hehe
|
Avhengig
|
Avhengig
Dette er jo en jævlig spennende diskusjon for du har kun lest deg fram til noe som noen har forsket på og ut i fra det hevder du at dette er det beste som finnes. Hadde dette vært så fantastisk og som du sier allerede funnet ut i 1982 Hvorfor vokser da fortsatt alpinister,langrenns løpere osv på Topp nivå fortsatt skiene? Leste en komentar fra smører teamet til landslaget i langrenn hvor de selv sier at de fortsatt sverger til smøring dette var i 2008 2 år etter at svensken kom med sin teori,men de var åpne for å teste det ut litt mere på trening osv. Så vidt meg bekjent smører de fortsatt skiene sine. Litt med tanke på dette med stål sikle som også ble nevnt lengre opp. Tar ikke dette mye av sålen var det noen som spurte. Du sier nei mindre en plansliping. OK KAn ikke si meg enig i det da mine ski er slipt mange ganger og fortsatt har godt med belag igjenn. Dette forde grove riper fylles med ptex og da er det kun overflate riper som slipes bort og struktur blir lagt. Etter å ha siklet skiene en stund vil sålen komme på lavere nivå en kantene da må man fram med fil...Noe en nybegynner kan slite med. Fila skal holdes 100% riktig for at det skal bli bra resultat og ikke ende opp med runge kanter i stede. Det skal også en del jobb til for å få slipt ned kantene til strekkelig. Får du dype hakk i kantene. Hvordan skal du da få de bort? Enten bruke en halv dag på å file de ned eller levere de inn til kant slip. Side kant er ikke noe problem,men når man kommer til underkant kommer jo da konflikten. I følge disse testene vil ski som er planslipt være "ødelagte" for denne typen preparering. Når man sliper underkant kan man bruke en manuell maskin noe de ferreste fortsatt har da kan man unngå og komme i kontakt med sålen,men de fleste verksteder har moderne maskiner som gjør allt maskinellt og da er det to slipe "disker" som tar under kant og de vil komme borti sålen for at dette skal bli borte må da sålen slipes lett noe disse maskinene gjør i samme prosess,men da kan man jo ikke bruke dette prinsipet om å ikke vokse skiene i følge forskningen. Da er mitt spørsmål. Skal en totalt nybegynner gyve løs på nye ski uten å vite hva han driver med på stålkanter og såle og risikere å få ødelagte ski etter kun kort tid? Samme når det gjelder kostnaden. En sånn stål sikkle kosta ca 500kr så jeg..og den var forbruks vare. Om det går noen sånne iløpet av en sesong så vil jo da kostnaden bli veldig høy. Kan du utdype dette med rillejernet? Hvordan kan dette legge en permanent struktur? Og hvordan kan du si at det holder om du ikke har testet det. Mine erfaringer er at det holder i veldig kort tid før man må dra over på nytt. Og om du må dra opp ny struktur mellom hver tur så vil jo det bli mye jobb spør du meg. Og anngående dette med sålen og hvem som sier at voks er bra for sålen ga jeg deg jo svar på det i forige innlegg. Hva med det? Vet ikke produsentene hva som er best for sine egene produkter? SKi&Die sier at skiene får bedre og bedre glid jo mere de blir smurt og metta inn...Dette stiller jeg meg fullt og holdent bak. Ta en fartsmåling på ett par ski som er kjørt 1 dag,en halv sesong og en sesong på nogenlunde samme føre på hver test og se resultatet så ser du det opp mot er par ski som bare har vært børstet og siklet. Jeg Er hvertfall temmelig sikker på at de smurte skiene vinner den. Om noen har mulighet til å få tatt en glid test hadde jeg vært veldig intresert i å se det resultatet. Jeg kan ta veldig feil,men velger å fortsatt tro at smøring er det eneste riktige.
|
|
|
 Re: Prepping av ski bare tull?
