Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Erfaringer med splitboard
#13887 14/02/2014 11:08 PM
reftor Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg er under anskaffelse av splitboard og valget har falt på Jones Solution. (158/161cm - jeg er ca 72kg/178cm) Andre brett som ble vurder var K2 Panoramic or Rome Whiteroom.

Jeg har aldri prøvd splitboard og vet kun det jeg har lest på internett og i FriFlyt ;-) Har kjørt snowboard i mange år og interessen for toppturer og urørte nedkjøringer stiger i takt med størrelsen på kickerne i parken - og alderen :-)

Siden dette er en kostbar investering ser jeg for meg å ha brettet i noen år fremover og til variert bruk (pudder, vår/sommer-snø, heisbasert topptur/prepp) ved siden av mitt 'vanlige' brett.

Jeg ser Jones Solution pakker blir solgt i Norge med Karakoram Split30 bindinger. Jeg hadde i utgangspunktet sett på Spark R&D (Magneto/Afterburner) men vet jo ikke hvilke av disse som er 'best'. Det står vel kanskje på smak og behag? Voile har jeg slått i fra meg pga for mye manuelt arbeid ved montering.

Er det noen som har erfaringer med de nevnte brett og bindinger og evt. anbefalinger?

Re: Erfaringer med splitboard
reftor #13888 15/02/2014 2:18 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Jeg har et Rome Whiteroom med Spark R&D Afterburner og er veldig fornøyd med oppsettet så langt(ikke vært den store snøvinteren i nord).Forskjellen på Afterburner og Magneto er at Afterburner er den stabile og stive bindingen som har fokus på nedturen, kontra Magneto som har mer fokus på vekt og oppoverturen og er ikke like stiv som Afterburner.

Så valget avhgener vel av hvor mye du er villig til å legge i utstyret og hva du ser for deg som er viktigst på splitboard-turene dine, vekt eller stivhet i bratt nedfart smile

reftor #13889 15/02/2014 6:49 PM
reftor Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takker for kjapt svar :-) Spark R&D sitt Tesla-system virker jo snaut. Nå ser jeg ingen norske butikker som har disse på lager lenger.. (vpg, hemsedal-sport..)Man vil jo ha det beste til å gå opp OG det beste til å kjøre ned igjen da, hehe.

Det endelige valget endra seg og falt tilslutt på K2's Panoramic. Ser ut som en grei inngangspakke til splitboarding. Så får jeg heller supplere med Spark/Karokaram bindinger.

reftor #13890 20/02/2014 10:31 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Skaffa meg nettopp et Panoramic 168 med Karakoram bindinger, MEN jeg har problemer med montering av bindingen da det ser ut som om avstanden mellom inserts'ene er 5mm for bred (på tvers av brett-delingen). Dette gjør at jeg ikke får låst pin'en ordentlig til interface'n. Mulig dette er et kompatibilitetsproblem og jeg har driti meg ut. Tar i mot tips med stor takk.

reftor #13891 21/02/2014 10:05 AM
Fersking
Fersking

Har ikke kjennskap til Karakoram. Men det skal jo være kompatibelt med alle splitboard inserts. Kanskje du får mer hjelp på splitboard.com

reftor #13892 21/02/2014 10:24 AM
reftor Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Jeg leste om en lignende erfaring med Panoramic og Karakoram her: http://www.evo.com/outlet/snowboards/k2-panoramic-splitboard-2012.aspx#Reviews

Meld tilbake om du finner ut av det

(dette var på 2012 modellen, men kanskje gjeldende for 2014 også)

reftor #13893 21/02/2014 10:29 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Ser at Panoramic kommer med Voilé sine kinakroker, har du byttet ut disse med Karakoram-clipsa?

reftor #13894 21/02/2014 1:19 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Karakoram interfacen må tilpasses dersom den skal brukes med andre brett enn de som kommer med karakoramclips orginalt.

Ligger endel informasjon om man googler problemet.

reftor #13895 21/02/2014 2:08 PM
Fersking
Fersking

Jeg har et brett med karakoram klips originalt. Men bruker voile interface og spark bindinger, crampons og lt pin.Bindingene er størrelse L. Føler de er litt stor for mine 42 sko med redusert footprint.Om ditt karakoram system passer min størrelse bedre, kan en byttedeal være aktuellt om det skulle være av interresse. Men du kan jo sjekke om problemet har en enkel fix først.

reftor #13896 29/04/2014 3:16 PM
Medlem
Medlem

Dette kommer nok for sent, men jeg har veldig gode erfaringer med Spark Afterburner. Jeg prøvde Magneto først som er lettere. Men jeg syns de gav for lite støtte for nedkjøring. Afterburner var veldig vanskelig å få tak i, men jeg fant en butikk i Chamonix som sendte et par. Det ble bare 200 kr dyrere enn om jeg skulle kjøpt de i Norge. Bindingene er solide og raske å ta av og på. De har ingen løse deler. Det eneste jeg har notert meg på mine er at skruene må sjekkes at sitter godt og locktite vurderes.

Her er butikken:http://www.zerogchx.com/SPARK_R&D-AFTERBURNER_2013_14,97914279,97914288,p.html

reftor #13897 30/04/2014 2:03 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Kan bekrefte Bjørnar sin erfaring mtp skruene på Afterburneren, mistet dessverre skruer før jeg oppdaget at de hadde løsnet.Har smurt på Locktite og etter dette har det fungert knall!

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå