Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
skishopen.com
#136379 16/11/2009 3:10 PM
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 21
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 21

Jeg lurer på hvorfor i all videste verden folk gidder å kjøpe seg ski i vanlige sportsbutikker lenger...Bestilte meg et par ski fra skishopen.com, hvor prisene er godt opp imot 50% rimeligere enn i butikken.Bare noen tastetrykk, og vips så er skiene på døren etter et par dager, med det "grusomt høye gebyret" på 150,-......


Frodi det handler om mer enn bare å få billige saker i posten
janenils #136380 16/11/2009 3:16 PM
Registrert: Jun 2020
Innlegg: 199
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2020
Innlegg: 199

Sansynligvis fordi fagkunnskap og selgere som har peiling er verdt å betale for. Det er i hvert fall derfor jeg foretrekker å handle her hjemme, av folk som har peiling. I tillegg får jeg et sted å gå til når jeg renger service, råd om montering, montering, og å kjenne på og prøve skiene for å finne ut om de virkelig er noe for meg.

Den gode gamle faghandler'n er ikke noe å kimse av, og vi bør kjenne besøkelsestida vår og ta vare på dem! Husk at tier'n var gul en gang i tida.


Re: skishopen.com
janenils #136381 16/11/2009 4:26 PM
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 137
Che Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 137

Sitat Tore Meirik:Sansynligvis fordi fagkunnskap og selgere som har peiling er verdt å betale for. Det er i hvert fall derfor jeg foretrekker å handle her hjemme, av folk som har peiling. I tillegg får jeg et sted å gå til når jeg renger service, råd om montering, montering, og å kjenne på og prøve skiene for å finne ut om de virkelig er noe for meg.Den gode gamle faghandler'n er ikke noe å kimse av, og vi bør kjenne besøkelsestida vår og ta vare på dem! Husk at tier'n var gul en gang i tida.

Forsåvidt ganske enig, men som student med et idiotisk pengeforbruk så må man spare der man kan, og hvis jeg sparer et par tusenlapper ved å handle på nettet så gjør jeg det. Den dagen jeg er i fast jobb og faktisk har råd til å bruke litt mer på ski skal jeg absolutt vurdere å støtte dyktige fagfolk som fortjener masse ros for kompetanse og service.


Re: skishopen.com
janenils #136382 16/11/2009 5:08 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 356
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2011
Innlegg: 356

Sitat Che:<blockquote><p>Sitat Tore Meirik:Sansynligvis fordi fagkunnskap og selgere som har peiling er verdt å betale for. Det er i hvert fall derfor jeg foretrekker å handle her hjemme, av folk som har peiling. I tillegg får jeg et sted å gå til når jeg renger service, råd om montering, montering, og å kjenne på og prøve skiene for å finne ut om de virkelig er noe for meg.Den gode gamle faghandler'n er ikke noe å kimse av, og vi bør kjenne besøkelsestida vår og ta vare på dem! Husk at tier'n var gul en gang i tida.

</p>

Forsåvidt ganske enig, men som student med et idiotisk pengeforbruk så må man spare der man kan, og hvis jeg sparer et par tusenlapper ved å handle på nettet så gjør jeg det. Den dagen jeg er i fast jobb og faktisk har råd til å bruke litt mer på ski skal jeg absolutt vurdere å støtte dyktige fagfolk som fortjener masse ros for kompetanse og service.


</blockquote>

er det ikke bare å gå å høre med de i butikken, få tips å råd av de, også gå hjem å bestille? da kan du jo også kjenne å føle på skiene i butikken før du evt bestiller de på internett senere.


Mulig ja, moralsk; nei.
janenils #136383 16/11/2009 6:05 PM
Registrert: Jun 2020
Innlegg: 199
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2020
Innlegg: 199

Ja, Che, det kan du, men da misbruker du kompetansen til folka i butikken din ved at du utnytter deres kunnskap (som en viktig erstatning for din manglende kunnskap) uten å betale for den. Så ja, det er mulg, men det er, i mine øyne, rett og slett umoralsk. Og på sikt vil det føre til at de går konk og vi mister alle den muligheten.