|
Entusiast
|
Entusiast
Sitat Beo81:Referanse: SLOTFELDT-ELLINGSEN, D. & TORGERSEN, L. (1982) Gliegenskaper til skisåler av polyetylen. Oslo, SINTEF.Det er den eneste andre forskingen jeg kjenne til på området. Og konklusjonen ble den samme. Voks er tull. Merk 1982.... Og hvor er din referanse som sier at voks er bra??Jeg har til opplysing aldri vokset noen av skiene mine før i vinter som var, og har hatt skiene 5 år. Ingen problem med glid, og sålen er ikke tørr og porøs heller. Kjører fra de fleste med den skia.rillejern holder i massevis.kanskje dere skulle lese avhandlingen og se hvilke forsøk som har vært utført før dere kommer med bastante meninger."Nothing is so firmly believed as what we least know". :razz Trenger ikke forskningsresultater for å backe opp mine påstander, for jeg har erfaring med voks/ikke voks, og det har tydeligvis ikke du. Jeg har lest avhandlingen flere ganger, men når det ikke gir resultater for meg i praksis, gir jeg en lang faen i hva russeren og du har kommet frem til. Gjør deg selv en tjeneste og gi deg litt i denne diskusjonen. Vent til neste sesong om du nå får det for deg at du skal gjennomføre stålsikle og rillejernprogrammet ditt, så kan du heller motbevise oss andre da, eventuelt. PS: Du nevner et aller annet sted "bare å bruke billig fluorvoks", og dette er et idiom. Finnes ikke billig fluorvoks.
|
|
|
 artig diskusjon!
|
Ringrev
|
Ringrev
Hei1Kjører 100% i fjellet dvs toppturer.Har utprøvd kuzin teorien og har følgende erfaring.Glider og børster skiene så lenge det er minusgrader.På vått vår/sommerføre funker kumiz teorien greit(mere vann som må dreneres/økt koesjonskrefter)I morra blir det glidertur:) RIN wink:wink
|
|
|
 Arig ja
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja, hva skal man si. Det meste er jo sagt. Kuzmin-sikling fungerer best mellom +2 og -8 grader. Ved kaldere vær fungerer voks. Fluor-voks. Touchè arilderbest2, men så trenger jo ikke jeg bry meg med prisen på voks heller da :razz Som sagt tidligere, mange ganger, voks fungerer over kortere distanser. Så lenge du vokser skia dine veldig ofte, vil du ha bedre glid enn meg. Men etter et ubestemt antall meter vil skia gli betraktelig dårligere. Ergo en ond sirkel. Ved mye voksing ødelegger du dessuten de mekaniske egenskapene til sålen drastisk. Om man ikke tror på resultatene i forskningen så er det jo bare å prøve selv. Det er tross alt hele poenget med vitenskapelige tester. Igjen: Voks glir fortere ved mange minusgrader over kortere distanser. Skjønner at det er vanskelig å rokke ved gamle prinsipper. Men la det nå snø da. Så tar vi en farts-test på fjellet heller enn her inne på forumet hvor vi ikke kommer noen vei:cool
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Sitat Beo81:Som sagt tidligere, mange ganger, voks fungerer over kortere distanser. Så lenge du vokser skia dine veldig ofte, vil du ha bedre glid enn meg. Men etter et ubestemt antall meter vil skia gli betraktelig dårligere. Ergo en ond sirkel. Ved mye voksing ødelegger du dessuten de mekaniske egenskapene til sålen drastisk. Om man ikke tror på resultatene i forskningen så er det jo bare å prøve selv. Det er tross alt hele poenget med vitenskapelige tester. Igjen: Voks glir fortere ved mange minusgrader over kortere distanser. </p>
To ting.For racing alpint sier du vel egentlig selv at voksing er tingen. Det stemmer med min erfaring. Etter to omganger var det nesten ikke voks igjenn.<p>Når det gjelder vedien av denne forskningen for alpint - så er det vel ikke forsket på alpint.... hastighetene er ganske forskjellige fra langrenn og alpint, og mengden granbar og klister man finner i løpene er også ganske annerledes. Jeg smører skiene mine 5-6 ganger/år. Dvs. sjelden Jeg smører ofter om våren enn ellers Jeg bruker av og til hurtigvoks - men sjelden: stort sett kun på topptur. Videre vokser jeg på en helt forferdelig måte nå: tar på voks som jeg ikke fjerner. Jeg kjører den av: fungerer forbausende bra. Jeg strukturbehandler heller ikke skiene: men ser at ski med strukturbehandling glir bedre. Det jeg erfarer er:- jeg glir bedre enn kompisene mine som ikke vokser (etter et par turer - må kjøre av litt smurnign)- ski som ikke vokses "suger vann": de blir tyngre. - Når det er kaldt kan det danne seg iskrystaller under skiene som ikke vokses.- når jeg er på topptur kan det begynne å kladde. Ved å ta på voks slutter det å kladde (kan skyldes fellelim, eller at det dannes iskrystaller under skiene)- ski som ikke vokses blir hvite langs kanten, noe som ikke hender med ski som vokses (jeg har hatt ski som jeg ikke har vokset). Ski som kommer rett fra fabrikk har av og til god glid, av og til ikke. Jeg er spent på å se på gliden på Black Crows, som leveres vokset fra fabrikk.
