Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
ski på reise med langley
#138404 11/02/2010 2:49 PM
Karstej Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

jeg skal reise med langley til val thorens om to uker og lurer på om noen andre har reist med langley til alpene? det er kun mulig å ta med seg 1 par ski.. det er jo for dumt, blir som å reise på golf ferie å kun få ta med seg èn kølle. har noen prøvd å ta med seg to par?

jeg kan ikke bare ta med meg noen ski som er 130mm på midten og håpe på pudder hver dag så får vi bare hardt føre. og det er også kjipt å ta med seg noen smale ski og så får vi pudder hver dag.. skulle gjerne hatt med meg to par.. kan det være mulig?

Re: ski på reise med langley
Karstej #138405 11/02/2010 5:21 PM
Fersking
Fersking

Pakk to par i en dobbel skibag og spill dum - si du trodde de mente 1 kolli. wink

Karstej #138406 11/02/2010 5:29 PM
Karstej Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

ja de kan jo ikke være SÅ vanskelige på det, er jo tross alt en ferie for å stå på ski så må være mulig å se litt mellom fingrene her. satser på at de som står å tar i mot skiene har litt godvilje i seg når jeg kommer hihi

Karstej #138407 11/02/2010 8:23 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

du pakker i en skibag og sier ingen ting.. sas er veldig streng på det så vis du sier i fra er det no chance in hell.. vi var 4 stykker og skulle ta med 6 ski siden vi måtte ta med skiene tilnoen vi reiste med som kom fra london. sas så nei de må dere latt stå igjen.. det vi da gjorde var at når vi skulle sjekke skiene inn i spesial begasje så la vi skiene inn i andre ski begger sånn at vi bare hadde 4 ski beger.. laugh men vet jo ikke hva de gjør vi de merker det.. men tenker at de sikkert bare latt det gå eller setter de igjen slik at du får de når du kommer hjem..

Karstej #138408 11/02/2010 8:44 PM
Ringrev
Ringrev

Det er vel ikke langeley som avgjør det, sjekk med flyselskapet. Når jeg reiser til alpene har jeg alltid to par ski i en dakinebag med hjul, blir jo litt vekt men har alltid gått igjennom.

Karstej #138409 11/02/2010 10:22 PM
Medlem
Medlem

Dette er hverken langley eller flyselskapet sin feil. Problemet er at de fleste som reiser fra Skandinavia har med seg eget utstyr i stedet for å leie i Alpene. Sammen med et fly som er fullt av andre passasjerer og alt deres pikkpakk, blir flyet veldig tungt. Det er ikke noe problem for avgang fra Norge, men når man skal lande risikerer man å komme over maks landingsvekt. Dersom du eller andre "spiller dumme" risikerer du at flyet blir så tungt at passasjerer blir satt igjen på Gardermoen. Er det noe du ønsker skal skje? Tar egoismen overhånd?Utøv normal folkeskikk og ta med ett par ski, så slipper du eller andre noen ubehaglige overraskelser.

Karstej #138410 11/02/2010 11:06 PM
Karstej Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Sitat RsIt:Dette er hverken langley eller flyselskapet sin feil. Problemet er at de fleste som reiser fra Skandinavia har med seg eget utstyr i stedet for å leie i Alpene. Sammen med et fly som er fullt av andre passasjerer og alt deres pikkpakk, blir flyet veldig tungt. Det er ikke noe problem for avgang fra Norge, men når man skal lande risikerer man å komme over maks landingsvekt. Dersom du eller andre "spiller dumme" risikerer du at flyet blir så tungt at passasjerer blir satt igjen på Gardermoen. Er det noe du ønsker skal skje? Tar egoismen overhånd?Utøv normal folkeskikk og ta med ett par ski, så slipper du eller andre noen ubehaglige overraskelser.

det der stemmer no hvertfall ikke.. i såfall må jo en skrive inn sin personlige vekt når en kjøper billett.. hva visst flyet er fullt med folk på 100kg.. det står på reiseselskapets side at en kan ha med 15kg bagasje men kan betale overvekt og få med opp til 32 kg.. om jeg da tar med et extra par ski på 7kg og ingen extra bagasje burde jo ikke det være noe problem..

Karstej #138411 11/02/2010 11:38 PM
Medlem
Medlem

Jo, det stemmer. Du kjenner tydeligvis ikke til hvordan man beregner vekt før en flyavgang. For passasjerer og vanlig innsjekket bagasje bruker man standardmasse, se i BSL. Vekt av ski kommer utenom.

Karstej #138412 11/02/2010 11:44 PM
Medlem
Medlem

Drit i hva han sier.... Smil pent så går det meste bra! Hadde 3 par ski med meg både til Val disere og Calgary denne sesongen, null stress. Jeg reiste med Langley første turen, og da var det veldig mange doble rullebagger på båndet.

Karstej #138413 11/02/2010 11:49 PM
Medlem
Medlem

Reiste også med Langley tidligere i år. Da var det noen som hadde med to par, som måtte gå rundt og spørre om noen som ikke hadde med ski kunne ta de med. Rimelig flau affære, for det var ikke snakk om at de fikk sjekke inn to par pr pers.

Karstej #138414 11/02/2010 11:58 PM
Medlem
Medlem

Ugh, småflaut! Tydeligvis forskjellig fra person til person. Vi reiste 4 stk med 10 par ski (2 par var langrenn, så snek dem inn i single skitrekk).

Karstej #138415 12/02/2010 12:50 AM
Karstej Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

visst det er plass det går på så tar jo to skitrekk større plass enn to par i ett skitrekk med kjapp hoderegning. og er vel vanskelig å beregne vekten på et fly før avgang med mindre de sier at en person veier i snitt 60kg og de har med 20kg baggasje.. blir vanskelig regnestykke med vektberegning vil jeg si..

Karstej #138416 12/02/2010 1:36 AM
Medlem
Medlem

Det går ikke på plass, men på vekt. Som jeg skrev lenger oppe i tråden, vektene beregnes ut fra standardmassene for passasjerer med bagasje som er 84kg + 13kg. Dette er vekter som blir brukt slik at alle passasjerene ikke trenger veies, de bygger på et gjennomsnitt basert på empirisk data. Ski må bookes i tillegg til vanlig bagasje på både rutefly og charterfly, slik at flyselskapet får oversikt over hvor mye ekstra vekt som skal være med den aktuelle flighten. Vektberegning er temmelig enkelt, så sant passasjerene følger de regler som flyselskap og reiseoperatør opererer med.

Skjønner ikke spørsmålet?
Karstej #138417 12/02/2010 2:33 AM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Du reiser vel ikke til ValTo for å kjøre bakke om du har et par ski som er 130 mm under foten? På et sted som ValTo er det ALLTID tilgjengelig bra snø. Selv om det ikke har snødd på en måned.Lei guide og kjøp bøker for området sammen med et kart og få den beste skikjøringen du noensine har hatt.Om føret blir så dårlig at du ikke får det til med de brede er det sikkert noen sprillans nye bakkeski du kan leie og teste ut til en hyggelig pris.

Jåleri å måtte drasse med seg så masse ski.Hadde det enda vært randoski du skulle hatt med...

Karstej #138418 12/02/2010 4:21 PM
Ringrev
Ringrev

At du ufrodrer flysikkerheten med å ta med for mye bagasje er vel å ta den litt langt. De har nå litt bedre kontroll på bagasjevekten enn det.

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå