Kan fort bli dyrt dette her..Du har ikke sagt noe om din fars ferdigheter, men hvis han er god på ski, kan jo f. eks Black Crows Corvus være ett alternativ? Denne vant jo etter det jeg husker en test av løssnøski friflyt hadde i fjor. Ikke la deg skremme av den lange lengden, tuppene er lange, og innsvingen blir dermed kortere enn lengden skulle tilsi.
Ellers har du jo K2 Coomback, som kanskje er det beste alternativet. Skia vant også en test hos friflyt for ett par år siden, men har i år fått en liten rocker i tuppen, som gjør den enda bedre utenfor løypen. I tillegg er det en relativt lett ski, noe som gjør den ideell til toppturbruk som du forespeiler den vil bli brukt til.
Angående bindinger har de jo både Marker duke, Naxo og Fritchi på tilbud, samt den nye G3 Onyx.
Onyxen er den letteste av alternativene, samt at den er bygget på Dynafit sitt Tech-system. Dette gjør at du da er NØDT til å ha støvler som er tech-kompatible for at du kan bruke dem. Fordelen med tech-systemet i tilleg til den lave vekten, er torsjonsstivheten som dynafit i mange år har fått skryt for, samt at du får rotasjonspunktet lengre bak og dermed får en mer naturlig gange. Ulempen med Onyx er at den er ny av året, og du dermed kan risikere enkelte barnesykdommer med den, samt at du må ha støvler tilpasset bindingene. I tillegg har dynafit i alle fall hatt en tendens til å løse ut enklere enn "normale" bindinger ved f. eks dropping blant annet grunnet den enkle frambindingen.
På den andre enden av vektskalaen har du Marker Duke med din fra 6 til 16. Dette er en TUNG binding, og jeg produsenten lyver ikke når de sier dette er en alpinbinding med gåfunksjon. Kjører selv med denne og opplever den som stabil som bare det, men hælløfteren er etter min smak altfor lav, og den er tungvint å gå med siden vekten er såpass høy. Men til kun kortere toppturer eller å traske litt videre fra toppen av heisen, tør jeg påstå at dette er det beste valget.
Midt i mellom ligger Naxo og Fritchi, av dem ville jeg valgt Fritchien ettersom den har rykte på seg for å være den mest stabile av de to.
I tillegg ville jeg, hvis dere har tenkt å gå en del, investert i randoneèsko. Det å ha gåmodusen på lengre turer er mye verdt, samtidig som du sparer en del vekt i forhold til vanlige alpinstøvler. Og det er verdt å legge merke til at en kilo på beina, er like tungt som 3 på ryggen, så det kan være en fordel med litt lett utstyr hvis dere ikke bare skal på kortere turer.
Dette ble veldig langt, men håper du fikk svar på noen av spørsmålene dine.