Furberg Snowboard (splitboard) Noen som har testet?
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei! Noen som har prøvd Furberg brettene? Ser ikke for meg at jeg kjøper den vanlige modellen, pga jeg er litt for glad i å kunne carve på pudderløse dager. Men som splitboard må denne formen på brettet være helt topp. Ikke så gal pris på et komplett sett heller. Noen erfaringer?
|
|
|
 Re: Furberg Snowboard (splitboard) Noen som har testet?
|
Fersking
|
Fersking
Jeg har ikke prøvd, men jeg står litt i vurdering om jeg skal kjøpe Furberg eller Jones the solution som split. Sliter litt med å bestemme meg kjenner jeg!
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Synes Furberg virker å være de eneste snowboardprodusentene som har fulgt med i utviklingen innenfor frikjøring. Ikke i tvil om hva jeg ville kjøpt meg selv dersom jeg fortsatt stod på brett. Uten å ha testet, så ta dette med en bøtte salt.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Står en 167 split i boden min og venter på snø! Er veldig spent. Enig i det som SiSt sier. Dessuten så er det kult å støtte en liten aktør som prøver på noe ingen av de store gadd å være med på. 10200 for full pakke er bra pris. 13-14000 for tilsvarende på splitboard.no
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
http://splitboard.com/talk/viewtopic.php?f=9&t=11723&sid=dc07750ca1e885f2de45dda8e82b4078 Det er litt delte meninger om allsidigheten til furberg fjølene. Sjølv bruker eg mitt utelukkande til tørr laussnø. På vårsnø eller hardt føre likar eg f.eks jones bretta mine bedre. Men der er det fleire som ikkje er heilt samde med meg. Det ein iallefall kan seie er at furberg bretta fungerer glimrande i laussnø. og at prisen er særs gunstig.
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Har lest igjennom forum posten på splitboard.com, og kan ikke si jeg ble veldig klokere. Jeg vurderer nytt splittboard, og Furberg ser ut som et spennende valg. Å bruke Furberg som hoved planke, ser jeg nok på som uaktuelt da bruks området "I mitt hode" Er for begrenset i forhold min kjørestil når jeg er i skianleggene. Å ha innsving radius på 20 meter i preppet løype ble jeg ferdig med på 80 tallet, det funker kun til slake carving svinger rett ned. Men som et splitboard og til å bruke på dype dager ser formen på brettet ut til å være ypperlig, men er fortsatt litt skeptisk. Derfor søker jeg litt erfaringer fra dere, som jeg antar kjører under tålig samme forhold som meg (norsk vindblåst). Når jeg ser på filmene til Furberg, så ser det helt gromt ut i pudder, når jeg ser Daniel i mer kompaktsnø så ser ikke det så elegant ut lengre, ser ut som han tverrer brettet mer enn å kjøre svingen (kan være for det er veldig bratt) og at brettet virker mer urolig når det er hardere og ugjevnt underlag. Og hvordan fungerer brettet i renner o.l. når mann treffer is og skare? På splitboard.com sier de at det stort sett funker til alt, men de er stort sett fra andre siden av dammen og kjører litt annen snø enn oss her på berget. Og prisen på 10 laken for full split pakke er jo også veldig fristende, og støtte de små inovative produsentene er jo også fint. Vurderer også Burton Landlord , Jones Solution eller Salomon Sick Stick.