Mitt poeng: Vis at du verdsetter peilingen til fagfolk og at du setter pris på å klå på skia i butikken deres ved å handle hos dem.

En annen fordel er jo at da har et menneske og ikke en dataskjerm å kjefte på hvis du er misfornøyd...


Ops, sorry, jeg mente å svare til Brudberg her.
janenils #136384 16/11/2009 6:06 PM
Registrert: Jun 2020
Innlegg: 199
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2020
Innlegg: 199

Jeg har visst vært for lite på nett og for mye på VPG for å konsentrere meg om hvem jeg svarer til...


 
 
Deilig idealisme... eller var det kapitalisme...
janenils #136385 16/11/2009 6:34 PM
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 22
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 22

Det er vakkert med Idealisme, men om det holder i lengden er jeg sterkt i tvil om. Det er viktige spørsmål som stilles: Hvor mye er vi villig til å betale for ekspertise og personlig service? Hvor mye er den ekstraservicen fagforhandlerne tilbyr egentlig verdt? Med flere utenlandsreiser og et stadig økende antall tilbydere på nett tror jeg dagens forhandlere må belage seg på endringer. Om løsningen er lavere pris eller utvidede serviceavtaler er jeg ikke sikker på, men at noe kommermå endre seg er helt sikkert. Den servicen jeg har fått i sportsbutikkene er ikke dårlig, men om den er verdt flere tusen kroner er jeg sterkt tvilende til. Jeg vil gjerne støtte den lokale ekspertisen, men ikke til enhver pris.


Kompetanse
janenils #136386 16/11/2009 7:20 PM
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 21
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 21

Jeg tror nok kunskap/kompetanse avhenger VELDIG hvor du bor i landet. Og når det gjelder moral, kan det også diskuteres.Er det noen her som kan tenke seg hva fortjenesten på ski/skiutstyr er.La meg si det sånn at når sesongen er over og de "moralske" dealerne setter skiene ned med både 50, 60, og helt ned til 70%. Ja så tjener de fortsatt penger på produktene.


Jeg har tro på buttikene.
janenils #136387 16/11/2009 7:29 PM
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 119
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2016
Innlegg: 119

Jeg har sett rundt på nette i det siste for å finne best pris på Line Mothership, med NTN bindinger.Jeg endte opp med å kjøpe skiene på Intersport på Rena. Grunnen til dette er sykt bra service og meget bra pris. Jeg får skiene med bindinger ferdig montert til 6500kr. Slå den på nett! Ja jeg har kjøpt mye der og det er grunnen til at jeg får mye rabatt. Selv om vi bor i Norge er det lov til å prute litt.Jeg hadde nok kjøpt skiene mine på rena selv om det hadde kosten noen hundre kroner mer en på nette. Det er så enkelt når det er noe somn ikke stemmer. På Intersport på Rena står dem på hode for deg og det betaler jeg lett noen kroner for. smile


Høres bra ut..
janenils #136388 16/11/2009 7:36 PM
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 22
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 22

Det er akkurat det jeg siktiet til i innlegget mitt. Noen hundrelapper er ikke mye å betale for god service og oppfølging. Noen tusen for litt eplekjekk besservisseri derimot... Applaus til Rena for deres innsats, tipper de i hvert fall har en trofast kunde...


Pris
janenils #136389 16/11/2009 8:14 PM
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 21
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 21

Er selvfølgelig enig i at det beste ville være å handle i butikk. Og at det ikke alltid er butikken sin skyld i at prisene er som dem er.Om man tar et eksempel på et par ski. Völkl Kuro koster på Anton 7999,-På skishopen.com koster samme ski 5295,-Ganske stor forskjell.Det jeg lurer på er hvor mye det koster for Anton å ta disse skiene inn fra Tendenzer....


Moral og ekspertise...
janenils #136390 16/11/2009 10:08 PM
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 261
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Oct 2016
Innlegg: 261

Det er vel ikke så merkelig at ski kjøpt i butikk i Norge er dyrere enn ski kjøpt fra lager i Finland eller Tyskland. Mye av dette har helt enkelt å gjøre med norske lønninger som fort er de høyeste i verden, og leiepriser på butikk- og lagerlokaler.

