Synes det er bra at noen tør bryte ut fra det normale. Men i dag så er det få som bryter ut, de aller fleste følger ?moten? til de store stjernene.
Det er større fokus på å se kul ut enn å kjøre på ski. Større fokus på penger enn glede.
For ungdommer har det alltid vært slik, uansett om du kjører ski eller ikke. Er du ikke kul blir du utstøtt. For å være kul må du ha penger. Du må ha nyeste klærne og nyeste utstyret. Noen vokser aldri av seg dette.
Det er ikke lenge siden ingen hadde heldresser heller. Og min mening er at de aller fleste som kjøper heldress er mer opptatt av hvordan heldressen ser ut, enn at den skal holde snø og kulde ute. Jeg har snøsperre på jakka mi, og den fungerer som gull. Varm er den også. Sier ikke at du ikke skal kjøpe deg heldress, men at fokuset ikke er på glede og skikjøring lenger.
Det blir heller ikke bedre når store stjerner og rollemodeller kaster rundt seg meg penger. Trenger ikke nevne navn, men en veldig kjent person er veldig kjent nettopp fordi han før konkurranser lover at han skal kjøpe seg ny bil dersom han vinner.
Ski er en dyr sport, og vi trenger ikke gjøre presset større for å passe inn. Trenger ikke rollemodeller som gir budskap om at du må ha penger og det nyeste av det nyeste for å være kul. Disse stjernene tjener penger på å selge klærne sine, og som regel blir det ny bil av det. Det er folk i afrika som aldri har sett snø.
Den kuleste personen jeg har sett omtalt i FriFlyt må være han skibumsen La Grave som bor i bilen på parkeringsplassen. Der har du rett fokus. Mye glede og mye skikjøring. Rett fra hjertet. Slike rollemodeller trenger vi flere av.
Dessverre er det slik at de som roper høyest, er de vi hører.