Dette er jo en jævlig spennende diskusjon for du har kun lest deg fram til noe som noen har forsket på og ut i fra det hevder du at dette er det beste som finnes. Hadde dette vært så fantastisk og som du sier allerede funnet ut i 1982 Hvorfor vokser da fortsatt alpinister,langrenns løpere osv på Topp nivå fortsatt skiene? Leste en komentar fra smører teamet til landslaget i langrenn hvor de selv sier at de fortsatt sverger til smøring dette var i 2008 2 år etter at svensken kom med sin teori,men de var åpne for å teste det ut litt mere på trening osv. Så vidt meg bekjent smører de fortsatt skiene sine.
Litt med tanke på dette med stål sikle som også ble nevnt lengre opp. Tar ikke dette mye av sålen var det noen som spurte. Du sier nei mindre en plansliping. OK KAn ikke si meg enig i det da mine ski er slipt mange ganger og fortsatt har godt med belag igjenn. Dette forde grove riper fylles med ptex og da er det kun overflate riper som slipes bort og struktur blir lagt.
Etter å ha siklet skiene en stund vil sålen komme på lavere nivå en kantene da må man fram med fil...Noe en nybegynner kan slite med. Fila skal holdes 100% riktig for at det skal bli bra resultat og ikke ende opp med runge kanter i stede. Det skal også en del jobb til for å få slipt ned kantene til strekkelig. Får du dype hakk i kantene. Hvordan skal du da få de bort? Enten bruke en halv dag på å file de ned eller levere de inn til kant slip. Side kant er ikke noe problem,men når man kommer til underkant kommer jo da konflikten. I følge disse testene vil ski som er planslipt være "ødelagte" for denne typen preparering. Når man sliper underkant kan man bruke en manuell maskin noe de ferreste fortsatt har da kan man unngå og komme i kontakt med sålen,men de fleste verksteder har moderne maskiner som gjør allt maskinellt og da er det to slipe "disker" som tar under kant og de vil komme borti sålen for at dette skal bli borte må da sålen slipes lett noe disse maskinene gjør i samme prosess,men da kan man jo ikke bruke dette prinsipet om å ikke vokse skiene i følge forskningen.
Da er mitt spørsmål.
Skal en totalt nybegynner gyve løs på nye ski uten å vite hva han driver med på stålkanter og såle og risikere å få ødelagte ski etter kun kort tid?
Samme når det gjelder kostnaden. En sånn stål sikkle kosta ca 500kr så jeg..og den var forbruks vare. Om det går noen sånne iløpet av en sesong så vil jo da kostnaden bli veldig høy.
Kan du utdype dette med rillejernet? Hvordan kan dette legge en permanent struktur? Og hvordan kan du si at det holder om du ikke har testet det. Mine erfaringer er at det holder i veldig kort tid før man må dra over på nytt. Og om du må dra opp ny struktur mellom hver tur så vil jo det bli mye jobb spør du meg.
Og anngående dette med sålen og hvem som sier at voks er bra for sålen ga jeg deg jo svar på det i forige innlegg. Hva med det? Vet ikke produsentene hva som er best for sine egene produkter?
SKi&Die sier at skiene får bedre og bedre glid jo mere de blir smurt og metta inn...Dette stiller jeg meg fullt og holdent bak. Ta en fartsmåling på ett par ski som er kjørt 1 dag,en halv sesong og en sesong på nogenlunde samme føre på hver test og se resultatet så ser du det opp mot er par ski som bare har vært børstet og siklet. Jeg Er hvertfall temmelig sikker på at de smurte skiene vinner den. Om noen har mulighet til å få tatt en glid test hadde jeg vært veldig intresert i å se det resultatet.
Jeg kan ta veldig feil,men velger å fortsatt tro at smøring er det eneste riktige.