Sitat Tore Meirik:Jeg skal overlate denne debatten til andre her nå, men jeg registerer to ting:1. Vølkl og Marker (med samme eier) brukes i nesten alle eksempler på skiutstyr som er billig på nett og dyrt i butikkene. Heldigvis fins det andre, og spør du meg bedre, skimerker å velge mellom.2. Butikkene det refereres til, ligger i Utkant-Norge, og med det mener jeg Oslo, som er utkant hvis en er interessert i skikjøring. Mine referanser er VPG, Intersport Oppdal og G-sport Oppdal, som alle ligger i Oppdal (sentralt strøk). Når jeg handler ski eller sykkel på f. eks. VPG handler jeg nesten garantert med noen som har kjørt World Cup i alpint, telemark, eller DH-sykling, vært topp 5 i RFC og/ eller gjort knallsterk figur i Field Productions´ filmer. Og den kompetansen de sitter inne med, ja, den er verdt å betale ekstra for.Ut over det tror jeg mange nybegynnere kunne kost seg med nevnte Line ski, jeg vet i hvert fall at 4frnt EHP, som ifølge visse tester kun er egnet for dritgode kjørere, er ei fantastisk løssnøski for nybegynnere.Så konklusjonen min er: For guds skyld, handle skiutsyr hvor dere vil, men flytt ut på bygda!

Hvilke merker er det som er bedre enn Völkl? Jeg lurer siden dette er av interesse med tanke på sammenligning av pris.

Tror du jeg får samme fagkunnskap ved å handle på VPG.no og parkogpudder.no (G-sport Oppdal), som ved å møte opp fysisk i butikkene?

Prisen på denne fagkunnskapen er veldig overpriset. Hos VPG så koster Völkl Gotama 6648 kroner og hos skishopen.com koster de 4595 kroner (begge eksemplene er uten frakt). Det gir en prisforskjell på 2053 kroner. La oss si at det tar ca. 30 minutter å kjøpe skiene (prate litt om forskjellige ski, egenskaper og betaling). Fagkunnskapen får da en timepris på hele 4106 kroner. Til sammenligning så tar en advokat med fem års utdanning mellom 1400-2000 kroner timen!