Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3
.
Beo81 #135839 04/11/2009 9:35 AM
Avhengig
Avhengig

For det første må man men være en god håndværker for å få dette skikkelig. Poeng nummer to er at du faktisk må invistere i endel utstyr for at dette skal fungere.

Dette er jo noe jeg har nevnt tidligere,men du vegrer å svare på. Er dette forde du ikke har prøvd ut dette selv enda og da ikke funnet ut at det ikke bare er så sikle skia litt børte de også dra over lett med et struktur jern så er de perfekte?

Dette er ikke et prosjekt for en nybegynner som aldri har preparert et par ski. Så vi kan vel med sikkert het si at takket være deg så er det flere nybegynnere som får sine ski ødelagt i vinter pga totalt feilskjær med både sikle og fil.

Ja det blir jo en del kostnader som du HELLER ikke har svart på tidligere...1stk sikle ca 500kr den er forbruks vare i følge svensk russern og om man da er mye på ski så kan det fort så 3 fire sånne på en sesong...da er vi oppe i 1500,2000 kr noe som er mere en hva de fleste bruker på voks og slip...også har vi struktur jernet...du mener et enkelt billig er nok du har vel fortsatt ikke prøvd tenker jeg? Ifølge min erfaring (men det er vel galg å ha litt erfaring i følge deg?) så holde ikke de man må opp i en betydelig høyere prisklasse for å få noe som setter strukturen og gjør den holdbar..

Kjære Beo 81 Kan du snart begynne å svare på spørsmålene du får her og ikke bare grave langt inn i en forsnkinsrapport du kanskje ikke skjønner så mye av selv heller?

Re: Prepping av ski bare tull?
Beo81 #135840 04/11/2009 9:53 AM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Så vidt jeg kan se er alle spørsmål besvart.

Det kreves mer håndtverk å vokse enn å sikle.

Bruker ikke 3-4 sikler på en sesong heller da. Da har du i alle fall MANGE ski, og tilsvarende voks til de skia koster mye mye mer enn siklene.

Hele poenget her er å få fakta fram, ikke hvilke subjektive erfaringer JEG har. Ref høyspent og lettøl.

Voks fungerer over kortere distanser. Ergo smøreteam. Metting av såle, oksidering, beskyttende lag, porer i sålen osv osv er myter som det er på tide å forkaste.

Mener ikke å støte noen her, men dette virker som et ømfintlig tema for mange. Greit nok.

Har oppnått det jeg ville, diskusjon rundt temaet. Og jeg har vært bastant med vilje. Nettopp for å få fram en diskusjon.

Forsåvidt en bra diskusjon :wink

Beo81 #135841 04/11/2009 12:17 PM
Medlem
Medlem

Sitat Beo81:Her er forresten hva smøreeksperten til Ander Aukland sier om saken:"Kuzmin sikling har vi testen ved noen anledninger, og det har vært med varierende hell må jeg si. For det første må man men være en god håndværker for å få dette skikkelig. Poeng nummer to er at du faktisk må invistere i endel utstyr for at dette skal fungere. Min mening er da at det er bedre å bruke disse kronene på en steinslip og glider. Da vil det være lettere og oppnå et bedre resultat selv om du ikke kjemper om sekunder og tideler. "

</p>

uttrykket "med varierende hell" er vel en fin måte å si at "nei, dette funket ikke som forventet".<p>om glider sier han vel egentlig at for hvermansen vil det være enklere (og rimeligere) å legge noen lag med glider og få et brukbart resultat, enn å bruke et rillejern.

han prater altså om et brukbart resultat, ikke noe Bjørbdalen eller Svindal ville vært forønyd med, men noe deg og meg sannsynligvis klarer oss lenge med.

Beo81 #135842 04/11/2009 1:01 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Får ta meg den friheten å sitere ett innlegg fra et forum i Sverige:

"Vill delge information som kommit via mail från Primateria:

Under hösten har ett flertal elitåkare utfört tester med sicklarna med mycket gott resultat och försäljningar av våra färdiga paket har hunnit komma igång. Vidare har Primateria startat ett samarbete med Svenska skidlandslaget för att förbättra och modifiera de verktyg som används vid preparering av skidbelag idag. Vi kommer i ett första skede att leverera produkter och bidra med vår expertis till landslaget under denna och kommande säsong. I och med detta samarbete är Primateria nu medlem i Cross Country SKI TEAM Sweden.

Stålsickling är inte något som några snurriga gubbar gör i buskarna! "

Det burde vel være svar nok til dere smøre-team tilhengere :wink

Struktur
Beo81 #135843 04/11/2009 4:06 PM
Fersking
Fersking

Hallo.

