Jeg vet at frakt spiller en ganske stor rolle i forhold til import osv av div varer. Som sagt jobber jeg i golfbransjen, og der er det ganske stor forskjell på diverse leverandører. Kan ta noen eksemlper:Vi har ofte kunder som vil ha et eller annet som vi ikke har på lager. Må derfor bestill fra leverandører. I tillegg er vi veldig opptatt av at utstyret kundene kjøper er tilpasset dem. dvs at vi tester og måler diverse, for så å bestille et skreddersydd golfsett etc til leverandørern. Settet blir så bygd til de specsene vi oppgir. Noen av våre leverandører har ansatt salgsrepresentanter i norge, og sender utstyret direkte fra eget lager, som oftest ligger i UK, eller nederland/frankrike. Noen har lager i danmark, og et par i svergige. Disse er selvsagt merker som er fra de nordiske landene. I enkelte tilfeller kan fraktkostnadene utgjøre over havlparten av prisen på varen, mens i andre tilfeller er det fri frakt. Det varierer også svært mye på de ulike avtalene leverandørene har med fraktselskapene osv. Noen få mrker, importeres til landet av norsek firmaer. Det vil si at det er flere ledd som skal tjene penger, samt at den norsek importøren også må ta en større risiko. Så frakten spiller nok en rolle i forhold til prissettimgen, men sansynluvis ikke i så stor grad når det gjelder de varene som butikkene har bestilt før sesongen. da er det nok oftest fri frakt. Når det gjelder golfutstyr synes jeg ikk edte er så rart at marginenen er såpass små. tenker da på at de fleset merkene ville klart seg utmerket utne å selge så mye som en golfball i norge. Vi er vel en av de minste markedene i verden. Når det gjelder mer "norske" produkter, som for eks ski, synes jeg derimot at det er rart hvis vi har dårligere marginer enn for eks danmark, og en del andre mer eller mindre snøfattige land. skulle tro at markedet her er såpass stort at merkene ser nytten av å gi btuikkene og importørene bra marginer.