Sitat Beo81:Som sagt tidligere, mange ganger, voks fungerer over kortere distanser. Så lenge du vokser skia dine veldig ofte, vil du ha bedre glid enn meg. Men etter et ubestemt antall meter vil skia gli betraktelig dårligere. Ergo en ond sirkel. Ved mye voksing ødelegger du dessuten de mekaniske egenskapene til sålen drastisk. Om man ikke tror på resultatene i forskningen så er det jo bare å prøve selv. Det er tross alt hele poenget med vitenskapelige tester. Igjen: Voks glir fortere ved mange minusgrader over kortere distanser.
</p>
To ting.For racing alpint sier du vel egentlig selv at voksing er tingen. Det stemmer med min erfaring. Etter to omganger var det nesten ikke voks igjenn.<p>Når det gjelder vedien av denne forskningen for alpint - så er det vel ikke forsket på alpint.... hastighetene er ganske forskjellige fra langrenn og alpint, og mengden granbar og klister man finner i løpene er også ganske annerledes.
Jeg smører skiene mine 5-6 ganger/år. Dvs. sjelden Jeg smører ofter om våren enn ellers Jeg bruker av og til hurtigvoks - men sjelden: stort sett kun på topptur.
Videre vokser jeg på en helt forferdelig måte nå: tar på voks som jeg ikke fjerner. Jeg kjører den av: fungerer forbausende bra. Jeg strukturbehandler heller ikke skiene: men ser at ski med strukturbehandling glir bedre.
Det jeg erfarer er:- jeg glir bedre enn kompisene mine som ikke vokser (etter et par turer - må kjøre av litt smurnign)- ski som ikke vokses "suger vann": de blir tyngre. - Når det er kaldt kan det danne seg iskrystaller under skiene som ikke vokses.- når jeg er på topptur kan det begynne å kladde. Ved å ta på voks slutter det å kladde (kan skyldes fellelim, eller at det dannes iskrystaller under skiene)- ski som ikke vokses blir hvite langs kanten, noe som ikke hender med ski som vokses (jeg har hatt ski som jeg ikke har vokset).
Ski som kommer rett fra fabrikk har av og til god glid, av og til ikke. Jeg er spent på å se på gliden på Black Crows, som leveres vokset fra fabrikk.