Stiller meg bak Jonsey.
Ski skal smøres! Etter 15 år som aktiv skihopper og de siste 5 på topp nivå i norge vil jeg si at jeg har lært en del om ski,såle,glid og voks. Er det isete så er rene ski det som blir best kombinert med fin struktur. Da er det minimalt med voks som gjeler og børste skia så reine som mulig. Er det vått i snøen er det grov struktur og myk voks. Test selv så kjenner du det. Om du bare skal sikle bort overflate fibrene og børste sålen din vil du få kjip bakke kjøring i fra påsken og utover.
Skiene blir etter en tids bruk eller om de bare står der uten voks tørre og du vil faktisk kunne se det på ski som virkelig er skakk kjørte at sålen "krymper" litt..det vil fort kunne bli en glippe mellom såle og stålkant. Når man kjører på en ski blir små små fiber revet opp av sålen som gir motstand og dårligere glid. Dette tar man bort ved bruk av stål sikle eller mange drag med fibertex. Dette vil jo på virke gliden noe,men ikke tilstrekkelig og om du er intresert i å ta vare på utstyret ditt så bør de vokses med jevne mellomrom som Jonsey nevner. Man behøver ikke vokse en ski som en racing alpinist gjør,men litt vedlikehold gjør så skiene glir bedre holder lengre og du vil få en bedre ski dag. Ikke noe er så jævlig som at det lugger og skia henger når du kjører nedover.
Jeg kommer hvertfall ikke til å slutte å smøre noen ski...Ikke noe er bedre en god glid på en fin dag på fjellet!