De av oss som har vært med noen år ser forøvrig at konkurransen med netthandelen virker.F.eks. kostet K2 Seth Pistol kr 6500,- da den først kom i 2003-2004. I år koster oppfølgeren- K2 Obsethed, fremdeles kr 6500,- veil, men i dag skal du være rimelig uheldig/dum om du ikke finner den i pakke med binding til samme eller billigere pris.Realprisen er mao ganske mye lavere i dag om du også tar inflasjonen med i betraktning.

Når det kommer til det moralske argumentet om å ta vare på den lokale ekspertise og butikk, har dette så vidt jeg kan se to sider- For det første: Hvor var den ekspertisen før nettkonkurransen, og er den der egentlig nå? Mye rart som kommer fram om du overhører en selger som anbefaler utstyr til en novise (overhørt Line Mothership anbefalt til nybegynner på Oslo Sportslager, eller at forskjellen er fargen, mellom en K2 og Völkl jibbeski til jente på Anton Stabekk).Jeg mener mao at dette argumentet bare er delevis gyldig, men selvfølgelig store lokale variasjoner her.

For det andre: Hvilket ansvar har jeg som kunde for å drive u-hjelp til min lokale kjøpemann som i flere tiår har tynt meg for hva som har vært mulig?Han syntes aldri synd på meg når jeg var fattig student. Kanskje det er pay back time?

Faren er selvfølgelig at de eneste butikkene som overlever er de som kun selger billige familiepakker til 1999,-, mens nisjebutikkene med det gromme utstyret forsvinner helt. Da får vi ikke noe sted å prøveflekse ny modeller, heller ikke noe sted å kjøpe reservedeler når en skistopper brekker. Lenge å vente en uke på forsendelse fra Tyskland om du skal på helgetur til Hemsedal i morgen.Nå koster den stopperen forøvrig 600,- (jester/duke 132mm), så den stakkars kjøpemannen tar seg betalt der han vet han kan.

Vi vet heller ikke hvor lenge det er billigere å kjøpe fra utlandet. Valutaendringer kan i seg selv være nok til at fortjenesten kan krympe kraftig.Da sitter vi igjen med dårlig service og lang ventetid fra utlandet...

Lei av å bli lurt?


 
 
.
janenils #136391 16/11/2009 10:48 PM
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 21
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 21

Veldig godt innlegg "Bærnt"De to butikkene du nevner, går vel egentlig for å være butikkene med mest fagkunskap. Og selv der er det veldig varierende.Jeg tror nok at man kan få vel så mye kunskap om ski/utstyr ved å legge inn et innlegg f.eks. på denne, eller andre tilsvarende nettsider. Man må selvsagt være kritisk her, som man må være i en butikk.Selv kjører jeg med Katana og Kuro, og har spart nesten 6000 kroner på å handle på skishopen.com. Dvs. at jeg kan kjøpe meg et sesongkort for Hemsedal og Trysil, samt at jeg har råd til et par iskalde brune med skum på toppen på slutten av dagen.Ha en strålende vinter alle sammen. : )


Den nye tid
janenils #136392 16/11/2009 11:20 PM
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 22
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 22

Hvis jeg skal fatte meg i korthet, og det bør man jo alltid gjøre, kan jeg komme med følgende tese:Et nytt marked krever tilpasning. Et lite blikk på andre bransjer kan gi en liten pekepinn på hva som er i vente. Musikkbransjen for eksempel valgte å ignorere kravene fra forbrukeren og mistet fullstendig kontrollen i markedet. Jeg er klar over at det er store forskjelle på salg av musikk og fete ski, men det er noen fellesnevnere. Tilgangen på nettbutikker øker, disse evner i stadig større grad å tilpasse seg det norske markedet. Frakt- og betalingsløsninger blir bedre og bedre, og forbrukervanene vendes mer og mer bort fra butikkopplevelsene og inn i en virituell verden . Dette er de samme mekanismene som i sin tid gjorde en hel generasjon til nettpirater. Folk opplevde ikke seg selv som kriminelle, de bare gjorde det som virket logisk, de skaffet seg det de ville ha på den enkleste måten. At dette skjer på andre markeder er hevet over enhver tvil, vi kjøper solbriller på nett, vi kjøper klær på nett, så hvorfor skal det være annerledes når det kommer til salg av ski eler brett?Jeg tror på faghandleren. Jeg håper på faghandleren, men jeg tror også at faghendleren trenger litt navlebeskuelse. De trenger å overbevise oss forbrukere om at vi trenger dem, og da bør de komme med mer enn fargeforskjeller og overdimensjonerte nybegynnerski(Takk til Bærnt for eksemplene.)