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Som nevnt over så står ikke jeg på snowboard lenger, men synes det er merkelig at 20m radius skal regnes som veldig lang? På en ski vil dette være ganske midt på treet og det er null problem å carve i bakken med betydelig lengre radier enn 20m. Ser ikke helt at det skal være veldig annerledes på snowboard, selv om man har to trykkpunkter på brettet og kan bruke vinklingen i knærne til å variere hvor mye brettet bøyer seg i svingen. Mange snowboardere som står på vanlig brett sliter jo med at radien er for kort til å carve svinger i høy fart og det blir mer sladdsving enn carving. I offpist er det utelukkende fordeler med lengre radier/mindre innsving.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Å fy f digg med litt brettprat. HELT enig med sist, igjen. Jeg er som KV veldig glad i å skjære svinger i bakken med brett, men med 8 meter klarer jeg sjeldent å holde så lenger jeg ønsker når det begynner å gå fort. Det har kanskje ikke skjedd mye men det har da skjedd litt med bindinger siden 80 tallet, og det har skjedd mye med støvler og generell kjørestil. Men jeg vet ikke jeg, kom igang litt senere enn deg KV så jeg har ingen førstehåndskjennskap til brett med lang svingradius. Furb er vel ikke ment å være noe carving brett men jeg holder en knapp på at det kan være morsomt på pudderløse dager også....vi får se! Dropp de store produsentene! Det finnes massevis av små produsenter som lager vel så gode brett, ofte til bedre pris (jmf furb), med like gode eller bedre garantier, og med spennende ideer - støtt dem. Sjekk ut Venture, Arbror, Trapper, Amplid, Chimera m.fl. De eneste de store har som de små mangler er markedsføringsapparatet. Kanskje noen her til lands snart starter en egen fabrikk i en låve et sted som ikke bare vil lage ski 
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Enig med deg pjotrgeis med at mann burde støtte de små. Morsomt med ny tekning, nå har jeg planer om splitboard så det er jo i pudder dette evt. Skal brukes. I bakken har jeg et brett som jeg er fornøyd med. Gøy at de har skikkelige lengder på brettene. , liker litt lengde. Skulle jeg hatt nytt hovedbrett, så er dette også ganske likt men ville nok hatt det ca 0,5-1 cm bredere , samt dypere innsving ( 10/11 meter) kanskje alla salomon og never summer sitt equalizer sidecut hvor innsvinget har 2/3 forskjellige radier satt sammen men med tamper slik Furberg men ville hatt litt oppbøyde kanter fra slutten av innsvinget og over i tamperen , nose og tail og rocker foran og bak ser perfekt ut på Furbergen men ville nok ha lagt inn et flatt parti i midten ( mer pop) men beholdt rocker under bindingene. Og i lengde 165/167 ish. Min drøm, Men ikke sett noe slikt enda. Neste års Furberg All Mountain??? :-)
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Nå mista du meg litt. Digger taper, men har aldri helt skjønt det der med flere radier satt sammen. Gjør de det på ski også? Enda bredere enn furbergen høres drøyt ut. Kommer til å poppe frem masse variasjoner nå fremover med svingradius på alt mellom 8 og 20m med variasjoner av alt. Snowboard har sett mer eller mindre like ut de siste 25 årene - nå er vi inne i en ny revolusjon.
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Kan ta en liten gjennomgang av hvorfor man bruker flere eller variabel radius på ski. Må tenke litt over overføring til snowboard, men kom gjerne med spørsmål om konkrete ting. Blir på kvelden en gang.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Kult, gjerne det. Prøver på et spørsmål: Jeg har hatt den ideen at sidecuten = skjæret . (Se for deg at du drar passeren din på et ark. ) Dermed skjønner jeg ikke hva som skjer når den ikke er én radius men flere sammensatte?
|
|
|
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Du vil fortsatt ha Passer skjæret ditt. Hovedsaken til at f.eks Salomon on Never Summer kjører flere innsving er å få inn markerte kontaktpunkter.Selve skjæret vil være gjennomsnittet av skjærene(veldig liten forskjell mellom de). Libtech har gjort dette på en enklere og mer markert måte ved å fysisk lage bølger på kanten. Det er denne funksjonen jeg ville hatt på. Prøvde et par Salomon brett i fjor og synes det fungerte veldig bra, bedre enn Libtech varianten. Finnes mange andre innsving varianter også, synes progressivt innsving også fungerer bra med å ha en krappere innsving i front og litt slakere bak, brettet blir kvikkere inn i sving og brettet blir litt roligere (mindre napp bak) å kjøre. Synes ikke at å øke bredden med litt over 0,5 cm ville vært drøyt. Furberg brettet relativt smalt 26 cm, jeg liker å kjøre med lite vinkel på bena F 15 / B -10 Ville hatt brettet ca 0,5 cm bredere for å slippe tå og hel "drag". Brettet mitt i dag er 26,7. Mulig det blir ganske likt ved bindingen når Furberg har flyttet inn innsvinget og har mindre innsving. Det jeg er mest spent på med brettet er hvordan reverse sidecut delen i front vil fungere i pudder.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Skjønner fortsatt ikke det der med gjennomsnitt. Greit nok i teori, men greier ikke å "se det" - overføre det til praksis. Videre...sier du at multiple sidecut er det samme som magnetraction? Progressiv sidecut...betyr det at taper alltid vil gjøre en vanlig sidecut til en progressiv sidecut? Ja kanskje ikke drøyt, men 268 på midten er jo ikke relativt smalt men noe må jo vike for å få til lang radius som du sier. Ser deg med tanke på drag, har lignende stance. Hva har du idag som du sammenligner mot?
