Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
K2 DarkSide - hvorlange er de egentlig???
#137798 16/01/2010 6:03 PM
Registrert: Aug 2015
Innlegg: 218
RAS Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2015
Innlegg: 218

Hei

Ei trenger hjelp fra folk som har K2 DarkSide...

Ei skal kjøpe et sådan par, men i hvilken længde??? Læste i FriFlyt sin test at 181cm faktisk er 185cm... Normalt vil ei jo vælge 188cm (er selv 178cm), men hvor lang er den så??? 194cm???

Nogen som har og kan måle ;D;D


Re: K2 DarkSide - hvorlange er de egentlig???
RAS #137799 16/01/2010 6:50 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 252
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 252

K2 sine ski er lenger enn oppgitt ja. Det har noko med måten dei måler skia sine på (litt usikker, men trur dei måler flata som er i kontakt med snøen)

dersom du er 178 ville eg ikkje ha valgt dei i den lengste lengda.


193 cm
RAS #137800 16/01/2010 6:55 PM
Registrert: Nov 2012
Innlegg: 167
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Nov 2012
Innlegg: 167

Den er 192 - 193 cm, jeg satte den siden av stockli stormrider skia mi og de så like lange ut. Velg 181 cm.


Takker og bukker
RAS #137801 16/01/2010 7:13 PM
Registrert: Aug 2015
Innlegg: 218
RAS Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2015
Innlegg: 218

Mange takk, ja trur det blir "181cm" på mig da! Da skal de bestilles og utstyret pakkes for 3 måneder i Chamonix ;D ;D ;D


hmm...
RAS #137802 26/01/2010 5:03 PM
Registrert: Aug 2015
Innlegg: 218
RAS Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2015
Innlegg: 218

Nå, da her eg fået DarkSide skiene mine, men når eg måler de, er det altså kun 181cm. Eg har målt skiene liggende fra bag til tup, og eg har stilt de op af en væg og målt de med "legens højdemåler". Skien er altså kun 181cm, og ikke 185 som bliver oplyst i FriFlyt testen. Nogen som kan forklare mig hvordan, man kan finde 4 ekstra cm??


nææ...
RAS #137803 26/01/2010 7:24 PM
Registrert: Aug 2015
Innlegg: 218
RAS Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2015
Innlegg: 218

hmm... Måler eg sålens længde er den 184cm...

Ser men i testen opgir Friflyt længden (luftlinie) 185cm... No blir eg no veldig nysgerri, for intet af det eg kan måle - luftlinja og såle kommer op på 185cm???Nogen med kendskab til metoden FF bruger, som kan forklare mig hvorfor de kan få denne skia til å bli 185cm???

Men ja skien virker til å være super, skal skrive min bedømmelse når eg får teste den på alvor!


 
 
Re: K2 DarkSide - hvorlange er de egentlig???
RAS #137804 26/01/2010 9:10 PM
Registrert: Sep 2016
Innlegg: 173
Likes: 3
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2016
Innlegg: 173
Likes: 3

I FF måler vi alltid lengden fra tupp til tupp langs såla. (i bøy) K2 har ingen fast måte å måle på, de oppgir f.eks. 189 på lengde 192. I sjeldne tilfeller oppgir de korrekt lengde langs såla. største avvik har hellbent, der "189" er over 2m.

En forklaring kan være at mange amerikanere har et relativt forhold til lengdemål, siden det systemet de bruker selv er basert på brøker av tommer og fot som ikke en gang går opp i hverandre. Hvordan skia føles blir dermed viktigere enn hvor lang skia faktisk er.

Etterpå kan vi være uenige i hvor lang skia faktisk "føles".


ikke uenig
RAS #137805 26/01/2010 10:09 PM
Registrert: Aug 2015
Innlegg: 218
RAS Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2015
Innlegg: 218

Vi er slet ikke uenige i at det er følelsen der er det vigtige.

Mit spørgsmål er bare af nysgerrighet, nu har eg målt alle de K2 ski me har i butikken, samt de eg selv har hjemme. ALLE er den angivede længde, hvis man stiller dem op af en væg og måler "fra jorden til toppen" i fugleflugt.

Men tommer/fod forklare jo ikke, hvordan dere kom frem til 185cm, det er hverken sålen eller "fuleflugt linie". Den måde Dere skriver og opstiller "faktaboksen", virker som om det er "fugleflugt linien", og når dere skriver at en ski er 4cm længre end den er, ja så regner eg ikke med det er sålen når når skien er bøyet. Uanset så er sålen jo kun 184cm...??? ??? ???