Vel, korthet, smorthet, ut kom det... Kjør debatt!


Konklusjon i bygdenorges favør
janenils #136393 16/11/2009 11:36 PM
Registrert: Jun 2020
Innlegg: 199
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2020
Innlegg: 199

Jeg skal overlate denne debatten til andre her nå, men jeg registerer to ting:

1. Vølkl og Marker (med samme eier) brukes i nesten alle eksempler på skiutstyr som er billig på nett og dyrt i butikkene. Heldigvis fins det andre, og spør du meg bedre, skimerker å velge mellom.

2. Butikkene det refereres til, ligger i Utkant-Norge, og med det mener jeg Oslo, som er utkant hvis en er interessert i skikjøring. Mine referanser er VPG, Intersport Oppdal og G-sport Oppdal, som alle ligger i Oppdal (sentralt strøk). Når jeg handler ski eller sykkel på f. eks. VPG handler jeg nesten garantert med noen som har kjørt World Cup i alpint, telemark, eller DH-sykling, vært topp 5 i RFC og/ eller gjort knallsterk figur i Field Productions´ filmer. Og den kompetansen de sitter inne med, ja, den er verdt å betale ekstra for.

Ut over det tror jeg mange nybegynnere kunne kost seg med nevnte Line ski, jeg vet i hvert fall at 4frnt EHP, som ifølge visse tester kun er egnet for dritgode kjørere, er ei fantastisk løssnøski for nybegynnere.

Så konklusjonen min er: For guds skyld, handle skiutsyr hvor dere vil, men flytt ut på bygda!


utlagt tarm
janenils #136394 17/11/2009 12:17 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 108
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 108

Mye bra synspunkter. Har selv vært vitne til at en stakkars jente som ikke haddde kjørt telemark før ble prakket på ntn sko binding og en sjuukt overpriset Pro Rider på Platou sport, husker ikke hva prisen kom på men var ivertfall heeelt sjukt.

Er egentlig litt uenig med denne fagkunnskaps tingen som noen tydeligvis er villig til å betale masse spenn for.Ser på skimarkedet som relativt lite. Hva faen, veit du at du skal kjøre pudder,kjøp et par breiski. Kjører du park kjøp et par parkski. Verre er det ikke. SPonsa folk har ikke noe valg, de kjører ikke dårligere av den grunn. Dersom du er helt grønn så post et forum innlegg om høyde vekt kjørestil osv så kan jeg og mange andre gladelig svare deg gratis.

Har aldri hatt dårlig samvittighet av å kjøpe billig skiutstyr. Litt dårlig samvittighet har jeg derimot i år siden jeg lastet ned samtlige ski snowboard filmer fra nettet... menmen shitt au mer penger til å reise på ski for!!


Absurd prising
janenils #136395 17/11/2009 9:39 AM
Registrert: Feb 2016
Innlegg: 134
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Feb 2016
Innlegg: 134

Siden jeg er en del av sportsbransjen, på en måte, må dette sees i lys av det.

Det er liten tvil om at importører og butikkere opererer med absurde veil priser på en del skiutstyr generelt og freeride/jibbeski spesielt, men det er også klokkeklart at disse er prutbare i større eller mindre grad. Det er litt det det legges opp til. Nettbutikker og store sportsvarehus har ikke denne fleksibiliteten, og må derfor sette ned prisen de kommuniserer.

Ser du på veil priser i butikkene og sammenligner dette med nettbutikkene så er forskjellene svært store. Går du i butikken og ber om en pris så vil nok de fleste oppleve at mye av denne forskjellen er utlignet.

