Ikke lest alt som stod skrevet her, men las noe av det som stod i starten om skepsis til hvordan Furberg funker på hardt underlag. Har kjørt Furberg Freeride 173 i et år nå så tenkte jeg kunne dele mine erfaringer.
Funker selvsagt fett i pudder, men vil si helt greit i hardere underlag og. I bakken er det litt rart i starten, man svinger ikke med å carve, men ved å endre vinkel/tverre brettet mer eller mindre. Dog er man alene i bakken (først/sist ned) og kan gi full gass funker det helt utmerket igjen, superstabilt og fin svingradius til høy fart.
Ned renner og sånn liker jeg det og mye bedre enn tradisjonelle brett. Spesielt når det er bratt og hardt. Lite innsving + rocker gjør at man får kant mye fortere enn på et tradisjonelt brett. På et tradisjonelt brett med camber og >10m innsving vil typisk tuppene ta i først, og så må man presse ned resten av brettet med kroppsvekten sin. Har mye mer kontroll ved jumpturns ned isete renner med Furberg brett.
En annen positiv sideeffekt ved dette er mindre toe- og heeldrag siden man slipper vinkle brettet like mye for å sette kant. Bruker 47 i sko så dette har mye og si for min del. Mitt forrige brett var 278 mm på midten, mitt Furberg er 270 mm og funker like bra.
Ellers fungerer det helt topp til traversering og til å holde høyde, igjen pga svingradius.
Og det fungerer og helt utmerket til snøkiting. Eneste minus er at det er et directional brett med insert offset.. En Furberg mountain twin ville vært et perfekt snøkitebrett. Men offset er selvfølgelig et pluss ellers