Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Hva tåler FrischiFreeride?!
#136205 10/11/2009 11:39 AM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

...lurer på å sette randonnebindinger på det ene skiparet mitt. Jeg vil gjerne bruke de vanlige støvlee mine og vekt spiller ikke så stor rolle, bortsett fra at jeg ikke gidde å dra på 2.5kg Duke.

Hvor mye tåler disse bindingene, hvor hardt kan man kjøre med de og finnes det noen andre bindinger som er bedre? Skjønner det ikke blir så lett å forklare hvor mye de tåler ,men jeg veier 93kg og det blir ingen veldig høye dropp, ingen switchlandinger. Mest kanskje bratt og hoppsvinger o.l.

Takker for svar.

Forskjell!
Gammel-Erik #136206 10/11/2009 1:29 PM
Fersking
Fersking

Vekt pa marker Duke = 1334gr, vekt pa fritschi freeride plus = 1022gr. Bare sa det blev sagt.

Hilsen Kid Vicious

Re: Hva tåler FrischiFreeride?!
Gammel-Erik #136207 10/11/2009 2:09 PM
Entusiast
Entusiast

Tja!!! jeg er ingen ekspert paa omraadet, men med hensyn til vekten din ca 93 kg ville jeg gaatt for marker duke som er mest robust. Diamir Freeride taaler ikke all verdens paakjenninger...... etter ett par aar med DF. har jeg faatt litt slark i binding...og jeg tar ikke de stoerste hoppene. Jeg skulle gjerne kjoept Marker duke, eller Dynafit men lommeboka strekker ikke helt til naar nye klaer og innerstoevler er det som er viktigst denne sesongen. Kjoerer selv paa Diamir freeride Swiss og min vekt er ca 74-82 kg. Diamir er jo som sagt billigst av disse 3 bindingene.

Gammel-Erik #136208 10/11/2009 8:19 PM
Entusiast
Entusiast

Ikkje tvil i mi sjel at ein Duke vil vere å foretrekke framfor ein Diamir binding. Alternativ til Duke er Baron som veg litt mindre og som har ein DIN som går til 12 istadenfor 16. Noko som held for dei aller fleste av oss dødelige skikøyrarar.. wink

Har kjørt både på diamir og duke og merkar stor forskjell. Diamiren slarkar, har masse plast som knakk for meg (spes hæl løftaren). hensdte også ved to høve at diamirbindingen gjekk frå køyrefunbskjon til gåfunskjon under kjøring.(skia sin baktupp hekta i) bindingenDuken får skoen like langt ned til skia som ein vanlig alpinbinding og er dønn solid. Køyrefunksjonen hoppar ikkje av for alt i verda.

Takker for overtalelse!
Gammel-Erik #136209 10/11/2009 8:29 PM
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra

Takker for alle innspill! Det var vel siste spikeren i kista for randonnè-bindingsplanene.

Så om du har noen Dukes å selge , si fra!

G3
Gammel-Erik #136210 14/11/2009 10:51 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Det kan være verdt å sjekke ut den nye bindingen fra G3 som heter Onyx!

Gammel-Erik #136211 15/11/2009 4:56 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

..nå er jo alle de nevnte bindingene randonnèbindinger, og selv om Duke'en vinner tester mot alle andre bindinger i denne kategorien, så trenger ikke det bety at det er bindingsvalg nr. 1 for enhver! Duke'en tåler alt, men de andre bindingene tåler den type skikjøring de aller fleste av oss bedriver. Dersom man kjøper Duke og ikke dropper eller kjører sinnsykt fort og bratt ala Erik Finseth & co, så har man egentlig bare fått den tyngste bindingen på markedet. Dens egenskaper kommer aldri til å bli satt på prøve. For de aller fleste så er Baron, Fritschi Freeride, Dynafit ++ bindinger gode nok. Personlig hadde jeg likt å sett en test snart av G3 Onyx, har en mistanke om at det blir min neste binding på ei brei rocker-ski. Det er en lett binding som markedsfører seg mot segmentet brede ski, men det hadde vært interessant å fått noen gode tilbakemeldinger først.

Gammel-Erik #136212 15/11/2009 9:16 PM
Ringrev
Ringrev

Sitat hol68:..nå er jo alle de nevnte bindingene randonnèbindinger, og selv om Duke'en vinner tester mot alle andre bindinger i denne kategorien, så trenger ikke det bety at det er bindingsvalg nr. 1 for enhver! Duke'en tåler alt, men de andre bindingene tåler den type skikjøring de aller fleste av oss bedriver. Dersom man kjøper Duke og ikke dropper eller kjører sinnsykt fort og bratt ala Erik Finseth & co, så har man egentlig bare fått den tyngste bindingen på markedet. Dens egenskaper kommer aldri til å bli satt på prøve. For de aller fleste så er Baron, Fritschi Freeride, Dynafit ++ bindinger gode nok. Personlig hadde jeg likt å sett en test snart av G3 Onyx, har en mistanke om at det blir min neste binding på ei brei rocker-ski. Det er en lett binding som markedsfører seg mot segmentet brede ski, men det hadde vært interessant å fått noen gode tilbakemeldinger først.

