Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Sirdal
#138072 30/01/2010 9:42 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Skal til sirdal i vinterferien, hva er gøy å gjøre der? Hvordan er ålsheia skisenter? Noen bra toppturer? Har aldri vært der eller i området, så hadde vært nice om jeg kunne få noen tips.

Re: Sirdal
ralfiboy #138073 31/01/2010 12:34 PM
Fersking
Fersking

Nå er det en del årsiden jeg bodde i området, er riktignok født og oppvokst i Stavanger med hytte på Sinnes og det er lenge siden jeg prioriterte å stå i Ålseiakø for å kjørte ski. Ålsheia har noen runs, men de er korte. Rekker akkurat å bli morsomt før du kommer ned. kan desverre ikke peke dem ut for deg, men noen er innlysene du ser det fra heisen, annet er baksider som drar deg ned i hyttefelt etc. Det nye anlegget med stolheis kjenner jeg ikke. Men det var en gang et fint fjell å kjøre ned fra uten heis.

Det er en del fine fjell og gå opp/kjøre ned. Klassikeren er masta som du ser fra Ålsheia på andre siden av vannet. Jeg har vært på et par andre so, jeg fant ut via et kart. Kjøp deg et kart over området, så vil du finner flere fjell som er verd å forsøke. Du får en 4 - 600 høyde meter å kjøre, men siste del er alltid tett bjørke skog:)

Masta
ralfiboy #138074 31/01/2010 1:08 PM
Entusiast
Entusiast

"Masta" som tesski nevner heter "Rauaknuden". Kan være gøy med de rette forholdene. Kort, men gøy.

Ellers er det toppturer å gå i Hunnedalen - litt sørvest for Ålsheia i retning Stavanger. Har ikke hatt sjangs selv til å teste ut enda.

Skianleggene:

Ålsheia, ofte mye folk. Spesielt i ferier. Har noen nedfarter. Har ikke vært der i år. Ålsheia er jo nå slått sammen med Tjørhomfjellet. Dette anlegget har da 1 stolheis som det store trekkplasteret. Nedfartene er flate og smale, ikke spesielt bra. MEN; Tjørhomfjellet kan være smågøy utenfor løypene, spesielt da skiers right fra stolheisen.

Fidjeland; 2 heiser, fjellheisen kan være ganske morsom. Kan kjøre litt off-pist der - ta fjellheisen opp. Gå til venstre - egentlig så langt du gidder. Kjør ned til bånn av fjellheisen. Ellers så kan man gå RETT OPP etter fjellheisen, renne ned på baksiden for å så havne i en langrennsløype som tar deg ned til bunnen av hovedtrekket. Blir fort lang kø.

Ådneram; Lengst opp i dalen, har aldri vært der. MEn kan visst være småmorsomt.

Ellers anbefaler jeg deg å ta med langrennski - hvis du går på langrenn da. Mange fine løyper. Både treningsløyper og turløyper på "høyfjellet".

Ta gjerne kontakt hvis du lurer på noe.

rauaknuden
ralfiboy #138075 31/01/2010 5:27 PM
Fersking
OP Offline
Fersking

Rauaknuden ligger vel ikke rett ved rauavatnet eller noe? tror det er ved rauavatnet vi skal være så da er det jo ikke veldig langt til en ok topptur:grin.

Re: Sirdal
ralfiboy #138076 31/01/2010 7:15 PM
Entusiast
Entusiast

Hilleknuten (1209 moh) er jo et veldig godt utgangspunkt å kjøre i fra. Tar heisen til topps i fidjeland skisenter og trasker videre opp mot toppen. Så renner du skiers right mot ådneram på åskammen bortover, da får du en nedfart på 15 min om du kjører fort. Du må bare ha avtalt henting da du kommer ned til veien lenger opp i dalen smile

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå