Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2
Slettetind og Steinbunøse
Afjellberg #137446 18/04/2010 12:46 AM
Avhengig
Avhengig

Har ikke vært i bjøberg området,men kjørte slettetind på onsdag og Steinbunøse på fredag. Begge topper er innenfor den hellingsgraden som ikke trigger skred.

På slettetind sitter snøen bra kompakt topp sjikte,men med sukker under.

Steinbunøse var det mye av det samme men tidvis råtten snø du tråkker igjennom og her viste det seg at sukkeret under fortsatt ikke har bunnet set. Det var ca 50cm våt sukker under et vindpakket topplag.

I det bratteste partiet på turen topp knakk et stort område og seg sammen,men hellingen var for slak til at det ville kunne skli ut. Tror nok det er tryggere nå en på lenge,men fortsat viktig å bruke hodet...Sol hellingene på Skogshorn har sluppet hele veien nå så stabilt er det nok ikke. Tviler også på at dagens vær hissig vind og snø hjelper noe særlig på.

Er selv veldig deffensiv når det kommer til skred farlig terreng på denne snøen,men ser jo at noen tar noen kjangser her og der og til nå har det gått bra...Men bruk hodet og snu om du er i tvil.

Re: Skredtråd Hemsedal
Afjellberg #137447 18/04/2010 3:51 PM
Entusiast
Entusiast

Er akkurat kommet ned fra tur på Storebotnskarvet og kan bekrefte det Ole-Kristian skriver. Snøen var ganske stabil men der er fortsatt et sukkerlag nede i snøen. Jeg ser at der er noen som har kjørt partier der er mer enn 30-35 grader og at der er gått bra, men om det er mer flaks enn dyktighet vet ikke jeg.Jeg kjører safe og venter med de bratte nekjøringer til mai - eller neste år smile

Afjellberg #137448 18/04/2010 8:10 PM
Fersking
Fersking

Bjøberg: Mye vær i helgen, snø-sol-kuling-snø-sol.... Vi gikk Hyttbotn i dag. Var kjempefint. Gravde ikke noe, så kan ikke si noe om snølagene men holdt oss innenfor "sikker helling". Hadde tenkt å snuse litt på østbollen på Bjøbergnuten men været var så fryktelig ustabilt så droppet det.

Har ikke observert noen andre skred en skalavbrekk her og der på Bjøbergnuten som følge av uværet.

Nibbe
Afjellberg #137449 20/04/2010 10:50 AM
Fersking
Fersking

Tenkte kanskje en tur på Nibbe til helgen. Noen som har vært opp nylig? Forhold?

Afjellberg #137450 20/04/2010 9:52 PM
Fersking
Fersking

Var der på søndag.

Sol og blå himmel da og masse vind:PVar hardt der det var avblåst og ellers utenfor rennene. Noe fokk snø i rennene. Bra forhold i rennene synes nå jeg.

var en 20-30 stk som gikk opp den dagen.

kan ikke si noe særlig om skredfaren annet at vi ikke hørte noen drønn i snøen og at det var skredvarsel 3 (Betydlig) i skisentret lørdag.

Afjellberg #137451 22/04/2010 12:29 PM
Entusiast
Entusiast

Er det noen som har vært på Svarthetta i vinter? Har hørt mye bra om Bulidalen også. Hvilke topper er det som er aktuelle der inne?

Afjellberg #137452 22/04/2010 12:48 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Sitat Exentler:Var der på søndag. Sol og blå himmel da og masse vind:PVar hardt der det var avblåst og ellers utenfor rennene. Noe fokk snø i rennene. Bra forhold i rennene synes nå jeg. var en 20-30 stk som gikk opp den dagen. kan ikke si noe særlig om skredfaren annet at vi ikke hørte noen drønn i snøen og at det var skredvarsel 3 (Betydlig) i skisentret lørdag.

Nå er nok ikke "flatsiden" av Nibbi det mest skredutsatte stedet i Hemsedal, men jeg tror mange skal være glade for at det ikke var noe "drønn" nå på søndag.Jeg gikk en trivelig søndagstur rundt Helsingvatnet på søndag, og til tider så det ut som Hemsedalsløypa oppe i lia der. Flere gjenger gikk opp mens folk cruiset ned i alle retninger samtidig, vilt spredt utover fjellsiden. Tror ikke det var den helt store faren, men når man først er i en "Skredtråd" kan man like gjerne påpeke det.

Svarthetta
Afjellberg #137453 22/04/2010 1:41 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Jeg har snudd på Svarthetta en gang i vinter pga skredfaren.Vil anta at det har satt seg godt på sørvestsiden nå, men i østflanken som er det mest interessante stedet er det sannsynligvis skummelt enda. Denne siden får utrolig lite sol og ligger veldig utsatt til for vestavinden som er den generelle vindrettningen der oppe. Det at temperaturen holder seg så lav som den gjør fører også til at sukkersnøen som ligger under den kompakte snøen fortsatt ikke blir skikkelig gjennomsmeltet. Førefalet lar vente på seg høyt til fjells i år. Samtidig kommer det ofte mye mer snø fra vest oppe i Bulidalen, så dette er en utsatt side. Tidligere i vinter, tror det var rundt vinterferietider, gikk det et stort grunnskred i østflanken. Denne siden er også kjent for å være en potent skredside.

