Hvis det er nok interesse for det ser jeg for meg at dette kan bli en nyttig tråd.
Bakgrunnen for at jeg prøver å starte den er at jeg tror dette forumet sitter på såpass mye erfaring og kompetanse at vi kan klare å lage et "skredvarsel" mer spesifikt en det lokale skredvarselet (femtrinns-skalaen). At det er faregrad 2 eller 3 betyr jo ikke at dette gjelder alle heng i området, noen kan være farligere, andre tryggere. Jeg vet det er mange som har veldig god peiling på snøstabilitet og som bruker tid på å undersøke før de setter utfor. Hva om de kunne bruke sin erfaring til å hjelpe/lære oss med midre erfaring til å gjøre trygge valg i fjellet?
Jeg tenker litt i retning gaustadtopp-tråden (glimrende tråd) her på forumet som blir hyppig oppdatert med bilder og ord om de aktuelle forholdene, lagdeling, vind etc.Eks: Kjørt Reidarskaret i dag, lagdelingen i snøen var sånn og sånn, se opp for det og det, hold deg unna der og der + et lite bilde.Tror det kunne blitt nyttig og lærerikt hvis denne tråden viser seg å virke. Med den tragiske ulykken i Rauland friskt i minne er det kanskje på tide å flytte fokuset litt fra midtbredde, rocker og klesstil, og over til sikkeret?Vi er en liten familie frikjørere og ingenting er vel bedre enn hvis vi kan hjelpe hverandre.
Håper ikke dette ble for idealistisk :p
Anders Fjellberg
NB: Om noen synetes dette var en god idè, start gjerne opp tråder tilknyttet andre anlegg. Jeg valgte Hemsedal fordi det er der jeg er mest og vet det er mange frikjørere med gode skredkunskaper der.