Trenger hjelp til kjøp av skibag
|
Fersking
|
OP
Fersking
Hellows!Jeg er på jakt etter en reisebag (fly/tog) som kan romme 2 par med ski: armada ar6 185cm og vølkl kuro 195cm.Det gjør ingenting om de er plass til støvler og sånn i tillegg...Noen som har noen konkrete tips/ erfaringer?Behøver ikke å koste dritmye... Martin
|
|
|
 DaKine
|
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Der har du svaret: DaKine!
|
|
|
 DAkine
|
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
 Re: Trenger hjelp til kjøp av skibag
|
Fersking
|
OP
Fersking
Det var den jeg fryktet passet meg, syntes prisen var litt stiv :sad
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Enig, denne er rå.. Plass til alt:)
|
|
|
 Pris
|
Entusiast
|
Entusiast
Vel, denne bagen er en av de beste på markedet. Du kommer til å ha den i mange år!!! Garantert. Du kan eventuelt gå for lillebroren, men vær sikker på at du kjøper en som er 200 cm (og ikke 190).
|
|
|
|
|
|
 Sjekk ut srfsnosk8
|
Fersking
|
Fersking
De har den sikkert der også, de har agenturet i Norge. http://www.srfsnosk8.no/snow/
|
|
|
 Dakine
|
Medlem
|
Medlem
Jeg har den Dakinebaggen som er nevnt ovenfor. Den er veldig bra, men jeg synes den blir litt i største laget når jeg er ute og flyr.Noen som har tips til en litt "slimmere" dobbelbag?
|
|
|
 Husk hjul...
|
Fersking
|
Fersking
...uansett hva du ender opp med så velg en bag med hjul.
|
|
|
 Denne
|
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
 Dakine Concourse Double
|
Fersking
|
Fersking
er en helt fantastisk bag med plass til alt, MEN før du investerer så skal du vite at det ikke er bare supre greier med den: 1. Pakker du den full med noen par ski, støvler og litt utstyr blir den sååå tung, at den damen som var trivelig til alle foran deg i innsjekkingskøen, ikke virker som hun har stått opp på rett fot når hun forlanger overvekt for bagen... og da snakker vi DYR frakt altså!!! De er greie her til lands, men i utlandet er det veldig variabelt...2. Tung bag er fortsatt tung selv om den har jul. Skal du dra den med deg over lengre avstander, så bli ikke overrasket om du får følelsen av å ha fått noen cm lengre arm... det er tungt å dra 35 kg etter seg. Bortsett fra dette, så er skibagen magisk, fantastisk solid og du slipper skade på utstyret... men det kan koste både penger og krefter å bruke den Så spørsmålet er vel, hvor mye trenger du en slik bag?
|
|
|
 Takk
|
Fersking
|
OP
Fersking
..for mange gode og nyttige innlegg, spesiellt til deg Kjersti!Jeg regner meg selv som relativt velbygd, så vekten blir ikke noe problem å drasse med for meg... Men, de penga. norwegian som jeg skal reise med sa at jeg må sende skiene som spesialbagage, som koster 200,- ekstra hver vei. Er en maksvekt på denne løsningen på 15 kg noe som funker dårlig når bagen alene veier 5.Jeg får vel bare bite i det sure eplet å ta med masse ekstra spenn på flyplassen... Tittet litt på Völkl sin hjemmeside, og kom over noen bagger der, noen som har erfaringer med de? hvem er importøren av völkl i Norge?
|
|
|
|
|
|
 Völkl
|
Medlem
|
Medlem
Importøren er Tendenzer tror jeg.www.tendenzer.no
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
skal til chamonix, bad gastein og sölden på ukesturer i vinter, så jeg mener at jeg kan trenge en skikkelig reisebag ja... 1800 spenn er kanskje ikke så ille
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sparte inn hele kostnaden på denne (kjøpt for halv pris riktignok) etter kun ÉN flytur t/r. Fylte den opp med fire par ski + all mulig annen stæsj, umulig å løfte, men endte opp med å betale som for kun ett par... Litt flaks kanskje, men uansett, en bra investering!
|
|
|
|
Fersking
|
OP
Fersking
intressant, husker du hvem du fløy med da?
|
|
|
 Völkl
|
Fersking
|
Fersking
Tittet litt på Völkl sin hjemmeside, og kom over noen bagger der, noen som har erfaringer med de? hvem er importøren av völkl i Norge? ................................................... Vet ikke om OnkelPudder er direkte importør, men de har hvertfall et enormt utvalg av Völkl ski. Kanskje de tar inn skibagger også?
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat MartiNws:intressant, husker du hvem du fløy med da? Tror det var sas. Det var nok et unntakstilfelle, da jeg normalt skulle betalt både overvekt og ekstra spesialbaggasje. Uansett, min erfaring er at det oftest er langt enklere å lure med seg overvekt og/eller spesialbaggasje som ski/surf med sas.