Ser at dette er en diskusjon med mange sterke meninger, men jeg vil lure inn et spørsmål som ikke har vært omtalt så veldig mye i denne diskusjonen, som jeg har sett i alle fall. Har ikke lest alle 84innleggene.

Jeg er ingen racer på å vokse ski og har ikke noe særlig annen erfaring enn at gult funker fett og "metter" sålen.

Over til mitt spørsmål/teori:

Jeg har forsøkt å aktivt bruke skikkelig Wintersteiger steinslipemaskin (ikke noe håndholdte greier og annet tull). Min teori er at struktur er svært viktig for glid i bakken. At skiene for eksempel suger seg fast i bakken dersom man stiller med feil struktur på vått føre. Men det er jo en dyr løsning som ikke alle driver mye med.

Spørsmål: Er det vel så viktig med riktig struktur som riktig voks? Om ikke viktigere...

Beo81 #135844 04/11/2009 4:15 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

ski teller 80 %, struktur 18 % og voks 2 %

Struktur...
Beo81 #135845 04/11/2009 4:18 PM
Avhengig
Avhengig

Wintersteiger er en fin kompis! laugh

Jobbet mye med dems maskiner og de spiser ikke opp og ødelegger såler ved slip som visse her inne hevder at skjer v sliping... wink

Når det kommer til struktur finnes det mange forskellige typer struktur. For oss vanlig dødelige som bare er intresert i god glid følelse holder det med en vanlig grov struktur under skia når det blir varmt. De fleste som sliper ski setter på en grov slip utover våren med et mønster som gir og glid på de fleste fører. Så lenge du ikke har fin struktur vil du få en god glid følelse og det er gutta som jakter tideler som har mest igjen for å prøve forskjellige mønster osv.

og Beo81...

Greit at de er inne hos det svenske ski landslaget,men ut i fra dems hjemme side finner jeg at de også har SEKS levrandører av voks med seg...for meg sier det mye...Hadde det vært så fantastisk uten voks så hadde de vel ikke hatt disse seks levrandørene eller? wink

Og husk dissa gutta har sikkert 20 par ski hver og da hår de råd til å ha ett par eller to uten voks om det er fører det er vanskelig å smøre for....

Beo81 #135846 04/11/2009 4:38 PM
Entusiast
Entusiast

jaja. Da gjenstår det jo bare å se om svenskene glir fra Northug... I hvert eneste løp! Hvis det er så bra med stålsikle så er jo ikke det noe problem?

Må huske på at dette er OL sesong.. Tror nok de fleste landslag er villige til å prøve ALT de kommer over som kan være tidsparende. Hvem husker skøytedraktene med hale på 80-tallet? Var nok verdt å prøve, forskerne lovte jo kjempe rundetider! Men som de fleste ser, er det ikke noen hale på skøytedraktene nå..

Beo81 #135847 04/11/2009 5:04 PM
Entusiast
Entusiast

Sitat Beo81:ski teller 80 %, struktur 18 % og voks 2 %

63% of All Statistics Are Made Up on the Spot (dilbert) :wink

Jeg tror jeg fortsetter med skivoksen jeg altså, min erfaring er at voksa ski både glir og svinger bedre.

Beo81 #135848 04/11/2009 8:34 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Hehehehe, husker "Donald-drakta" ja... Hehehe.

Var det ikke i forbindelse med OL -94 at den dukket opp? Det var ingen forskere som laget den eller som lovte bedre rundetider da. Det var vel en av utøverne i det norske landslaget som laget den.

Og den ble forbudt av skøyteforbundet, og derfor ser vi den ikke idag.

Får ikke den drakta ut av hodet nå :twisted

Beo81 #135849 04/11/2009 10:31 PM
Fersking
Fersking

Dette blir rett å slett for dumt til å diskutere videre..

Du må gjerne leve i troen på at toppidretts utøvere som vier livet sitt til trening og konkurranser, ikke tester ut slike teorier.

Det blir akkurat det samme som å kalle hele gjengen for inkompetente idioter som ikke har lyst å vinne.

Beo81 #135850 04/11/2009 11:00 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Ole-Kr: Selvsagt har svenskene med seg voks. Det fungerer som sagt best når det er veldig kaldt, og over kortere distanser. En skihopper skal selvsagt også alltid ha voks.

Man vil altså kunne oppnå bedre glid med voks, under visse forhold.

Det får være et induviduelt valg og du vil vokse eller ikke, og jeg sier ikke at voks er dumt, men at det strengt tatt ikke er nødvendig. Og at under visse forhod glir du best uten.

Det som egentlig er interessant, for min del, er at metting av sålen ikke er mulig. Og at oksidering av sålen ikke eksisterer i sin rette mening.

