å koste meg like mye, faktisk en del mindre tror jeg, enn et feks Furberg.