Av andre topper er Preinsrudtind, som ligger rett sør for SVarthetta (nabotoppen med samme oppstigning fra Bulidalen) et kult sted å kjøre om man kjører rett sydover (skikkelig brattkjøring i solskinn) eller sørøstover. Sørsiden av dalen er ganske flat, men skogskjøringen er kalasfin (følg tydelige bekkefar fra parkeringen innerst på bilveien) etter det flate snaufjellet på toppen. Dette anbefales som lyktetur da det blir mye skumlere i hodelyktlys.

Oppfordrer alle til å fortsatt være forsiktige og ikke minst bruke hue når man går opp og kjører ned.

Afjellberg #137454 22/04/2010 7:50 PM
Entusiast
Entusiast

Knuffe: Hvor langt inn i Bulidalen kan man kjøre på vinteren? Hva er den 'vanlige' ruten å følge opp på Preinsrudtind?

Bulien
Afjellberg #137455 23/04/2010 12:35 PM
Fersking
Fersking

Var første del av påsken i Builen. Familien har hatt hytte der siden 70 tallet så jeg er godt kjent på alle nærliggenede topper. Du kan på denne tiden kjøre med bil opp til tregrensen (Krøsslein) fra Feten, hvis du har nøkkel til bommen. Ellers må du gå. Prøvde meg på en tur på Svarthetta i påsken, men fikk tåke og snø, så det ble blindekjøring ned. Tok det pent ned bollen på vestsiden av Svarthetta. Der samler det seg mye snø og med det underlaget vi har i år så er ikke det beste stede å være. På vei tilbake til hytta kjørte jeg på vestsiden og under Preinsrudtind. Der hadde det gått det største skredet jeg noen gang har sett i Buline. Hele fjellsiden hadde gått ned til torva i et belte på 100m og 3-400m ned. Store blokker hadde flatet ned trær. Veldig glad jeg ikke var der når den gikk. Vil nok fremdeles være forsiktig med helling over 30 grader. En grei tur opp på Preinsrudtind er å gå fra innerst i Bulien, opp mot Råskar, for så å dreie øst mot toppen. Nedturen kan du ta samme vei eller mot Svarthetta og ned i bollen mellom Svarthetta og Preinsrudtind. Forsiden på Preinsrudtind (vest) er jeg fremdeles litt usikker på. Så at Markus Landrø som er skredespert kjørte der i fjor, men det var i fjor....

Skogshorn nå
Afjellberg #137456 28/04/2010 1:01 PM
Medlem
Medlem

Dere som følger med i hemsedalsfjellene, hvordan er forholdene på skogshorn nå? Er det aktuelt å gå skogshornrenna nå eller er det fortsatt ustabilt i fjellet?

Afjellberg #137457 28/04/2010 2:03 PM
Nytt medlem
Nytt medlem

Skiforholdene ned renna var supre i helgen. Droppet var høyere enn sist jeg var der (2007).

Skredvurderingen må du gjøre selv.

Afjellberg #137458 28/04/2010 2:59 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Sildegjerdet:Skiforholdene ned renna var supre i helgen. Droppet var høyere enn sist jeg var der (2007).Skredvurderingen må du gjøre selv.

Hvor høyt var droppet nå, sånn ca?

Afjellberg #137459 29/04/2010 8:56 AM
Nytt medlem
Nytt medlem

Tipper ca 2,5-3 meter. Er nok litt kronglete å komme seg forbi dette punktet hvis man går opp renna (vi gikk opp en annen vei).

Afjellberg #137460 05/05/2010 8:25 PM
Fersking
Fersking

Nore nytt å melde om forholdene? Skal opp til Himmelfart-helgen og gå noen turer. Hørt rykter om at det har smeltet lite på Hemsedalsfjellet den siste uken-10 dagene...

Vi kjørte Østbollen på Bjøbergnuten for et par uker siden. Den er 30-45 grader bratt og det var solid feste.

Afjellberg #137461 05/05/2010 10:43 PM
Avhengig
Avhengig

En liten film fra Svarthetta i dag. Kom ikke helt opp...Begynte å blåse og skyene kom innover så valgte å snu for å få sola på vei opp. Toppen var hard nedover slusj og god stemning!

Lite smelting og snøen begynner å kjennes safe ut. Noen steder har det sklidd ut naturlig med markslipp,men der vi kjørte i dag hvertfall kjentes det safe. Topp laget er hardt og jeg klarte ikke å trykke staven igjennom med makt...endte bare med at jeg trykka hele trinsa opp istede.

Tror det blir fint utover. Ikke meldt så mye varme heller.

Afjellberg #137462 05/05/2010 10:44 PM
Avhengig
Avhengig

Der kom filmen

Afjellberg #137463 05/05/2010 10:47 PM
Avhengig
Avhengig

Sorry for spam. SLiten etter litt mye sol i dag! :P

Afjellberg #137464 06/05/2010 1:16 PM
Entusiast
Entusiast

Det der så veldig nice ut Ole-Kr. Gikk dere opp fra bommen inn mot feten eller inn fra baksiden av Svarthetta fra Bulidalen? Hva heter sangen i filmen?

Gale....
Afjellberg #137465 06/05/2010 4:45 PM
Avhengig
Avhengig

Vi var litt gærne og kjørte forbi bommen og så langt man kom. Hadde litt flaks så den ikke var låst når vi kom ned igjen.

Sangen heter Heading for the mountains med Isak Strand,men tror ikke den finnes på nettet. Tror aldri den ble publisert selv om den burde vært gjort det!

Han lagde den låta når han spilte som trubadur i Bad Gastein og tror det er en live inspilling! laugh God stemning!

Side 2 av 2 1 2

Mest lest på FRIFLYT.NO