Du er jo litt morsom oppi det hele!! Høyspentlinjer og lettøl får meg til å trekke på smilebåndet wink

Men hele teorien syns jeg på mange måter ikke er bra nok...hehe Det nevnes blandt annet at sliping av sålen tar mere belag en om man bruker sikle..Fra min tid i østerike på verksted hadde vi en lokal gammal krok som kom med sine Atomic storslalom ski og slipte de to-tre ganger per sesong og de holdt 8 sesonger før vi måtte si at sorry kompis nå kan vi ikke slipe mere...så nei en slip sliter ikke så mye på sålen om man bruker dagens maskiner riktig.

Bare et punkt som dukka opp i hodet mitt nå.

En dårlig smurt ski vs en bra smurt ski glir også dårligere...Har ett par ski med grov struktur som jeg smurte veldig sjelden i vinter og en kompis hadde et temmelig likt par ski fra annen produsent som han sist vinter smurte tett mellom hver tur og når jeg da ikke gadd å smøre de skiene så mye hadde jeg ikke kjangs til å holde følge med han...det er vel det nermeste jeg kommer å ta testa smurt vs ikke smurt da jeg som regel er veldig nøye med å vedlikeholde skiene mine.

Og jeg har ikke tatt noen vitenskapelige tester på smøre fronten,men erfart selv gjennom 15 år med voksing av ski. Er ingen utlært topp smører,men føler jeg kan si at jeg har over gjennomsnittet kunnskap om smøring av ski med bakgrunn som skihopper og jobb på skiverksted...Den perioden kjørte jeg alltid på topp tuna ski og merker jo godt at det er forskjell på en ny smurt og slipt ski vs en som har stått lenge uten voks.

Det å hevde at det ene er bedre en det andre kan jo sees fra flere sider,men som du sier alle hevder at de selv har best glid. For meg hvertfall er glidfølelse en viktig del av en skidag. i pudder merker man ikke så mye til det,men om man ligger å brenner på i bakken merker man godt om skiene glir eller ikke og da er hvertfall mine erfaringer at ny voksa ski glir ekstremt bra mot en ski som er ubehandlet..