|
|
|
 Smøring hjelper!
|
Fersking
|
Fersking
Må sei meg heilt einig i ole-kr! Kan ikkje forstå at dykk kan trur at smøring ikkje hjelper viss dykk har stått på ski i det heile. Eg har stått på alpint i 6 år no, og køyrer frikøyring og går topptur ofte. køyrer eg f.eks. på stryn sommerski på våt sommersnø, merker eg ekstrem forskjell om eg har smurt eller ikkje. Eg har ikkje så god peiling på alt ditta med molekyla som ikkje klarer å trengje inn i sålen osv. Men eg veit at det hjelper å smøre og mette skia utifrå erfaring (sjølv om eg berre er 15 år:wink)
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
nytter ikke å smøre skia på stryn sommerski, da er det struktur som gjelder :wink
|
|
|
 ...
|
Avhengig
|
Avhengig
Ja og det har du STORE erfaringer med etter å ha lest en forsknings raport... Grov struktur og varm voks duger på våren sommeren...:D
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Artig med personangrep. Det fremmer alltid en diskusjon det.
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Men ja, jeg har erfaring med vår-snø og struktur i skia. Voks er av mindre betydning på varmt føre. Det kan selv mora di fortelle deg :razz
|
|
|
 Godt å høre...
|
Avhengig
|
Avhengig
Ja det er godt å høre at selv mamma kan fortelle meg hva som gjelder på vått føre...for hun ville også sagt Varm voks og struktur. Har selv erfart dette senest lørdag...fredag var vi oppe en tur i heisen her å kjørte litt da med ski UTEN voks...og lørdag var de ny vokset...hva funka best? Jo de som ble vokset lørdag...Snøen: Våt kanon snø...Resultat med voks god glid resultat uten mindre bra glid og til tider kladding....
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
det er vel en grunn til at smørelaget til norge bruker mye tid og energi på å rense vekk all voks ved milde temperaturer. "Langrennslandslagets tidligere smøringsekspert Geir Tufto bekrefter at smøring i mange tilfeller er overflødig. - Ofte har vi vært nødt til å fjerne all fluoren på sålen med kraftige rensemidler, sier Tufto til Dagens Næringsliv i dag. Han mener usmurte ski passer best ved milde temperaturer. " Men du vet vel best Ole-Kr :razz
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Dette fungerer som bare pokker for min del. Kjører fra de fleste uansett om det er om sommern på Stryn eller i pudderet om vinteren :wink Så JA, jeg har erfaring. Har kjørt omtrent hele mitt liv uten voks. Brukte selvsagt voks når vi kjørte renn tidlig på nitti-tallet, men da var det ren fluor-voks og kaldt i lufta. Og kortere distanser som sagt.
|
|
|
 ..
