Det er vel ikke så merkelig at ski kjøpt i butikk i Norge er dyrere enn ski kjøpt fra lager i Finland eller Tyskland. Mye av dette har helt enkelt å gjøre med norske lønninger som fort er de høyeste i verden, og leiepriser på butikk- og lagerlokaler.

De av oss som har vært med noen år ser forøvrig at konkurransen med netthandelen virker.F.eks. kostet K2 Seth Pistol kr 6500,- da den først kom i 2003-2004. I år koster oppfølgeren- K2 Obsethed, fremdeles kr 6500,- veil, men i dag skal du være rimelig uheldig/dum om du ikke finner den i pakke med binding til samme eller billigere pris.Realprisen er mao ganske mye lavere i dag om du også tar inflasjonen med i betraktning.

Når det kommer til det moralske argumentet om å ta vare på den lokale ekspertise og butikk, har dette så vidt jeg kan se to sider- For det første: Hvor var den ekspertisen før nettkonkurransen, og er den der egentlig nå? Mye rart som kommer fram om du overhører en selger som anbefaler utstyr til en novise (overhørt Line Mothership anbefalt til nybegynner på Oslo Sportslager, eller at forskjellen er fargen, mellom en K2 og Völkl jibbeski til jente på Anton Stabekk).Jeg mener mao at dette argumentet bare er delevis gyldig, men selvfølgelig store lokale variasjoner her.

For det andre: Hvilket ansvar har jeg som kunde for å drive u-hjelp til min lokale kjøpemann som i flere tiår har tynt meg for hva som har vært mulig?Han syntes aldri synd på meg når jeg var fattig student. Kanskje det er pay back time?

Faren er selvfølgelig at de eneste butikkene som overlever er de som kun selger billige familiepakker til 1999,-, mens nisjebutikkene med det gromme utstyret forsvinner helt. Da får vi ikke noe sted å prøveflekse ny modeller, heller ikke noe sted å kjøpe reservedeler når en skistopper brekker. Lenge å vente en uke på forsendelse fra Tyskland om du skal på helgetur til Hemsedal i morgen.Nå koster den stopperen forøvrig 600,- (jester/duke 132mm), så den stakkars kjøpemannen tar seg betalt der han vet han kan.

Vi vet heller ikke hvor lenge det er billigere å kjøpe fra utlandet. Valutaendringer kan i seg selv være nok til at fortjenesten kan krympe kraftig.Da sitter vi igjen med dårlig service og lang ventetid fra utlandet...

Lei av å bli lurt?