Prøver å komme inn på de sidene,men min nettleser klikker bare den ser de linkene så vet ikke hva som er galt. At det er forsket på voks og smøring oppover jo helt sikkert. Sintef og NTNU har begge forsket på dette...kanksje da mere spesifiks på hvilken voks typer som funker og ikke funker en om voks vs ikke voks.

For å gå litt historisk tilbake i tid så var det vel et VM eller Ol for en del år siden...kan det ha vært VM i Thunder Bay det samme året som denne svenske forsker valgte å la kona gå uten voks på skiene? Hvor snøen var så forurenset at de lat ut planker med filler fyllt med Diesel for å rense dritten ut av skia? Da gikk man jo på en måte uten voks for Diesel renser jo skia klinisk rene for voks og møkk i snøen som var tilfellet den gangen. Da vil man jo kunne si at det gikk uten voks,men da måtte de jo fortsatt rense skia med diesel så om disse teoriene holder vet jeg nå ikke helt..SOm jg skrev i mitt forige innlegg her vil vi nok aldri bli enige om hva som er det beste resultatet...hehe