Rå Sport er vel ikke, i denne sammenheng, mer enn et eksempel på at alle kan gjøre feil. Dårlig opplysning fra leverandør, mange produkter med info/pris å legge inn på web, hektisk høst og snnsynlivis fokus på å gi meget god service til de som kommer inn i butikken kan være grunner til dette. Feilen er rettet opp, og de har beklaget.
Veiledende (ikke villedende som mange moroklumper liker å kalle det...) priser er satt av distributør. Flere faktorer spiller inn når disse prisene settes. Balansegangen er hovedsaklig: Veil.pris skal være konkurransedyktig sammenlignet med lignende produkter (kvalitet/materialvalg etc) - Forhandler skal ha en margin han kan leve av - Distributør skal ha en margin som gjør det forsvarlig å fortsette med å ta inn produktene. Idéelt sett vil alle at prisene skal være superlave. Så enkelt er det ikke. Alle ledd investerer og legger ned arbeid for at ski skal komme i butikker, og trenger selvfølgelig å tjene penger på veien, akkurat som i alle andre bransjer. Det varierer selvfølgelig noe på merker og volum på produksjon hvor mye en produsent samt distributør sitter igjen med. Det er fristende å nevne K2 og masseproduksjon i Kina... Der har nok alle ledd en noe høyere margin, og prisene er ofte litt lavere i butikk også på noen av skiene.
For å oppsummere mine tanker: i dette bransjesegmentet (freeride alpinski) er det ikke mange som blir rike i Norge. Det er ofte idealister og entusiaster som driver både import og utsalgssteder (eller til og med produksjon). Uansett hvor idealistisk man er, så må man finansiere sin egen aktivitet og man behøver dermed noe margin på varer og tjenester man leverer.
Personlig har jeg veldig god erfaring med RÅ Sport og jeg synes de skal ha all cred for å satse slik de gjør!!
Støtt opp om din lokale butikk om de satser på dine interesser!!