Nå ja, som sagt er eg bare nysgerrig, eg har altid set på FF-skitest som serdeles seriøs, med egen etterprøvning af teserne deres, holdt jo bare ikke - der for blev eg bare nysgerrig.Uanset, trur ikke 185 eller 181 kommer til å betyde så veldig mye, er jo i sidste ende skiløberen der er det vigtigste! Glæder mig bare til å prøve min 181cm Darkside (184cm såle ;D)


Avvik
RAS #137806 26/01/2010 10:19 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 7
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 7

Virker som FF har blinkset stort her og lagt til 1 (!) cm da de oppga skiens lengde. Er enig i at K2's ski ofte er lengre enn tilsvarende mål hos andre. Det er vel det viktigste her, eller?

Lykke til med skiene RAS.


Re: K2 DarkSide - hvorlange er de egentlig???
RAS #137807 26/01/2010 10:48 PM
Registrert: Sep 2016
Innlegg: 173
Likes: 3
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Sep 2016
Innlegg: 173
Likes: 3

Sitat RAS:Men tommer/fod forklare jo ikke, hvordan dere kom frem til 185cm, det er hverken sålen eller "fuleflugt linie". Den måde Dere skriver og opstiller "faktaboksen", virker som om det er "fugleflugt linien", og når dere skriver at en ski er 4cm længre end den er, ja så regner eg ikke med det er sålen når når skien er bøyet. Uanset så er sålen jo kun 184cm...??? ??? ???Nå ja, som sagt er eg bare nysgerrig, eg har altid set på FF-skitest som serdeles seriøs, med egen etterprøvning af teserne deres, holdt jo bare ikke - der for blev eg bare nysgerrig.Uanset, trur ikke 185 eller 181 kommer til å betyde så veldig mye, er jo i sidste ende skiløberen der er det vigtigste! Glæder mig bare til å prøve min 181cm Darkside (184cm såle ;D)

Det er IKKE VI som måler i tommer og fot, vi bruker et måleverktøy som måler MM og CM. Jeg mener heller ikke at det k2 gjør er riktig, det er hvor lang skia faktisk er som bør stå på skia.

Vi skriver vanligvis temmelig gjennomgående hvordan vi måler, men det er ikke så lett å framstille på en ryddig måte i en tegning at vi har målt langs såla. (som 90% av skiprodusentene gjør)

Vi måler dessuten skilengder i millimeter, og Darkside ble egentlig målt til 1845mm, dermed avrunda til 185cm. Det er en grense for hvor presise tall vi trenger å sette på trykk. Vi måler også breddemål ned til 1/100 mm, og svingradier ned til 1cm. Siden dette er helt uvesentlig informasjon for folk flest avrunder vi til nermeste relevante tall. (oppover dersom ,5)

Om vi framstår som upresise på noen som helst måte beklager jeg det, men så lenge noen av produsentene forholder seg til en mye lavere presisjonsgrad ser jeg ikke helt hvorfor vi skal få denne kritikken.


Rolig nu!!!
RAS #137808 27/01/2010 9:49 PM
Registrert: Aug 2015
Innlegg: 218
RAS Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Registrert: Aug 2015
Innlegg: 218

Sorry Endre, nogle gange glemmer jeg hvor stor forskeld der mellem dansk og norsk kultur, selv om jeg nok efter så mange år i Norge, burde have lært hvordan Nordmenn reagere på "dansk-kritik".

Når jeg stiller spørgsmål, er det selvfølgelig på en måde kritisk - ja, men i ordets absolut mest positive betydning. Jeg siger IKKE, at dere gjør en dårlig job(!), eg bare undres og derfor stiller jeg spørgsmål. Der som en ikke stiller spørgsmål (også kritikske) når en undres, da bliver ingen klogere, og dersom folk ikke bliver stillet spørgsmål, og der ikke reises kritik til den "job" eller de handlinger som en selv udfører, ja da bliver heller ikke denne klogere, og hæmmes i potentiel udvikling.

I denne situation forstod eg ret og slett ikke hvordan dere kom frem til målene, efter eg selv havde stået med skia i hænderne, derfor spurgte eg. Svaret forklare fortsat ikke hvorfor, der er denne forskeld på målebåndet mit og deres, men det er og betydningsløst!!! - eg bare spurgte, i håb om å bli klogere!!! Der som du vælger at kalde dette kritik, jamen det er da bare bra, da håper eg at dere reflektere over kritikken - kanskje kan det bruges til noget i fremtiden, kanskje ikke... Det betyder jo helle ikke noget, men hvis INGEN stillede spørgsmål, ville dere jo aldrig opnå nogen utvikling.

Fortsæt med den gode jobben dere gjør på FF - jeg sætter stor pris på det, og nyder resultatet, såvel på papir som på nettet!!!

Med ønsket om en KONGE vinter, men pudder til pungen for alle!

Rune - en dum-nysgerrig/kritisk Danske, som er kommet til å holde uendeligt mye af dere norske og landet deres!!!



Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå