Beo81:Jeg ville ventet til etter du har kjørt en hel sesong med ski uten voks før du kommer med de påstandene du gjør, som utelukkende støtter Kuzmins (?) avhandling. Du referer også til andre vitenskapelige artikler som du antyder at støtter avhandlingen, så her må du nesten vise til kilder.

Skjønner du er gira på muligheten til å spare et par hundrelapper i sesongen (voks er jævla billig), men det blir vanskelig å ta dine (og Kuzmins) argumenter seriøst når du ikke faktisk har prøvd dette i praksis.

Forøvrig: Jeg kjørte et par dager uten voks forrige sesong, etter å ha lest avhandlingen, tenkte det kunne være artig å se. Konklusjonen min var bare at nja, det er en vesentlig forskjell i glid (gjett hva som var best a!), men det var også vanskeligere å få ut dritten av såla med stålsikle når den var "tørr"/uvokset.

En godt mettet såle holder mye skit ute, og man trenger ikke fjerne mettingen for å få ut dritten. Drypp billig varmvoks over hele såla, smør ut, sikle av mens det fortsatt er varmt. Garantert bra, uten å ta ut metningen av sålen.

Voks er knall det, kjøp i bulk fra USA, spar masse penger.