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei ! Prøvd et Furberg brett i Røldal for et par år siden, tror det var 167 cm freeride modellen. Ikke sikker på hva som er forskjellen på dagens modell eller splitboard modellen. Kjørte bare et par timer med det, så se litt i mellom fingrene på hva jeg skriver. Dagen jeg kjørte var det lite løssnø og oppdrive, så kjøringen var stort sett oppkjørt og hardt utenfor og litt isete i løypa. Jeg har stått på snowboard siden 87/88 (ja jeg er gammel) men kjørte mest ski fra ca 2005 , men pga en skade i kneet gikk jeg over til brett igjen for 3 år siden og angrer ikke skjønner nå egentlig ikke hvorfor jeg begynte på ski ( SiSt bare å konvertere igjen :-) ). kjører ca 15-20 dager i året men var nok litt rusten på snowboard siden når jeg prøvde dette brettet. Til vanlig kjører jeg et Burton Custom x 164. Og dette er ganske forskjellig. Det er også første brettet jeg prøvde med rocker. Første turen ned i løypa tenkte jeg hva er dette for noe tull. Jeg slet veldig med å få carving svingene mine til å sitte . Kjørte jeg rett ned med slake svinger gikk det greit. Men å ligge og kjøre skarpe buer og kjøre med hånda langs bakken, som vi litt gamle liker, var vanskelig. Og traff jeg isete partier gikk det på hode ut. Klarte ikke å komme rundt svingene i løypa, sikkert pga det Kongvinter skriver at innsvinget er for langt. Men og ligge i stor fart og carve lange slake svinger går fint og stygg fort, for jeg klarte ikke å sakke farten uten å slippe opp skjæret. Mitt første brett var et Sims Terry Kidwell, og dette brettet i løypa minner veldig på det. ( litt historie: http://snowboardcollector.com/kidwell ) i alle fall til å begynne med. Etter hvert ble jeg mer vant til det og det gikk bedre, men måtte fjerne den meste av carvingen og skli mer i svingene. Men Kongvinter så var det vel utenfor løypa du var interessert i . Her fikk jeg en liten aha opplevelse. Snøen var vindblåst og oppkjørt men her oppførte brettet seg veldig stabilt, den tok ujevnheter lett, spesielt når mann går fra for.eks løst til skare eller omvendt. Her har min Burton lett for å skjære seg ned. Jeg må også ligge litt mere bakpå med burton brettet, mens jeg kunne stå mere midt på med Furberg. Den er også veldig lett svingt når det er løst. Eneste jeg kan kritisere på offpiste kanten er at den virket litt myk bak, nå veier jeg litt mer enn en gjennomsnittlig så noe av skylden ligger nok der, men kom jeg lit bakpå så kollapset brettet litt og det var vanskelig hente seg inn. Brettet er relativt smalt, jeg kjører ganske Old School med stor vinkling foran ca F +30 B +15 tror jeg og har små sko 42/43, hvis du har mindre vinkling en 15 grader eller større enn 44 i sko kan det nok bli for smalt, men husker ikke helt. For meg, så står jeg nok for mye i løypa til å ha fult glede av dette brettet. Som splitt er det nok mer i sitt ess. Jeg har ikke så mye greie på brett design, men i mitt hode så ville ikke brettet ta så mye skade av å ha et krappere innsving. Tror største innovasjonen med dette brettet er formen , altså å trekke ned innsvinget til glideflaten slik at mann får et omvendt innsving stykke frem til tuppen og rocker formen. Tror dette omvendte innsvingstykket gjorde slik at tuppen ikke graver seg ned så lett i skare og ujevnheter. Pjotrgeist du skriver at det ikke har skjedd noe innen snowboard industrien i de siste årene, der er jeg ikke enig hehe. Jeg skal ha meg nytt brett og ikke fulgt med noe særlig siste 8-10 årene. Det er skjedd mye på spenn siden med Rocker, flat, og trippel base, spoonnose og en masse forskjellige innsving typer jeg ikke skjønner :-) For ikke å snakke om materialvalgene. Som sagt er selv ute etter å få meg nytt brett, virker som om dere har kjørt litt og vi Kongvinter står ganske likt og kommer fra samme epoke :-)+ . Har lyst på et "rocker" brett nå for å hvile bakbeinet litt. Kjører ca 50/50 løype og offpiste . Liker å carve old School style. Hatt stort sett Burton brett, men kunne godt tenkt meg å prøve noe litt mer spennende. Har sett litt på Bataleon og Libtech noen som har prøvd disse, eller har andre anbefalinger?