|
Avhengig
|
Avhengig
Har vel ingen ting med at jeg vet best,men jeg sverger til en godt utprøvd teori som funker. Du har jo lest deg til litt info om en forsker raport ikke prøvd den ut og selger dette som at dette er det som er det eneste rette. Kan jo sammenlignes med om du var bilselger og var super stoka på en Audi Q7 til flere mill og du da velger å selge den framfor en skoda Suv som du har testa og vet funker,men fortsatt vil du selge den dyre Q7 forde den ser fet ut og du har hørt rykter om at den er helt værsting rå,men ikke testet den selv... Jeg nevnte tidligere at ja Landslaget har rensa skiene sine og det var i et VM og jeg tror det er Thunderbay hvor snøen var så forurenset at det eneste som fungerte var å legge ut "rense stasjoner" med filler fyllt med diesel for å få ut dritten,men det er i serdeles ekstreme forhold. På våt grov kornet snø som det da er på sommern så er hvertfall min erfaring at grov struktur og varm voks som gjelder...Ja den blir slitt av og nei det ligger ikke tjukt på, det er viktig at man sikler godt også børster ut mest mulig voks,men man har da fått sauset inn såla såpas og metta den at den da vil drenere bedre,men utover dagen slites det selvføgelig vekk siden snøen er så grov kornet,men det fungerer bedre en ikke noe voks...ifølge svenskens teori er jo ikke dette mulig da voksen ikke kan trenge inn i skiene siden porene i såla ikke er mottakelig for dette eller hva det nå er han mener...kan ikke si meg helt enig...når voksen blir varm blir den jo veldig tynnt flytende og da trenger den seg nå inn både her og der,men om man bare legger på tørt for så å børste "inn" i skia vil det ikke funke på samme måte da får man en veldig kortvarig glid følelse det kan jeg si meg veldig enig i....
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
hehe, artig sammenligning, men det blir motsatt, det er du som kjører dyre Q7`en og jeg som prøver å få deg til å innse at den mye billigere skodaen går like godt :wink om alle er så sikker i sin sak, så skjønner jeg ikke hvorfor det ikke blir laget til en skikkelig forskning som støtter påstandene deres :wink Personangrep duger ikke som argumenter her :razz
|
|
|
 Sorry...
|
Avhengig
|
Avhengig
Sorry ass! Kjører nok ikke noe Q7,men kan bytte til en god gammel lada Niva! Den vet vi funker og det er mere min stil! Personangrep? Hvor ser vi det? Begynner noen å bli litt hårsåre? Du må jo skjønne at folk stiller seg kritiske til at du prøver å selge inn et konsept du ikke har testa ut enda mot det andre har brukt i flere tiår uten problemer!! Test det ut kom med en utfyllende raport så skal vi se på det. Så fram til det holder jeg med til det gode gammle som alltid funker! Og jagu tror jeg at jeg skal stikke ut å smøre inn skia mine igjen både med grunnings voks og kald voks så de er klare for heisåpning neste helg....da vet jeg hvertfall at det ikke er skia det skal stå på! 
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hehe, nei, er lite hårsår, har vært ute en vinternatt før jeg. Om du ser gjennom trådene her så går det mye i: Du har ikke testet dette ut, kom tilbake når du har testet det, gjør det en tjeneste å gi deg i denne diskusjonen osv osv. Jeg har da stått på ski jeg også. Prøver å holde meg til vitenskapelige fakta bare. Kan ikke basere diskusjoner på "ja men jeg synes at mine ski glir bedre". Det skal nevnes at det også er en psykologisk faktor inne i bildet her. Blant annet så mener enkelte at det er bedre glid i spor som går under høyspent-linjer. Hehe. Da er det psykologisk, innerst inne vet du at det er skadelig å befinne seg under høyspent, og derfor går du fortere. :wink Poenget, alle vil synes at sine egne smurte/preppet ski glir best. Noen blir også full på lettøl. :wink
|
|
|
 Morsom..
