Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Volkl Gotama lengde og montering. HJELP
#138856 04/03/2010 10:09 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Skal kjøpe Volkl gotama, marker duke 16 og garmont endorphin

Meg: 185cm, 81kg.

Kjører mest off piste i anlegg og toppturer når været og tida strekker til. Blir naturlig også noen turer i preparert og varierende føre, ettersom man kjører mest i Norge.Kjører ikke superaggressivt, men koser meg gløgg ihjel om jeg får cruise ned ei lang fjellside.

Problemet:Har lest meg skjeløyd omkring på veven, men kommer ikke frem til noen tilfredsstillende konklusjon...so:

186cm eller 194cm lange?

Montere bindinga Boot center eller "freeride -3" som conrad kaller det.

Alle meninger settes pris på, og kommer med i avgjørelsen. Som tas innen ei uke.

Jeg har forøvrig kjørt telemark i alle år, men har bitt i det sure(?) eplet.

Tusen takk for all hjelp.

Re: Volkl Gotama lengde og montering. HJELP
Gotamaramadrama #138857 05/03/2010 12:06 AM
Medlem
Medlem

Jeg kjører 08/09 modellen av Gotama i 183 cm lengde med duke bindinger. Har duke`n litt bakmontert og er strålende fornøyd med flyt i pudder og lekenhet på preparert. Det er jo selvfølgelig et kompromiss mellom parkski og disse "bussene" på preparert, men gøy er det alikevel. Kjører LIB`s nye banana-tech brett for det meste i bakkene. Men i urørt pudder er Gotama krem :cool

Gotamaramadrama #138858 05/03/2010 12:07 AM
Medlem
Medlem

Sitat satsti:Jeg kjører 08/09 modellen av Gotama i 183 cm lengde med duke bindinger. Har duke`n litt bakmontert og er strålende fornøyd med flyt i pudder og lekenhet på preparert. Det er jo selvfølgelig et kompromiss mellom parkski og disse "bussene" på preparert, men gøy er det alikevel. Kjører LIB`s nye banana-tech brett for det meste i bakkene. Men i urørt pudder er Gotama krem :cool

Glemte å si at jeg ligger på 70 kg og 178 cm på lesten. Men jeg ville ikke gått noe opp på lengden.

Gotamaramadrama #138859 05/03/2010 10:57 AM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Takker for svar smile

Hva du noen formening om hva Rocker har å si for skia? Leser at man godt kan gå opp i lengde pga det, men de lengste skia jeg har hatt er kästle 184, og trivdes egentlig godt med de. De er dog uten rocker og en del smalere om midja.

Og vet du hvor mye bakmontert du har de?

Gotama 194
Gotamaramadrama #138860 05/03/2010 3:42 PM
Fersking
Fersking

kjøpte meg gotama med duke bindinger for et par uker siden, er 185 høy, veier 83 kg.Jeg kjøpte 194 lange, monterte bindingen freestyle (+/-3) husker ikke om det var pluss eller minus det stod foran freestyle.Skal være dønn ærlig, skiene er en drøm i pudder, men for meg som er vandt til å kjøre carving og storslalåm ski i bakken, så er faktisk gotama ikke det helt store for meg i bakken. Lengde og plassring av binding var bra, hadde jeg hatt muligheten til å flytte bindingen 2-3 cam bakover så hadde jeg kanskje gjort det, men vet ikke hva du da skal si til conrad for å få dette gjort.

Gotamaramadrama #138861 05/03/2010 4:00 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Sitat simisari:kjøpte meg gotama med duke bindinger for et par uker siden, er 185 høy, veier 83 kg.Jeg kjøpte 194 lange, monterte bindingen freestyle (+/-3) husker ikke om det var pluss eller minus det stod foran freestyle.Skal være dønn ærlig, skiene er en drøm i pudder, men for meg som er vandt til å kjøre carving og storslalåm ski i bakken, så er faktisk gotama ikke det helt store for meg i bakken. Lengde og plassring av binding var bra, hadde jeg hatt muligheten til å flytte bindingen 2-3 cam bakover så hadde jeg kanskje gjort det, men vet ikke hva du da skal si til conrad for å få dette gjort.

Da er vi jo praktisk talt like, ihvertfall ifht. fysiske lover smile

Tror ikke jeg tør å montere freestyle. Det står freestyle +3, boot center og freeride -3. Det tolker jeg dithen at boot center må være 3 cm bak ifht. freestyle. Så da kan jo det være en idé.