<p></p>
Helt enig i det over. Freeride er helt grei - spesielt off-piste. Hvis alle hadde vært like fokusert på ski vridningsstivhet som de er på bindingsstivhet så ville nok de fleste ha andre ski.

Duke vs Diamir
Gammel-Erik #136213 15/11/2009 10:52 PM
Fersking
Fersking

Det som er veldig viktig å huske på er at Diamir bindinger er randonee bindinger mens duke er en frikjørings binding med gå funksjon

mm..
Gammel-Erik #136214 16/11/2009 12:39 AM
vmh Offline
Fersking
Fersking

Jeg har både.. eller jeg hadde både Duke og Fritchi Freeride pluss.. Sistnevnte ble stjålet i fjor..

Men iallefall, det er ei helt okei binding, og tviler på at du kommer angre på å kjøpe den så lenge du ikke driver med dropp. osv.. Den hadde en tendens til å løse ut etter dropp.

Den kjennes kanskje litt slarkete ut, men det er jo mange slarkete faktorer når man beveger seg ut i det løsere element uansett:)

Der den taper på kjørefunksjon i forhold til Duken, vinner den på gåfunksjonen, for etter at jeg la 100 kroner i en liten fjær mann monterer i front, ble den veldig god å gå med.

Gammel-Erik #136215 16/11/2009 7:44 AM
Ringrev
Ringrev

Synes også at freeriden er bedre å gå med - på flater synes jeg faktisk at den er bedre enn dynafit - men det er bare på flater. Den er helt grei å kjøre med, men er slått av både duke og dynafit. Kvaliteten er også så som så - plastikken er ømtålig for slag o.l.

Når det er sagt: kjenner flere som har hatt de i flere år uten problemer.Stivhet er en kombinasjon av ski, støvler og binding. Fritchi fungerer med alpinstøvler. Alpinsko og fritchi kan være en stivere kombinasjon enn dynafit og middelmådige rando-støvler - men også en mye tyngre løsning.

Gammel-Erik #136216 16/11/2009 8:54 AM
Entusiast
Entusiast

Marker Baron veier jo noe sånt som 130-140g mindre enn Duke! Den er kanskje verdt å kike på. Dessuten koster den endel mindre. Den er så godt som like torsjonsstiv som Duken. Største forskjellen ligger i at Baron stopper på 12 DIN mens Duke fortsetter til 16, noe strengt talt de aller færresten egentlig har bruk for!

Gammel-Erik #136217 16/11/2009 1:12 PM
Medlem
Medlem

Duke har jo også minuset med lav helløfter.

jeg reklamerte på det første paret med duke jeg hadde etter en kort sesong da de var blitt veldig slarkete i tåleddet. jeg hadde riktignok gått mye med de og veier mye, men hadde trodd de skulle tåle mer.

Gammel-Erik #136218 17/11/2009 11:23 AM
Fersking
Fersking

Det skal også sies at Duken ikke er helt ufeilbar heller. Jeg klarte å ødelegge en Duke forrige sesong. Plastikkplaten som holder bakbindingen på plass knakk etter et dropp.

Fritschi Freeride
Gammel-Erik #136219 17/11/2009 2:38 PM
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Tåler frisk kjøring sålenge du ikke har noen skikkelig fall og dropper endel!!

Gammel-Erik #136220 17/11/2009 4:04 PM
Ringrev
Ringrev

Tror de fleste problemene med fritchi skyldes at personer går med de i feil stilling: hvis man løsner bakbindingen for så å låse den mens skoen er løftet vil de bakstykket etterhvert ryke (veldig vanlig feil).

Har selv erfart at en bakbinding røk da jeg skulle vippe den opp med skituppen min (jeg gikk bak og skulle være "hjelpsom"). Så da at de fleste hyttene på haute route har reservedeler til fritchi, men ingen til dynafit (så kan man jo tolke det slik man vil).

Tror også at de holder lenge ved vanlig bruk: min holdt ihvertfall lengre enn duken min.

Gammel-Erik #136221 17/11/2009 4:25 PM
Ringrev
Ringrev

Ser ut som om de har rettet på noen av problemene.http://www.wildsnow.com/1769/fritschi-diamir-eagle-binding/#comment-20794

Mest lest på FRIFLYT.NO
Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henning Reinton | Nettredaktør: Tore Meirik
Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen | Salgskonsulent: Magnus Utkilen | Prosjektleder: Lisa Kvålshaugen Bjærum
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt | Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå