Vet ikke om du helt skjønner poenget her?

Om du tar en splitter ny ski setter på et par bindinger og kjører på den....da har du ikke spesielt bra glid...etter egene erfaringer.. og som jeg skrev over den er ikke 100% plan og hva vil vi ha? Jo en plan såle så mest mulig av skien gir glide flate jo mere glide flate jo mere motstand,men også mere flate å glid på. en ski som da kommer med helt tørr såle vil gi motstand mot en sko som er vokset og "polert" som vil gi en glid følelse.

Om man filmer rett bak skien når man kjører nedover med et høyhastighets kamera og senker farten vil man se at det man faktisk kjører på er vann. Friksjonen mellom såle og snø gjør at snøen omdannes til små vannperler. Er det veldig kaldt vil det bli mindre vann perler en ved feks 0 grader. Ergo mindre motstand og en ren ski vil gi forholdsvis god glid mot en ski med masse vok under og man kan ha mindre struktur. Var varmere vær vil vi få mere vann ergo grovere struktur vil gjøre mye av jobben og om vi da i tilleg har en såle som er vokset vil det da ligge "kjemikalier" i sålen som hjelper vil å drenere mot en tørr såle som til trekke til seg vannet.

Dette er en diskusjon man kan dra alle veier uten å bli enig,men om man ser på antallet som mener null voks mot antallet som har forsket seg fram til jo voks er tingen tror jeg favøret fort går til de som mener voks er tingen. For folk som bare kjører og koser seg i bakken er det ikke snakk om å bruke masse tusen kroner på pulver voks og hø fluoriserende voks,men som nevnt av andre tidligere to forskjellige voks typer en for varmt og en for kaldt. Ingen store kostnader og mammas gammle strykejern på lav varme gjør jobben.

Hadde det vært sånn at null voks ga best fart hadde ikke alpinister,langrennnsløpere og skihoppere hatt med seg store smøre team rundt i verden for å smøre ski. Tenk den kostnaden det er for feks skiforbundet før et mesterskap hvor smørerne er på plass en måned før utøverne for å teste forskjellige strukturer vokstyper osv for å finne det beste for snøen på det aktuelle stedet før utøverne kommer ned.. Tror nok de ville spart seg for en utgiften om det var tilfellet at det var det beste....så for meg koker det hele ned til at Det beste vedlikeholde av ski med tanke på glid,såle holdbarhet osv er fortsett å voks skia! laugh

Et par forskere får hvertfall ikke meg til å slutte med det. Sett 100 forskere til å sjekke ut allt fra hva som er trygt,sundt,helsefarlig osv inne mat og andre ting de vil fortsatt ikke bli enige og samme er det nok i denne saken! Men intill det motsatte er bevist sverger jeg til det som jeg vet funker...