Jeg er ca samme size, og fikk prøvd begge et par turer under skidemo for litt siden. Snøforholdene skal sies å være noe uoptimale for testing av breiski akkurat der og da, så du får gjerne mer ut av å lese tester på www.freeride.se (prylar - skidor).
Uansett. Opplevde Katana som å være akkurat slik man forventer - brei stiv planke med lang svingradius og god fartsstabilitet. Tradisjonell utforming. Skal ikke påstå at den er lite engasjerende, men den overrasker ikke så veldig rent kjøremessig. Dette er jo egentlig flott nok, det er stort sett bare å peke dem i den retning man møtte ønske, og så er det beine veien uten noe tull underveis. Man skal være særdeles god på ski for å oppleve at katanaene holder tilbake.
Gotama er designmessig ganske spenstig med en liten rocker og nesten helt flate tupper. Synes heller ikke denne var superengasjerende, men designet viste seg å fungere supert for en allroundski. Gikk som en kule både i løypa og utenfor. Hadde ikke samme godstogfølelsen som Katana, men har sin store styrke i å kunne brukes overalt hver eneste dag. Vekten på de to modellene kan jeg ikke si så mye fornuftig om, men går ut i fra at det står skrevet en plass. Lengdemessig ville jeg muligens våget meg ned på 176 for Katana, for å få litt mer allsidighet siden den er såpass fartsstabil som den er. Gotama er sikkert fin i 186, tror kanskje det var denne lengden jeg testet.
Bottom line: Katana er mest ment for storfjellet, og Gotama er ment for alt. Ikke verdens mest innsiktsfulle konklusjon, men begge er generelt bra ski uten spesielle mangler. Kjøp den du synes ser kulest ut eller se evt. på Seth-skien til K2.