|
|
|
|
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Pjotergeist: måten salomon, og neversummer har laget sine multiplesidecuts ( og sikkert flere) er for å få samme effekt som magnettracion ved at det blir en forhøyning hvert sted de forskjellige innsvingene møtes. Og nei alle taper brett et ikke progressive. Progressivt innsving er i teorien to innsving satt samme . Buen fra nose til midten har en radius og midt til talen har en. Kjører idag bataleon undisputed 163 . Dutti: håper virkelig Furberg funker bedre enn kidwell fra 80 tallet i løypa, men ser sammenligningen . Var vel litt sånn jeg trodde, ser på Furberg siden på Facebook at Daniel sier her at dette ikke er brettet du kjøper for å carve korte svinger i løypa. Men ellers høres det jo bra ut. Mener det stod på splitboard.com at de har stivet av talen i årets modell. Kjører selv Bataleon undisputed 163 og veldig fornøyd med den. Den er nå blitt erstattet av en som heter north tror jeg. Mitt brett er iallefall veldig stabilt, har superkantgrep, relativt stivt. Brettet har triplebase som bataleon kaller det. Kan nesten si brettet har fjøl, eller standard camber, men med rocker langs kantene. Det gjør at du har pop og stabilitet som et vanlig brett med spenn, men har litt ekstra løft lags kantene, men ikke så mye som et full rocker. Skal du slippe bakbeinet helt ville jeg godt for et brett med litt mer rocker. Har hatt Libtech trs tidligere, dette var det første med banan rocker og magnettracion. Var veldig bra i skogen og små Carving i løypa, men synes det var litt ustabilt i fart . Prøvde et t. Rice i fjor og det likte jeg veldig godt, men kun prøvd en tur. Virket stabilt og med god flyt. Ellers så prøvde jeg en demo av årets man,s board 165 til salomon i fjor, det er et ordtnlig brett for oss gamliser :-).
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Dutti: Nei, jeg sa at snowboard har sett mer eller mindre like ut de siste 25 årene. NOE har selvsagt skjedd (hvertfall de siste 5), men det meste er markedsføring BS. KV: sorry, det du sier om multiple sidecut og magnetraciton får jeg fortsatt ikke til å stemme. Men nå skal jeg gi meg med denne tråd hi jackinga! Sorry og lykke til brett valg 
|
|
|
|
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jag har en Furberg split 173. Kört med den i all möjlig snö, brant som flackt. Går som en dröm i lössnö och svänger fort i branter där du vill göra hoppsvängar. I och med att det inte finns någon riktig midja biter kanten snabbt vilket jag gillar när det är hårt och brant. I pisten håller man på att gå på trynet när man av vana försöker lägga carving svängar. Men då är den ju inte en pistbräda heller. Fin planka, rekommenderas!
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Ikke lest alt som stod skrevet her, men las noe av det som stod i starten om skepsis til hvordan Furberg funker på hardt underlag. Har kjørt Furberg Freeride 173 i et år nå så tenkte jeg kunne dele mine erfaringer. Funker selvsagt fett i pudder, men vil si helt greit i hardere underlag og. I bakken er det litt rart i starten, man svinger ikke med å carve, men ved å endre vinkel/tverre brettet mer eller mindre. Dog er man alene i bakken (først/sist ned) og kan gi full gass funker det helt utmerket igjen, superstabilt og fin svingradius til høy fart. Ned renner og sånn liker jeg det og mye bedre enn tradisjonelle brett. Spesielt når det er bratt og hardt. Lite innsving + rocker gjør at man får kant mye fortere enn på et tradisjonelt brett. På et tradisjonelt brett med camber og >10m innsving vil typisk tuppene ta i først, og så må man presse ned resten av brettet med kroppsvekten sin. Har mye mer kontroll ved jumpturns ned isete renner med Furberg brett. En annen positiv sideeffekt ved dette er mindre toe- og heeldrag siden man slipper vinkle brettet like mye for å sette kant. Bruker 47 i sko så dette har mye og si for min del. Mitt forrige brett var 278 mm på midten, mitt Furberg er 270 mm og funker like bra. Ellers fungerer det helt topp til traversering og til å holde høyde, igjen pga svingradius. Og det fungerer og helt utmerket til snøkiting. Eneste minus er at det er et directional brett med insert offset.. En Furberg mountain twin ville vært et perfekt snøkitebrett. Men offset er selvfølgelig et pluss ellers 
|
|
|
|
|