|
Avhengig
|
Avhengig
Du er jo litt morsom oppi det hele!! Høyspentlinjer og lettøl får meg til å trekke på smilebåndet  Men hele teorien syns jeg på mange måter ikke er bra nok...hehe Det nevnes blandt annet at sliping av sålen tar mere belag en om man bruker sikle..Fra min tid i østerike på verksted hadde vi en lokal gammal krok som kom med sine Atomic storslalom ski og slipte de to-tre ganger per sesong og de holdt 8 sesonger før vi måtte si at sorry kompis nå kan vi ikke slipe mere...så nei en slip sliter ikke så mye på sålen om man bruker dagens maskiner riktig. Bare et punkt som dukka opp i hodet mitt nå. En dårlig smurt ski vs en bra smurt ski glir også dårligere...Har ett par ski med grov struktur som jeg smurte veldig sjelden i vinter og en kompis hadde et temmelig likt par ski fra annen produsent som han sist vinter smurte tett mellom hver tur og når jeg da ikke gadd å smøre de skiene så mye hadde jeg ikke kjangs til å holde følge med han...det er vel det nermeste jeg kommer å ta testa smurt vs ikke smurt da jeg som regel er veldig nøye med å vedlikeholde skiene mine. Og jeg har ikke tatt noen vitenskapelige tester på smøre fronten,men erfart selv gjennom 15 år med voksing av ski. Er ingen utlært topp smører,men føler jeg kan si at jeg har over gjennomsnittet kunnskap om smøring av ski med bakgrunn som skihopper og jobb på skiverksted...Den perioden kjørte jeg alltid på topp tuna ski og merker jo godt at det er forskjell på en ny smurt og slipt ski vs en som har stått lenge uten voks. Det å hevde at det ene er bedre en det andre kan jo sees fra flere sider,men som du sier alle hevder at de selv har best glid. For meg hvertfall er glidfølelse en viktig del av en skidag. i pudder merker man ikke så mye til det,men om man ligger å brenner på i bakken merker man godt om skiene glir eller ikke og da er hvertfall mine erfaringer at ny voksa ski glir ekstremt bra mot en ski som er ubehandlet..
|
|
|
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hehehe, smilte bra selv når jeg skrev det :wink Spesielt mamma synes hun har mye bedre glid under høyspent, og det sier jo alt :razz Når man sammenligner ski, så nytter det ikke å komme med en ski som har vært steinslipt mange ganger og vokset i mange år, og så la være å vokse den en stund for så å si at dette er referanse-skia mi uten voks. Hehe. Det er ikke gjort over natten å fikse en ski som har vært "ødelagt" av steinsliping og voks i mange år. Og disse "testene" til folket hær er jo egne synspunkter, påvirket av både høyspent og lettøl. 15 år erfaring osv osv fører vel kanskje bare til at man får indoktrinert at det er voks som gjelder. Bare en tanke :razz Tror vi legger denne tråden død nå, og tar en snødans :cool
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
morsom lesing dette her. Hehe. En ting jeg tenkte litt på. Si du har en HELT ny ski. Denne skien kjører du i 1 uke med i strekk, for så å sette den fra deg for sommeren, uten å smøre den! Min erfaring da er at en svart såle vil ha masse hvite flekker etter en stund i garasjen. Altså den er tørker ut. Så i august tar du turen til våt sommersnø på fonna. Det glir drit dårlig og lugger noe sykt. Farten går opp og ner etter hvor våt snøen er. Drar frem gul fluorvoks og smører skia godt. Min erfarign sier da at glien blir radikalt bedre... Tviler sterkt på den der ikke smøre teorien funker i praksis. Kansje det er du, som har kjørt 15 år uten å smøre skia som har fått det for deg at det er best.. Du har jo tross alt ikke prøvd noen skikkelig bra smørte ski :P
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Så du la diskusjonen "dø". hehe. Men må bare stille et spørsmål. Du smører ikke skia men lager struktur sier du. Hvor lang tid bruker du på å legge ny struktur? Det er ikke gjort på 1-2-3 trodde jeg. I tillegg skal det jo gjøres skikkelig. Og hva tjener du på det? I følge deg får du bedre gli, men om så var tror jeg at det er så lite at ingen vil legge merke til "den gode gliden din". Jeg bruker mye heller 2,5 min i ny å ne og smører skia. Er ikke vits å sikle de engang, det forsvinner etter et par turer i bakken det.