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat Ullsocks:Tittet litt på Völkl sin hjemmeside, og kom over noen bagger der, noen som har erfaringer med de? hvem er importøren av völkl i Norge? http://www.tendenzer.no/
|
|
|
 200/190
|
Entusiast
|
Entusiast
Ser på oslo sportslager at de også har en annen dakinebag som koster 800 kr mindre, men er 190 istedenfor 200, som den som er anbefalt tidligere i tråde. Hvis man ikke har noen ski som er lengre enn 190, er det da noe grunn til å gå for den på 200? det er velg greit med plass til støvler, klær o.l. fortsatt, også koster den jo 800 kr mindre.
|
|
|
 Lite problem....
|
Avhengig
|
Avhengig
Tror ikke det problemet med vekt på skibag er så stort...har hvertfall aldri betalt en krone ekstra hverken ut av norge eller inn i norge når jeg har vært på tur. Min bag har ligget på 40-45kg og ja de ser litt rart på deg,men ikke fått et spørsmål mere penger pga vekt. Eneste gangen de har stoppa den opp litt var in munchen når de tok røntgen av den og så fjæra inni håndtaket på spaden min...da måtte jeg forklare litt at det IKKE Var noe farlig men en liten spade med fjær inni...også rullet den videre med sine 43kg og alle var glade! Spess jeg om slapp å pakke ut av hele bagen for å vise at skaftet var totalt ufarlig! 
|
|
|
 Flaks eller uflaks
|
Fersking
|
Fersking
Enten har du hatt griseflaks eller jeg veldig uflaks, men jeg har måttet betale DYRT for overvekt på skibagen min! Jeg flyr nesten alltid SAS, men det hjelper så lite når du er f.eks. Geneve eller Zürich, for der står det gjerne et kvinnemenneske som garantert hadde vært kvalifisert for ett eller annet østeuropeisk landslag i kulestøting på 80-tallet (det føles ihvertfall slik!), og de er slettes ikke vennlig eller samarbeidsvillige! De opererer gjerne med at ett sett skiutstyr veier så så mye, og går du utover normen, vel, da gjelder ikke skifrakten du har betalt for lenger... MEN, det ordner seg jo alltid på et vis, det bare koster litt 
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Har hatt noen "close calls" i Geneve (både på flyplassen og i tollen fra Cham). I sommer reiste vi med sykler, og den ellers så blide damen bak skranken fikk "detta blir dyrt forreiguttenmin"-blikket. Føre var hadde jeg passet på å forhåndsbetale returen for syklene, og kunne triumferende flagge kvitteringen. Og dagen hennes var ødelagt. Man vet aldri hva de finner på, uavhengig av hva flyselskapet oppgir av bestemmelser. For sykler å ski gjelder det å forhåndsbetale hvis det er mulig. Mulig jeg tar feil, men på min doble Dakine trodde jeg det sto 195. Men den er verdt sin vekt i gull. Plass minst ett par støvler mellom skia. Pluss en del til.
|
|
|
 betalte ingenting i Geneve..
|
Fersking
|
Fersking
Slapp unna med overlast og skibag uten å betale en drit i Geneve sist vinter vertfall...:)
|
|
|
|
|
|
 anton
|
Medlem
|
Medlem
anton hadde noen store bager, plass til 3 par funker som f, men skoene må du ha et annet sted mvh greenwhite.no
|
|
|
 Dakine på hjul!
|
Medlem
|
Medlem
Nettopp kommet hjem fra Canada, og angra bittert på at jeg ikke pakka i skibag på hjul.Utrolig tungvint å reise med skibag uten hjul i tillegg til annen bagasje. Hvis du ikke skal farte mye fra sted til sted under reisen, så spiller det nok ingen trille. Men for jeg som reiste en del rundt med buss og farta rundt til fots etter overnatting, o.l. så ble det noe tungvint med all den bæringa. Et par i gjengen hadde bag med hjul, ikke at det ikke er tungt å dra på den over lenger avstander, som før nevnt: laange armer, men jeg innbiller meg det vil lette en del allikevel.Og skal du først kjøpe deg en stor skibag, så er det ikke noe vits i å gå for billigvariantene. Bagene får hard medfart på fly og under annen transport, og reimer ryker og stålkanter skjærer igjennom.Så spander noen ekstra kroner på skikkelige saker for utstyret sitt skyld, samt at du da har bag i flere år.Jeg var så dum å reise med 2 snowboard i vanlig, tynn skibag, og den var tapesert med gaffa da jeg kom hjem igjen. Flyselskapene tar ingen hensyn, regn med det.Dakine er verdt hver krone!
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Og de andre du reiste med hadde ingen problemer med flyselskapet? Skal til Canada med SAS i februar, men så det var relativt dyrt hvis man ble belastet med ekstra utstyr 
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Booka hos Air Canada, og betalte kr.90,- hver vei for 20 kg.skibag.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Oh, herlich! Skal reise med dem tilbake.
|
|
|
|
|