Jeg skal overlate denne debatten til andre her nå, men jeg registerer to ting:
1. Vølkl og Marker (med samme eier) brukes i nesten alle eksempler på skiutstyr som er billig på nett og dyrt i butikkene. Heldigvis fins det andre, og spør du meg bedre, skimerker å velge mellom.
2. Butikkene det refereres til, ligger i Utkant-Norge, og med det mener jeg Oslo, som er utkant hvis en er interessert i skikjøring. Mine referanser er VPG, Intersport Oppdal og G-sport Oppdal, som alle ligger i Oppdal (sentralt strøk). Når jeg handler ski eller sykkel på f. eks. VPG handler jeg nesten garantert med noen som har kjørt World Cup i alpint, telemark, eller DH-sykling, vært topp 5 i RFC og/ eller gjort knallsterk figur i Field Productions´ filmer. Og den kompetansen de sitter inne med, ja, den er verdt å betale ekstra for.
Ut over det tror jeg mange nybegynnere kunne kost seg med nevnte Line ski, jeg vet i hvert fall at 4frnt EHP, som ifølge visse tester kun er egnet for dritgode kjørere, er ei fantastisk løssnøski for nybegynnere.
Så konklusjonen min er: For guds skyld, handle skiutsyr hvor dere vil, men flytt ut på bygda!