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Æsj, nå må jeg inn å kommentere denne dustete tråden igjen. Beo81: All dokumentasjon du legger frem er jo fra langrenn. Først, ja, grov struktur er det viktigste når det er vått, men smørning er også viktig. Du skriver at fluor funker best når det er kaldt. Det funker faktisk best når snøen er våt. Grunnen til at man har fluor i smørning er at den er veldig vannavstøtende, og sammen med grov struktur får man veldig bra "drenering". Ved veldig kaldt føre er det sjelden man bruker fluor. Fluorsmørning er dyrt og jeg bruker det aldri på skiene mine. Fluorsmørning er heller ikke bra å ha for lenge i sålen da den oksiderer, noe som fører til at sålen blir tørr. Du skriver også at sålen tåler mer når den ikke er smurt. Du har tydeligvis ikke kjørt en hel dag i 20-30 minus i preppet bakke...
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg legger i alle fall fram dokumentasjon. :razz Langrennski er jo kjent for å være TOTALT forskjellig fra andre ski, og glir på en HELT annen måte. Jepps. Sånn er det. For jeg har godt på langrenn i 20 år. Og pappa vet best. Tydeligvis ikke ditt og tydeligvis ikke datt. Jeg har jo ikke ski engang. Fornøyd? HAha, spøk til side, denne diskusjonen er dø fra min side. I alle fall til det kommer ny dokumentasjon på bordet :razz La det nå snø da så jeg kan gjøre andre ting :cool
|
|
|
|
Entusiast
|
Entusiast
Du bør jo lese dette her:http://www.swix.no/dav/8dde5f4784.pdfhttp://www.swix.no/dav/babc49f803.pdf Hvordan glitestene utføres: http://www.swix.no/dav/676d2c49ab.pdf Registrerer at denne forskerrapporten er fra 2006. Hvis dette var riktig, hvorfor har alle store skinasjoner fortsatt egne smøreteam med seg? Dette gjelder jo både alpint og langrenn. I tillegg så har de fleste skimerker egne smøreteam, swix har eget team og Toko har eget team. Tror du virkelig ikke at alle de hundre, eller kansje tusenvis av personene som har dette som sin arbeidsplass har testet ut denne teorien? Det er jo JOBBEN dems! Det er faktisk ikke værre enn å ta en glidetest! Og de gjør de mange av i løpet av en vinter, for å si det mildt... Det at en amatør (du er i sett i sammenheng med forskere og proffe skismørere) sitter på et forum og bastandt mener at ski ikke skal smøres, er i mine det øyne å pisse på alle smøreteam og si de er tosker som smører skia og ikke kan jobben dems. Jeg bryr meg hvertfall ikke om hva en forsker sier, så lenge det tydeligvis IKKE virker i praksis. I mine øyne er det dokumentasjon nok at smøreteam i det hele tatt eksiterer. Hvorfor blir det brukt millioner av kroner til landslagene sine smøreteam hvis de ikke er nødvendige og gir resulater? Hvorfor har Ole Einar Bjørndalen med eget smøreteam fra madshus til de store mesterskapene? Og jeg er helt enig at denne saken bør legges død, for å diskutere noe som åpenbart er feil er ingen tjent med. Jeg ville bare ha siste ordet 
|
|
|
|
|
|
 Endelig
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Huff da. Har delvis referert til disse tidligere, noe av dette var nevnt ved en forelesning ved Mittuniversitetet i Sverige. Som finnes på en av linkene mine tidligere. Det som nevnes og trekkes inn av matematiske formler og prinsipper, er korrekte. Her er da forøvrig ikke gjort noen tester eller eksperimenter av noe som helst slag. Det dem sier her er at det handler om friksjon og at man tror at voks kan bidra til å minke friksjonen. "Additives like solid lubricans may help to reduce the friction (...)" Hehe, akkurat som snusen min: "KAN være helseskadelig". Og hvorfor er man ikke sikker? Hvorfor er det ikke en eneste måling, eksperiment eller test med i rapportene? Ser jo da også lite mistenkelig ut med SWIX påstemplet over det hele. Er dette en spøk forresten? Se på første linken siste side. Bildet av en kar på rail og med følgende bildetekst: "A situation where solid lubricans will improve your ride, guts and attitude." Oppsummert sier vel det det meste om hele denne diskusjonen :razz Jorda var jo engang flat også da.