Beo81 #135851 04/11/2009 11:17 PM
Fersking
Fersking

børsta med stål? det var noe nytt. Bruker en gammel potet børste

Beo81 #135852 10/11/2009 10:38 AM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Hihihihi, potet børste :razz Bedre blir det jo ikke. Tenker at jeg henter mamma sin gamle, så slipper jeg den utgiften også :grin Takk Jokk Mokk!

Ikke for å gni det inn, men nå har nettopp det norske langrenn-landslaget kontaktet Primateria for å få stålsiklet skiene sine.

Angående metting av såle og oksidasjon, så bekrefter Primateria at dette er en "härligt myt som är svår att ta död på". De har sågar lagt ved masse mikroskop-bilder av sålen som viser dette. Får ikke til å legge de ut her desverre, men spesielt interesserte kan sende meg PM.

Metting av såle er altså absurd, og noe alle kan slutte med. Bruk tiden til andre ting :cool

Beo81 #135853 10/11/2009 11:29 AM
Entusiast
Entusiast

Kjære Beo.

Jeg kommer ikke til å ta deg seriøst før du faktisk har gått gjennom en sesong uten voksing, med Kuzmins metode, og kan vise til resultater. Akkurat nå har ikke disse forskningsrapportene dine en fin liten dritt å si, men ettersom du tydeligvis er villig til å "ofre" deg for vitenskapen, er det flott.

Rapporter i mai 2010.

Mvh Arild-

Beo81 #135854 10/11/2009 12:03 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Arild:Kan allerede nå rapportere at 3 par ski har blitt siklet. Skia ser helt klinkende nye ut, sålen "skinner" og ser bedre ut enn da den var ny :grin

Tok meg ca 5 min per ski.

På ene paret la jeg litt flytende voks som "topping", og resultatet var at den skia hadde litt bedre glid enn de andre parene, og jeg opplevde heller ikke at den ble dårligere over tid. Fikk dog ikke kjørt særlig lenge pga snøforholdene. (Men snøen var ganske skitten).

Angående de 2 andre parene, ingen av de 2 har blitt vokset før, ei heller slipt. Resultatet der var at skia hadde vesentlig bedre glid. Dette kom nok av at jeg fikk fjernet dritt i sålen.

Konklusjon: stålsikling MED voks er fantastisk. Men dette er som sagt min egen subjektive vurdering, med forbehold om påvirking av lettøl og høyspent.

Men som tidligere sagt, Arild, så er hovedpoenget mitt dette med metting av sålen samt oksidering.

Beo81 #135855 10/11/2009 12:06 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Arild: hadde du vært fra A-A-A-Ankenes så hadde du sikkert forstått :razz

Beo81 #135856 10/11/2009 3:31 PM
Entusiast
Entusiast

Akkurat dette med stålsikling, struktur og voks er jo sammensatt en flott løsning, så den støtter jeg fullt og helt.

Resten får du teste ut selv, som sagt.

Hehehehe. Ankenesfolket er faen meg nesten like ille som narvikingene. Selv er jo jeg fra Bærum, og derfra kommer det jo bare bra folk. Jada.

Beo81 #135857 10/11/2009 5:06 PM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Bærum ja, hahaha, det forklarer jo ALT :razz

Kombinasjonen er utmerket den. Det er dog ikke STORE forskjellen om jeg bruker voks som topping eller ikke. Men det blir nok en kombinasjon på meg ja.

Metting av såle, derimot.........

Har vel sagt nok nå. :grin

Testrapport
Beo81 #135858 24/11/2009 9:52 AM
Beo81 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Da har jeg ENDELIG fått litt skikkelig snø :grin

Testet skiene i helga, et par med kun voks, et par med kun stålsikling og et par med stålsikling og flytende voks som topping.

Kan selvsagt ikke egentlig sammenligne disse skia, da det er 3 forskjellige par ski. But anywho.

Selve stålsiklinga gikk veldig greit. Tok ett par minutt per ski. Voksing tok atskillig lengre tid, selvsagt?.

Jeg merket veldig veldig lite forskjell på glid. Men heller nok en gang litt mot sistnevnte med flytende voks som topping. Sikker psykisk effekt da men. Bruker likevel bare om lag halve tiden på prepping nå, og tar du i tillegg med at jeg ikke metter skia, så har jeg spart mye tid.

Etter stålsikling så ser sålen helt klinkende ny ut. Det paret med kun voks har allerede tegn til å bli hvit i sålen, og guess what, stålsiklede skia ser enda helt kliss ny ut.

Side 3 av 3 1 2 3

Mest lest på FRIFLYT.NO