Noen hevder at man bare kan få hjelp i den lokale butikken, prøve støvelstørrelser ol, for så å kjøpe på nettet. Det fungerer en stund. Hvis alle tenker slik er det ikke lenge før den lokale butikken er borte. Så må man jo vurdere om det har noen verdi da.

Det er få, om noen, som har blitt styrtrike av å drive sportsbutikk i Norge.


Re: skishopen.com
janenils #136396 17/11/2009 9:40 AM
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 342
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 342

Det blir litt for dumt å få tips fra RFC og World Cup folket. Inhabil er ordet, enten har de eget merke eller så er de sponset. Må ta deres anbefalinger med en klype salt.

Alt du trenger ligger på nett, anbefalinger, tester osv osv... Finner bedre og mer nyanserte svar på slike spørsmål på nett.

Støtte min lokale forhandler? Hva i alle dager er det for slags pisspreik? Når skal den lokale forhandlern støtte meg?


 
 
Rabatt
janenils #136397 17/11/2009 10:15 AM
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 18
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: Nov 2011
Innlegg: 18

Min erfaring er at du vanligvis vil få ganske gode rabatter i vanlige butikker, spesielt Intersport. Etter litt nøling og kverulering på prisen har jeg alltid fått 20% i rabatt. Samtidig har jeg fått en utrolig service på ting som går galt fks: giret på racesykkelen eller instilling av Linkenbindingene mine. Intersport Evje har en enorm kompetanse innenfor ski og alpint og jeg har alltid fått en god handel, handler bare om å spørre om rabatt og få de rette personene til å hjelpe deg


Moralen
janenils #136398 17/11/2009 11:07 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 163
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 163

Denne problemstillingen har mange vinklinger.

Forutsettning : Skiskjører er kjipe jævler som heller vil bruke penger på å komme seg til snøen og drikke øl, enn å betale 3000kr mer for ett par ski i butikken istedet for på nett! Som forbruker, skal en kjøpe der en får mest igjen for pengene. Dette er slik økonomien i den vestlige verden fungerer, det heter kapitalisme. Kommunen din kjøper inn tjenester der de får mest igjen for pengene, mer meter vei per krone etc. Nå skal man være litt forsiktig slik at man ikke får amerikanske tendenser her i landet, men i prinsipp fungerer det. KAN en sportsbutikk ta 4000 kr i avanse på ett par Völkl Mantra eller Gotama, så gjør de det. Slik virker kapitalismen for dem. Kjøper vi heller skiene på nett, må de sette ned prisen for at vi skal kjøpe hos dem. Slik virker kapitalisme for deg som skikjører. Som oftest kjøper en ikke bare planker, men flere ting, så det er i butikkens interesse at man handler de store varene hos dem. Da må de heller selge 2 par Gotama med 2000kr i avanse. Slik får de større kvatum, bedre rabatt inn til butikken og i teorien mer mersalg.

Konklusjon 1: Uten nettbutikker, hadde sportsbutikken solgt ski til deg for så mye de kunne. Ergo du hadde blitt fattig(ere)

Sportsbutikker i dag, er ikk lenger sportsbutikker. De selger "fashion" til folk på jakt etter sporty hverdagsklær. Alt sportsutstyret er mer staffasje å regne enn hovedsegmentet deres. Det er ikke nok volum i sportsutstyr (i forhold til klær) og det har en høyere inn pris, som betyr større vare lager og mer bundet kapital. Som nevnt i tråden, er "ekspertisen" i dagens sportsbutikker (også Oslo Sporslager og Anton) så som så. Hardere konkurranse, betyr de må ha billigere arbeidskraft og de ansetter post-pubertale evighetsstudenter som er på jakt etter rabatter på eget utstyr. Veldig få som selger ski, har det som heltidsjobb og da er kunnskapen deretter. Ser man dette i sammenheng med at teknikken og utvalget har EKSPLODERT, kreves det ganske mye å holde følge med hva som skjer i markedet. Internettbutikkene har utrolig lave marginer, dette tjener du på. Men de trenger bare en "ekspert" for å ekspedere flere hundre kunder. De kan dermer ansette en som VIRKELIG har peilig.