Hvorfor valgte du å montere freestyle? Og hvordan kjører du sånn generelt?Har du tanker omkring hvordan lengden føles i forhold til tidligere ski? Mine forrige var kästle 98 184cm, og har aldri hatt lengre ski enn det..

Gotamaramadrama #138862 05/03/2010 4:27 PM
Medlem
Medlem

Jeg har nå i en halv vintersesong kjørt på Gotama 09/10 i 186cm med Duke og Scarpa Skookum. Dette inkluderer 6 toppturer på +/- 1.000 høydemeter.Jeg fikk bindingene montert freeride, altså -3

Kan ikke si annet enn at jeg er strålende fornøyd med hvordan disse skiene takler alt av underlag. Om det er pudder, skare, eller preppa bakke så funker de.

Grunnen til at jeg ville ha bindingene montert langt bak er at mitt hovedpri er offpistekjøring. Og det fungerer iallefall kjempefint for min del.

Lengde: Jeg er 182cm/78Kg og valgte 186cm. De passer meg veldig bra, for jeg greier å tørne dem greit i skogen også.. Du er 3cm/3kg mer enn meg... Det er jo ikke så mye. Min konklusjon: Du vil nok bli fornøyd med 186cm, men om du har litt krutt i beina så kan det muligens være greit å gå opp en lengde og.

Skal også legge til at dette er mine første ski etter at jeg også måtte bite i det sure eplet. 14 år på telemark før dette.....

Gotamaramadrama #138863 05/03/2010 4:39 PM
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem

Sitat Espen M3:Jeg har nå i en halv vintersesong kjørt på Gotama 09/10 i 186cm med Duke og Scarpa Skookum. Dette inkluderer 6 toppturer på +/- 1.000 høydemeter.Jeg fikk bindingene montert freeride, altså -3Kan ikke si annet enn at jeg er strålende fornøyd med hvordan disse skiene takler alt av underlag. Om det er pudder, skare, eller preppa bakke så funker de.Grunnen til at jeg ville ha bindingene montert langt bak er at mitt hovedpri er offpistekjøring. Og det fungerer iallefall kjempefint for min del.Lengde: Jeg er 182cm/78Kg og valgte 186cm. De passer meg veldig bra, for jeg greier å tørne dem greit i skogen også.. Du er 3cm/3kg mer enn meg... Det er jo ikke så mye. Min konklusjon: Du vil nok bli fornøyd med 186cm, men om du har litt krutt i beina så kan det muligens være greit å gå opp en lengde og.

Takker for godt svar!

Kan se ut som det blir 186, og muligens en mellomting mellom boot centre og freeride, om det lar seg gjøre.

Du har ikke problemer med at bakenden sklir ut med bakmontert binding?

Og har du peiling på hva "running length" på skia er? Siden det er rocker er den vel markant kortere enn på andre ski som er like lange..?Det har vel lite å si i pudder, men i bakke kan det kanskje spille en rolle...

Og enda et spørsmål til alle som har bestilt fra ütlandet til Norge, er det andre avgifter enn vanlig moms? Ingen tollgreier?

Gotamaramadrama #138864 06/03/2010 6:40 PM
Medlem
Medlem

Har ingen problemer med at bakskia sklir ut nei, er stabil og god uansett føre. Vært og kjørt i veldig vindpakket snø i dag, og det funket finfint det og :-)

Völkl sine ski er ikke de som oppleves lengst i forholdt til oppgitt lengde. Settes de på høykant så er de vel kanskje 182-183cm.

Kun moms som tilkommer ja.

Gotamaramadrama #138865 06/03/2010 7:43 PM
Ringrev
Ringrev

Det beste er vel å borre hull igjennom skien og sette muttrer og store skiver under skien sånn at du er sikker på at ikke bindingene blir revet av;-))))))) Skål!

Gotamaramadrama #138866 07/10/2010 9:43 PM
Fersking
Fersking

skaffe meg mest sannsynlig nye volk gotama nå i 193. Og tenker å montere de mellom boot center of -3 freeride? noen som har noen formeninger om det? Kjøringen er godt og blandet mellom alt, mulig med litt overvekt av offpiste om det blir noe snø i vinter. er 190 høy og 95kg

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå