Ingen "ekspertise" kan forsvare en prisforskjell på 2053kr på en vare til 6648. Det er en prisforskjell på hele 30%.
Veldig få mennesker vil godta dette, uansett bransje og produkt. Det blir som å kaste penger ut vinduet. Ofte vil de som kjøper de "dyre" skiene føle seg lurt OM de oppdager prisforskjellen i etterkant. Dette vil så påføre selger omdømme tap som KAN bli videreformidlet om "jeg er lurt" følelsen er stor nok. "Nei, ikke kjøp fra nettbutikk.no for de lurte meg for 2000kr".
Om jeg var nøyaktig nok i min beskrivelse tidligere eller om at engasjementet var sterkere en kunnskapen, får være opp til hver enkelt å avgjøre. Men jeg har til nå aldri møtt en selger som fortjener 30% i påslag fordi han er kunnskapsrik.
Vi vil alle bruke minst mulig penger på denne dyre sporten vi driver med. Jeg tror at flere butikker har utnyttet oppsvingen i "frikjøring" og jibbing ved å opprettholde kunstig høye priser. Skjønt, dette kan også ha sitt utspring i importørene, til det har jeg ikke nok kunnskap til å avgjøre. Men for meg som forbruker er resultatet det samme.