Konklusjon 2: Kunnskapen i "butikkene" har gått ned, de virkelig flinke jobber i nettbutikkene. Du får dermed LAVERE pris OG mer kunnskap

Ett annet viktig element, er at dagens forbrukere er mer kravstore. De lever i tiden og forventer effektivitet. Å gå inn i en butikk for å søke rådet til en enkelt "Guru" er ikke tilfredsstillende nok. Vi søker erfaring og kunnskap til den gemene hop eller "The Cloud" om du vil. Til dette har vi internett og nettsider som FriFlyt. Her kan vi stille spørsmål til de som bruker utstyret og som ikke har noe å tjene på å "selge" det ett produkt. En butikk har ofte incentiver fra visse merker. "Selv våre ski og du får ett par gratis av oss".

Konklusjon 3: ALDRI STOL PÅ EN SELGER, DET ER I HANS INTERESSE å SELGE DEG NOE. Eiendomsmegler, bilselger, skiselgere, sykkelselgere. Bruk nettet, bruk brukerene.

Hovedkonklusjon: Kjøp ski der det er billigst, bruk "ekspertene" på nett, få mer igjen for pengene dine til mat. Vi har tusenvis av kroner i skiklær, goggles, støvler, staver, skredsøkere, feller, truger, pudderski, storfjellsski, ski til skogen, ski til toppturen, spader, søkestenger. Det er INGEN grunn til å betale mer enn vi gjør. Så kan buikkene velge å "miste" ett marked eller sette prisene ned og øke profesjonaliteten slik at de selger MER av alt.


Re: skishopen.com
janenils #136399 17/11/2009 11:11 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 163
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 163

Epilog: Skiene og støvlene du kjøper på nett, koster fortsatt FORBASKA mye penger, uansett hvor billig du får dem. Nettbutikkene er FORTSATT en butikk, som er nødt til å gi deg samme service på ødelagt utstyr som en vanlig butikk. De har avtaler oppover i kjeden, slik at det uansett ikke går utover dem. Tilslutt innser Rottefella (bare ett eksempel) at de må lage en bedre binding hvis de ikke skal tape penger.


Re: skishopen.com
janenils #136400 17/11/2009 11:17 AM
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 342
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 342

Toucè


Et eksempel
janenils #136401 17/11/2009 11:44 AM
Registrert: Feb 2016
Innlegg: 134
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Feb 2016
Innlegg: 134

K2 DisorderlyVeil pris i Norge 6.500,- m/ Marker GriffonSkishoppen.com 3.395 DKK u/bindingSportconrad 2.940,- ink frakt men eks mvaOslo Sportslager 4.299,- m/marker GriffonDe fleste norske sportsbutikker selger denne skien med Marker Griffon binding for 4.000,- til 5.000,-


Bare Stian
janenils #136402 17/11/2009 2:14 PM
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 21
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 21

Utrolig bra innlegg Bare Stian.


 
 
Re: skishopen.com
janenils #136403 17/11/2009 11:27 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 163
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 163

Takk!

Nå skal sant sies at jeg kjøpte ski,binding,sko,feller og staver på nett i år!


Joda
janenils #136404 18/11/2009 9:05 AM
Registrert: Feb 2016
Innlegg: 134
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Feb 2016
Innlegg: 134

Sitat janenils:Utrolig bra innlegg Bare Stian.


</p>

Engasjementet er det ikke noe å si på, men jeg syns ikke vurderingene er millemeter presise. Bildet av den norske sportsbransjen er brokete. Noen butikker har god kompetanse på enkelte eller flere fagfelt, mens andre har det ikke.<p>Nettbrukernes kompetanse er nok minst like variabel:wink


Re: skishopen.com
janenils #136405 18/11/2009 1:47 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 15
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 15