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
herregud ;D at det går ann! enkelt og greit. En ski trenger vedlikehold. Akkurat slik som bilen. steinsikkling hele veien vil også føre med at du sliter ut sålen . til slutt er det ikke mer igjen........ . samme med stålkanter. filer du de hele veien. vil de også bli borte. Bruk heller da et diamant bryne for og holde de kvasse. Har selv erfaring med glider, og det funker!!!!!!!!! har jeg ikke vokset skine mine på en stund kjenner jeg at det lugger. Med en gang jeg smeller på litt voks, og skaper ny struktur ved hjelp av en bronsebørste glir jeg som bare rakker'n! :P den gamle metoden funker best. det vil du også etter litt erfaring merke ;d
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
"Etter litt erfaring".... Hihihi, javel, ser fram til det.
|
|
|
 Nyere forskning
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kom faktisk nå over enda mer forskning som faktisk støtter Kuzmin-prinsippene. Side 7 og 8 på vedlagte link.http://www.uuinnovation.uu.se/main.php/Innovation%201_08hel.pdf?fileitem=1263566 Det er universitetet i Uppsala som nå forsker på dette. "The science of friction and wear is one of the specialities of Uppsala University". Dem har med andre ord veldig peinling på hva dem driver med. www.primateria.se
|
|
|
|
Ringrev
|
Ringrev
Ser at det fremdeles ikke er forsket paa alpint. Denne forskningen svarer dermed heller ikke paa sporsmaalet hvorvidt voks beskytter mot varme/trykk-skader ved alpint. Jeg haaper du har rett, og man burde kunne lage en base som ikke trenger smurning...men jeg stoler ikke nok paa denne forskningen til aa endelig droppe smurningen.Regner med at en null-voks seier i wasa-loppet kommer til aa omvende langrennsverden....
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
"Regner med at en null-voks seier i wasa-loppet kommer til aa omvende langrennsverden...." Det har vel allerede hendt det da. Ble vel ikke seier så vidt jeg husker men medalje i alle fall. Det kan du lese mer om her:http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=538&p=1
|
|
|
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Er lenge imellom jeg ser sååååå påståelige forumbrukere, men de dukker til stadighet opp her og der.. Beo81.. Svar helt enkelt: Hvorfor har så godt som samtlige toppidrett ski utøvere med seg sitt eget smøreteam, bestående av flere ansatte, store mengder utstyr, og i tilegg legger uhorvelig mye penger i forskningen sin, når de iflg deg klarer seg med 1 mann, en stål sikkel og et struktur verktøy? Tror du ikke de har prøvd uten smøring? Tror du de har kun et sett ski, så de må ta vare på det ene paret de har? Eller kan det hende du er litt ignorant?  Av og til er det lurt å tenke igjennom ting man leser.
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hvorfor bruker Norge 8 millioner og 20 mann når dem ble slått av en enslig utlending med stålsikle og stålbørste? Kanskje du burde lese istedenfor å tenke? Ofte slik at de kloke tenker best :razz
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
For to uker siden leste du en rapport om noe du aldri hadde hørt om før. Nå snakker du om emnet som om du vet alt om det.. Hvis en som lever av å smøre ski for en topputøver ikke hadde testet denne teorien når den ble kjent, så hadde han mistet jobben sin på dagen. Hva hadde skjedd om teorien hadde vist seg å være så fenomenal som rapporten hevder? Det hadde ikke vært mange ansatte som skismørere lengre iallefall..
