Denne problemstillingen har mange vinklinger.
Forutsettning : Skiskjører er kjipe jævler som heller vil bruke penger på å komme seg til snøen og drikke øl, enn å betale 3000kr mer for ett par ski i butikken istedet for på nett! Som forbruker, skal en kjøpe der en får mest igjen for pengene. Dette er slik økonomien i den vestlige verden fungerer, det heter kapitalisme. Kommunen din kjøper inn tjenester der de får mest igjen for pengene, mer meter vei per krone etc. Nå skal man være litt forsiktig slik at man ikke får amerikanske tendenser her i landet, men i prinsipp fungerer det. KAN en sportsbutikk ta 4000 kr i avanse på ett par Völkl Mantra eller Gotama, så gjør de det. Slik virker kapitalismen for dem. Kjøper vi heller skiene på nett, må de sette ned prisen for at vi skal kjøpe hos dem. Slik virker kapitalisme for deg som skikjører. Som oftest kjøper en ikke bare planker, men flere ting, så det er i butikkens interesse at man handler de store varene hos dem. Da må de heller selge 2 par Gotama med 2000kr i avanse. Slik får de større kvatum, bedre rabatt inn til butikken og i teorien mer mersalg.
Konklusjon 1: Uten nettbutikker, hadde sportsbutikken solgt ski til deg for så mye de kunne. Ergo du hadde blitt fattig(ere)
Sportsbutikker i dag, er ikk lenger sportsbutikker. De selger "fashion" til folk på jakt etter sporty hverdagsklær. Alt sportsutstyret er mer staffasje å regne enn hovedsegmentet deres. Det er ikke nok volum i sportsutstyr (i forhold til klær) og det har en høyere inn pris, som betyr større vare lager og mer bundet kapital. Som nevnt i tråden, er "ekspertisen" i dagens sportsbutikker (også Oslo Sporslager og Anton) så som så. Hardere konkurranse, betyr de må ha billigere arbeidskraft og de ansetter post-pubertale evighetsstudenter som er på jakt etter rabatter på eget utstyr. Veldig få som selger ski, har det som heltidsjobb og da er kunnskapen deretter. Ser man dette i sammenheng med at teknikken og utvalget har EKSPLODERT, kreves det ganske mye å holde følge med hva som skjer i markedet. Internettbutikkene har utrolig lave marginer, dette tjener du på. Men de trenger bare en "ekspert" for å ekspedere flere hundre kunder. De kan dermer ansette en som VIRKELIG har peilig.
Konklusjon 2: Kunnskapen i "butikkene" har gått ned, de virkelig flinke jobber i nettbutikkene. Du får dermed LAVERE pris OG mer kunnskap
Ett annet viktig element, er at dagens forbrukere er mer kravstore. De lever i tiden og forventer effektivitet. Å gå inn i en butikk for å søke rådet til en enkelt "Guru" er ikke tilfredsstillende nok. Vi søker erfaring og kunnskap til den gemene hop eller "The Cloud" om du vil. Til dette har vi internett og nettsider som FriFlyt. Her kan vi stille spørsmål til de som bruker utstyret og som ikke har noe å tjene på å "selge" det ett produkt. En butikk har ofte incentiver fra visse merker. "Selv våre ski og du får ett par gratis av oss".
Konklusjon 3: ALDRI STOL PÅ EN SELGER, DET ER I HANS INTERESSE å SELGE DEG NOE. Eiendomsmegler, bilselger, skiselgere, sykkelselgere. Bruk nettet, bruk brukerene.
Hovedkonklusjon: Kjøp ski der det er billigst, bruk "ekspertene" på nett, få mer igjen for pengene dine til mat. Vi har tusenvis av kroner i skiklær, goggles, støvler, staver, skredsøkere, feller, truger, pudderski, storfjellsski, ski til skogen, ski til toppturen, spader, søkestenger. Det er INGEN grunn til å betale mer enn vi gjør. Så kan buikkene velge å "miste" ett marked eller sette prisene ned og øke profesjonaliteten slik at de selger MER av alt.