Sitat Tore Meirik:Jeg skal overlate denne debatten til andre her nå, men jeg registerer to ting:1. Vølkl og Marker (med samme eier) brukes i nesten alle eksempler på skiutstyr som er billig på nett og dyrt i butikkene. Heldigvis fins det andre, og spør du meg bedre, skimerker å velge mellom.2. Butikkene det refereres til, ligger i Utkant-Norge, og med det mener jeg Oslo, som er utkant hvis en er interessert i skikjøring. Mine referanser er VPG, Intersport Oppdal og G-sport Oppdal, som alle ligger i Oppdal (sentralt strøk). Når jeg handler ski eller sykkel på f. eks. VPG handler jeg nesten garantert med noen som har kjørt World Cup i alpint, telemark, eller DH-sykling, vært topp 5 i RFC og/ eller gjort knallsterk figur i Field Productions´ filmer. Og den kompetansen de sitter inne med, ja, den er verdt å betale ekstra for.Ut over det tror jeg mange nybegynnere kunne kost seg med nevnte Line ski, jeg vet i hvert fall at 4frnt EHP, som ifølge visse tester kun er egnet for dritgode kjørere, er ei fantastisk løssnøski for nybegynnere.Så konklusjonen min er: For guds skyld, handle skiutsyr hvor dere vil, men flytt ut på bygda!

Hvilke merker er det som er bedre enn Völkl? Jeg lurer siden dette er av interesse med tanke på sammenligning av pris.

Tror du jeg får samme fagkunnskap ved å handle på VPG.no og parkogpudder.no (G-sport Oppdal), som ved å møte opp fysisk i butikkene?

Prisen på denne fagkunnskapen er veldig overpriset. Hos VPG så koster Völkl Gotama 6648 kroner og hos skishopen.com koster de 4595 kroner (begge eksemplene er uten frakt). Det gir en prisforskjell på 2053 kroner. La oss si at det tar ca. 30 minutter å kjøpe skiene (prate litt om forskjellige ski, egenskaper og betaling). Fagkunnskapen får da en timepris på hele 4106 kroner. Til sammenligning så tar en advokat med fem års utdanning mellom 1400-2000 kroner timen!


Re: skishopen.com
janenils #136406 18/11/2009 2:49 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 163
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 163

Ingen "ekspertise" kan forsvare en prisforskjell på 2053kr på en vare til 6648. Det er en prisforskjell på hele 30%.

Veldig få mennesker vil godta dette, uansett bransje og produkt. Det blir som å kaste penger ut vinduet. Ofte vil de som kjøper de "dyre" skiene føle seg lurt OM de oppdager prisforskjellen i etterkant. Dette vil så påføre selger omdømme tap som KAN bli videreformidlet om "jeg er lurt" følelsen er stor nok. "Nei, ikke kjøp fra nettbutikk.no for de lurte meg for 2000kr".

Om jeg var nøyaktig nok i min beskrivelse tidligere eller om at engasjementet var sterkere en kunnskapen, får være opp til hver enkelt å avgjøre. Men jeg har til nå aldri møtt en selger som fortjener 30% i påslag fordi han er kunnskapsrik.

Vi vil alle bruke minst mulig penger på denne dyre sporten vi driver med. Jeg tror at flere butikker har utnyttet oppsvingen i "frikjøring" og jibbing ved å opprettholde kunstig høye priser. Skjønt, dette kan også ha sitt utspring i importørene, til det har jeg ikke nok kunnskap til å avgjøre. Men for meg som forbruker er resultatet det samme.


Re: skishopen.com
janenils #136407 19/11/2009 12:00 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 26
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 26

Sitat Tore Meirik:Mitt poeng: Vis at du verdsetter peilingen til fagfolk og at du setter pris på å klå på skia i butikken deres ved å handle hos dem.En annen fordel er jo at da har et menneske og ikke en dataskjerm å kjefte på hvis du er misfornøyd...


<p></p>
Jeg er enig i det med at man ikke skal misbruke andres kunnskap. Men jeg er enig med topic starteren. Jeg var å skulle kjøpe noen ski nede i byen, hadde sett dem på nett. Og når jeg kommer ned i byen, så viser det seg at skiene koster 8000 kr, og på nett kosta de 4250 kr. Jeg tror neppe noen her inne ville betalt nesten 4000 kr ekstra, for å spørre de i butikkene noen få spørsmål. Og ski kan også bli reparert der, selvom du ikke har kjøpt ski der smile

: )
janenils #136408 20/11/2009 9:43 AM
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 21
Fersking
OP Offline
Fersking
Registrert: Oct 2012
Innlegg: 21

4000,- blir noen dagskort det....