|
|
|
 Gjør nå akkurat som du vil
|
Fersking
|
Fersking
Leste også denne rapporten i 2006 og så jo at det passer i blandt. Om denne forskningen er helt rett og gjelder alt og alle, så kan du jo spørre deg hvorfor alle landslag har masse ski preppere og smørere, både til langrenn, hopp, og alpin??? Er deres erfaring null verdt? Nei, jeg anbefaler nå i allefall å preppe skiene. Men du trenger jo selvfølgelig ikke å ta den anbefalningen. Jeg har ingen fancy nettsider å vise til. eller noen forskningsrapporter. Ha en fin vinter alle sammen :-)
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
Sitat Ola..:For to uker siden leste du en rapport om noe du aldri hadde hørt om før. Nå snakker du om emnet som om du vet alt om det.. Hvis en som lever av å smøre ski for en topputøver ikke hadde testet denne teorien når den ble kjent, så hadde han mistet jobben sin på dagen.Hva hadde skjedd om teorien hadde vist seg å være så fenomenal som rapporten hevder?Det hadde ikke vært mange ansatte som skismørere lengre iallefall.. Beklager, så feil på dato.. første post var i januar. Det er fortsatt noen få som har forsket på emnet lengre enn som så.. 
|
|
|
|
Fersking
|
Fersking
haha, drøyt ivrig og så feil på innlegg og medlems dato.... 14dg siden var første post, som jeg først trodde.
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja, jeg lærer fort :wink En stor og tung pengemaskin er venskelig å stoppe. Smørerne kom fram til "varierende resultater". Hehe. Sikkert samme folket som skrev bildeteksten til swix.
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
"A situation where solid lubricans will improve your ride, guts and attitude." Lol
|
|
|
|
Medlem
|
Medlem
Beo81: Bare fordi du har klart å finne frem til et par forskningsrapporter som støtter ditt syn, behøver ikke det bety at det som står der faktisk stemmer. Med litt kjapp søking på nettet kan man finde forskningsrapporter som støtter det meste. Skulle ikke forundre meg om jeg ikke skulle klare å finne en forskningsrapport som "beviser" at det for eksempel lønner seg å smøre skia med Nugatti. Men for all del, det kan jo godt hende at du har rett, men du burde uansett være litt mindre bastant i ditt syn. Sitat Beo81: Hvorfor bruker Norge 8 millioner og 20 mann når dem ble slått av en enslig utlending med stålsikle og stålbørste? Du har fremdeles ikke svart på spørsmålet  Dessuten har vi jo utallige eksempler på at smørerne "smører seg bort", det kan jo være det som skjedde her? Behøver ikke å være stålsikla og stålbørsta som "forårsaket" seieren.
|
|
|
|
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hva er poenget med å være mindre bastant? :razz Blir det diskusjon av det? Har svart på spørsmålet tidligere. Virker ikke som de smarteste knivene i skuffen disse såkalte ekspertene på lønnings-lista til Swix og Toko. Hvorfor skal vi ha grunn til å tvile på to uavhengige universitet? Er det ikke heller grunn til å tvile på "eksperter" med uttalelser om at voks er bra for potensen min og samtidig hever lønningen hos en voks-produsent? 2+2=? Her er forresten hva smøreeksperten til Ander Aukland sier om saken: "Kuzmin sikling har vi testen ved noen anledninger, og det har vært med varierende hell må jeg si. For det første må man men være en god håndværker for å få dette skikkelig. Poeng nummer to er at du faktisk må invistere i endel utstyr for at dette skal fungere. Min mening er da at det er bedre å bruke disse kronene på en steinslip og glider. Da vil det være lettere og oppnå et bedre resultat selv om du ikke kjemper om sekunder og tideler. " Hehehehehehe, god håndverker? Og det må man liksom ikke være for å vokse? Men da trenger jo vi jo ikke smøre-team da likvel? Så flott :razz Varierende hell? Det vil jo si at de faktisk har sett resultater. Investere i masse utstyr? Stålsikle og stålbørste?Åi det var mye utstyr det...:razz Lol. Virker som en kjempesmart kar det der. :razz
|
|
|
|
|