Hvis jeg skal fatte meg i korthet, og det bør man jo alltid gjøre, kan jeg komme med følgende tese:Et nytt marked krever tilpasning. Et lite blikk på andre bransjer kan gi en liten pekepinn på hva som er i vente. Musikkbransjen for eksempel valgte å ignorere kravene fra forbrukeren og mistet fullstendig kontrollen i markedet. Jeg er klar over at det er store forskjelle på salg av musikk og fete ski, men det er noen fellesnevnere. Tilgangen på nettbutikker øker, disse evner i stadig større grad å tilpasse seg det norske markedet. Frakt- og betalingsløsninger blir bedre og bedre, og forbrukervanene vendes mer og mer bort fra butikkopplevelsene og inn i en virituell verden . Dette er de samme mekanismene som i sin tid gjorde en hel generasjon til nettpirater. Folk opplevde ikke seg selv som kriminelle, de bare gjorde det som virket logisk, de skaffet seg det de ville ha på den enkleste måten. At dette skjer på andre markeder er hevet over enhver tvil, vi kjøper solbriller på nett, vi kjøper klær på nett, så hvorfor skal det være annerledes når det kommer til salg av ski eler brett?Jeg tror på faghandleren. Jeg håper på faghandleren, men jeg tror også at faghendleren trenger litt navlebeskuelse. De trenger å overbevise oss forbrukere om at vi trenger dem, og da bør de komme med mer enn fargeforskjeller og overdimensjonerte nybegynnerski(Takk til Bærnt for eksemplene.)

Vel, korthet, smorthet, ut kom det... Kjør debatt!