 
 
Re: skishopen.com
janenils #136409 20/11/2009 10:40 AM
Registrert: May 2014
Innlegg: 278
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2014
Innlegg: 278

Sitat janenils:4000,- blir noen dagskort det....

Det er 1200 kr unna sesongkort i Hemsedal og Trysil.


Re: skishopen.com
janenils #136410 20/11/2009 11:09 AM
Registrert: May 2011
Innlegg: 163
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 163

Hadde jeg eid en skibutikk, hadde jeg alliert meg med det nærmeste trekket. Jeg hadde ordnet en spesial "deal", slik at jeg fikk kjøpe inn x antall sesongkort til redusert pris, som jeg så kunne gi ut til skikjøpere som betalte "fullpris" for skiene. Folk er suckers for en god deal.


Deal or no deal
janenils #136411 20/11/2009 12:03 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 48
Fersking
Offline
Fersking
Registrert: May 2011
Innlegg: 48

Sitat Bare Stian:Hadde jeg eid en skibutikk, hadde jeg alliert meg med det nærmeste trekket. Jeg hadde ordnet en spesial "deal", slik at jeg fikk kjøpe inn x antall sesongkort til redusert pris, som jeg så kunne gi ut til skikjøpere som betalte "fullpris" for skiene. Folk er suckers for en god deal.

Enig. Skal sportsbutikkene i Norge overleve konkurransen fra diverse nettbutikker så kan kreative avtaler og goder av ymse slag være en måte å skaffe seg ett fortrinn på.

Når det er sagt så tror jeg det vil være forskjellig fra person til person hvor mye ekspertise og service er verdt. For min del er det ikke veldig mye verdt da jeg uansett saumfarer nettet og skaffer all nødvendig info der. Det faktum at "vår gode venn ekspeditøren" faktisk er en selger gjør meg skeptisk, og jeg vil ikke under noen omstendigheter ta en selgers ord for god fisk uten annen info som bekrefter dette.

For å sette det litt på spissen så tror jeg at brorparten av de som handler utstyr for fullpris i sportsbutikker rett og slett ikke vet bedre. Vi ser trenden allerede, folk handler mer og mer skiutstyr på nett. Når dette blir mer utbredt tror jeg flere norske sportsbutikker vil få alvorlige problemer om de ikke tilpasser seg.

Selv om vi liker å tro det så står ikke vi utstyrsfreaker her inne på forumet for brorparten av profitten. Snarere tvert om. Det er når far for 4 som skal handle skiutstyr, klær og hjelmer til en halv bataljon finner ut at han sparer 20k på å handle på nettet at problemene virkelig vil komme for bransjen.


Re: skishopen.com
janenils #136412 20/11/2009 1:50 PM
Registrert: May 2014
Innlegg: 278
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: May 2014
Innlegg: 278

Sportsbutikkene tjener ikke penger på oss som klokker inn 40+ skidager i året. Det de tjener penger på er de på rundt 40 - 50 år som skal se kule ut da de bærer utstyret fra bilen til nærmeste afterski for å ta seg en kald pils.


Egen butikk?
janenils #136413 20/11/2009 2:03 PM
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 342
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 342

Hva med å starte egen butikk?

FreeFlow? :razz

For å kjøpe ski i denne butikken må du dokumentere 40+ skidager i året :wink


Re: skishopen.com
janenils #136414 20/11/2009 2:27 PM
Registrert: May 2011
Innlegg: 163
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2011
Innlegg: 163

Sitat Beo81:Hva med å starte egen butikk?FreeFlow? :razzFor å kjøpe ski i denne butikken må du dokumentere 40+ skidager i året :wink

En jeg kjenner har akkurat gjort det, lurer egentilg på hvordan det går...

http://www.studioh.no/Skiutleie%2C+shop+og+bar/19/



Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå