Har lest og ler meg skakk...Noe av det som for meg avslører denne mannen som noget spesiell er at han anbefaler å bruke rotor børste altså en børste fest på drill til allt og alle...Dette er noe man skal være forsiktig med da ved for mye fart og lite bevegelse vil danne høy friksjon som igjen utgjør varme og "svir" sålen. Derfor bruker man i de fleste tilfeller kun hånd børster.
Når det gjelder steinsliping av ski er dette noe som ALLE ski går igjennom. Har selv jobbet på ski verksted og alle ski/snowboard om det er hopp,alpint,langrenn så blir de steinslipt når man leverer inn et par ski for service med blandt annet struktur legging. For å legge struktur i en ski må sålen være plan. De færreste standard ski kjøpt i butikk er 100% plane. Selv spesial ski vi fikk direkte fra fabrikken måtte slipes for å være 100% plane.
Når du nevner dette med varme som en ødeleggende faktor kan jeg på visse måter være enig og da kun forde folk bruker allt for mye varme. et smørejern skal det ALDRI ryke av og man det skal føres i lange jevne drag over skia og det skal ladri stå stille på sålen da vil du fort svi sålen. Er mange lange diskusjoner om dette temaet på forumet fra før...Temmelig vanlig at dette temaet kommer opp før hver sesong. En såle uten voks slites mye fortere en en såle som ikke er vokset. Om du har så god råd at du kan skifte ut ski støtt og stadig og ødelegge de så vil jeg annbefale deg å kjøpe to klin like par med ski smør det ene paret og kun bruk sikle og børste på det andre kjør like mye på de gjennom en sesong og se resultatet.
Nå blir det mye her,men enda et tegn på at dette er latterlig i følge mine øyne er som han skriver ved våt snø bruk et struktu jern og legg struktur etter sikling og børsting. Dette er veldig kortsiktig....Den "nye" strukturen forsvinner fort da det kun trenger inn i de øvere lag av sålen og ikke blir frest ut som når maskiner gjør dette. Et vanlig lite rille jern gjør ikke jobben,men spytter man inn 4000 om jeg ikke husker helt feil får man et kraftig utstyr som gjør at strukutren holder...men da kan man jo like godt kjøpe voks og levere inn skia på slip et par ganger i året for den summen der...og fortsatt slipper man billigere og bedre unna...Det er hvertfal mitt synspungt etter egene erfaringer som skihopper,skikjører og arbeidende på skiverksted...om det er riktig eller galt ut i fra forskning vet jeg ikke,men utifra egene perspektiv på vedlikehold og glid mener jeg det er mye riktigere....